galento galento skrev:
Ja och det blir märkligare , ställde in bromsbanden och tänkte att man skulle
lufta bromsarna för säkerhets skull och på vänstersidan kom ingen bromsvätska
förrän man pumpat flera gånger på pedalen. Ser inget läckage nånstans och kollar
nivån i bromsvätskebehållaren ofta. Trodde först att luftningsnippeln var
tät av nåt så jag tog ur den och blåste rent. Men vi luftade båda sidor och provade
bes igen = lika dåligt på vänster sida. Ser bra ut på båda sidor och smörjt med
kopparpasta där backarna rör sej mot skölden. Har bes flera ggr förut och det har
varit jämna bromsvärden :thinking::thinking:

[bild] [bild]
Kontrollera bromscylindern, den ena kolven kan ju gå trögt så att den inte trycker på båda bromsbanden jämt. Sedan så skulle jag byta bromsslangen på den sidan, låter som om den skulle kunna vara sprucken/svullen på insidan.
 
galento galento skrev:
Ja och det blir märkligare , ställde in bromsbanden och tänkte att man skulle
lufta bromsarna för säkerhets skull och på vänstersidan kom ingen bromsvätska
förrän man pumpat flera gånger på pedalen. Ser inget läckage nånstans och kollar
nivån i bromsvätskebehållaren ofta. Trodde först att luftningsnippeln var
tät av nåt så jag tog ur den och blåste rent. Men vi luftade båda sidor och provade
bes igen = lika dåligt på vänster sida. Ser bra ut på båda sidor och smörjt med
kopparpasta där backarna rör sej mot skölden. Har bes flera ggr förut och det har
varit jämna bromsvärden :thinking::thinking:

[bild] [bild]
Fungerar lastkännarventilen som den ska ?
 
galento
S Strontus skrev:
Kontrollera bromscylindern, den ena kolven kan ju gå trögt så att den inte trycker på båda bromsbanden jämt. Sedan så skulle jag byta bromsslangen på den sidan, låter som om den skulle kunna vara sprucken/svullen på insidan.
Väntar på en ny slang mellan kaross och bakaxel och ska sen blåsa rent bromsrören
ut till varje hjul och testa igen. Tänkte prova att sätta på trummorna och koppla slang
på luftnippeln och blåsa rent rören om det skulle vara nåt skit från slangen som lossnat
och följt med och stryper flödet.

N Niq skrev:
Fungerar lastkännarventilen som den ska ?
Brake lampan i instrumentet tändes när vi luftade men slocknade när man bromsade
vid provkörning så man kan ju anta att sliden i fördelningsventilen står i rätt läge :thinking:
Någon lastavkänningsventil har jag inte sett på denna.
 
En pickup måste väl ha någon form av bromsfördelning beroende på lastvikt? Blir ju väldigt underligt bromskraftsförhållande annars.

Annars så har jag jag varit med om att dom nya bromsbanden inte haft riktigt rätt form. Detta har jag löst genom att slipa in dom så dom följer trummans form.

Jag antar att du kontrollerat och tagit bort eventuella kanter i trumman. Sen finns väl möjlighet att trumman är så sliten att inte bromsbanden når ut ordentligt men det borde ju märkas när du justerar den.
 
Z Zorn skrev:
Min bil känns gammal, den är från 2011 så egentligen inte speciellt gammal. Den har gått 26k mil och har i min ägo rullat 16k.

Jag skulle vilja få den att kännas som ny i växelspak och styrning. Den niger lite grann i kurvor, det vill jag inte. Exteriören skiter jag blankt i.

Vad ska jag göra med min Astra diesel kombi för att få den att bli pånyttfödd?
Har mekat växelöverföring på både Corsa och Zafira. På Corsa var det prylen på lådan som vajrarna går till som var sliten. Kunden köpte en ny på Opel, och den nya var mycket kraftigare än den som satt där orginal.
På Zafira, som ju bygger på Astra, var det slitet i plasten vid kulan på spaken, inget som gick att laga, och det fanns inte att köpa till just vår modell på eftermarknaden. Men den fanns på tex Autodoc till andra motoralternativ.
Själva vajrarna var det inget fel på.

Nu vet jag inte exakt vad du har för modell, men det verkar finnas "Repsats växelhävarm" på Autodoc.
Om man klickade på den fick man dock bara upp satser med lager till lådan ??
 
Redigerat:
Ja, precis. En sats med lager eller något liknande för 2tusen spänn. Jag ska kika på Bildelsbasen om skrotarna säljer något bra med låga mil.
 
galento
N Niq skrev:
En pickup måste väl ha någon form av bromsfördelning beroende på lastvikt? Blir ju väldigt underligt bromskraftsförhållande annars.

Annars så har jag jag varit med om att dom nya bromsbanden inte haft riktigt rätt form. Detta har jag löst genom att slipa in dom så dom följer trummans form.

Jag antar att du kontrollerat och tagit bort eventuella kanter i trumman. Sen finns väl möjlighet att trumman är så sliten att inte bromsbanden når ut ordentligt men det borde ju märkas när du justerar den.
Sitter ingen sådan på denna men det kanske beror på att det är den minsta modellen,
hade det på min tidigare som var en K2500HD. Hade en genomgång av bakbromsarna
-14 och sen dess har det funkat och tog bort kanterna samtidigt så nu var det lätt att
få av dom :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento galento skrev:
Sitter ingen sådan på denna men det kanske beror på att det är den minsta modellen,
hade det på min tidigare som var en K2500HD. Hade en genomgång av bakbromsarna
-14 och sen dess har det funkat och tog bort kanterna samtidigt så nu var det lätt att
få av dom :)
Ja då är väl bästa gissningen det som någon annan skrev om bromsslangen.
 
galento
N Niq skrev:
Ja då är väl bästa gissningen det som någon annan skrev om bromsslangen.
Får prova det och göra rent rören så får vi
se. Det är 11" x 2" trummor , finns en större
modell också med 2 3/4" breda bromsband.
 
galento
Tog isär hjulcylindrarna och där var förhoppningsvis problemet så har honat upp dessa och det får bli nya tätningar i dessa.
Isärplockade hjulcylindrar och delar ordnade på ett smutsigt verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska sätta i "verktyget" i fördelningsventilen så det spärrar sliden vid luftning så inte den stryper flödet. Så får vi testa igen :D

Vit plastbehållare, möjligtvis en del av en hjulcylinder eller verktyg för luftning av bromssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento galento skrev:
Tog isär hjulcylindrarna och där var förhoppningsvis problemet så har honat upp dessa och det får bli nya tätningar i dessa.
[bild]

Ska sätta i "verktyget" i fördelningsventilen så det spärrar sliden vid luftning så inte den stryper flödet. Så får vi testa igen :D

[bild]
Härligt när nya originaldelar kostar "ett par tior" :cool:

https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=110303&cc=1030576&pt=1952&jsn=486
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Härligt när nya originaldelar kostar "ett par tior" :cool:

[länk]
Ja det är kanon (y) men tar en tid att få hem :cool:. Man vill få ihop det innan bes tiden går ut .
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Härligt när nya originaldelar kostar "ett par tior" :cool:

[länk]

Annat är det med Opel Rekord -58 jag håller på med.. där är allt gjort av guld tror jag
Det är dessutom 6 hjulcylindrar, 2 på varje fram
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Får prova det och göra rent rören så får vi
se. Det är 11" x 2" trummor , finns en större
modell också med 2 3/4" breda bromsband.
Du har väl samma/lika bromsar som på äldre G20 van? Kanske lika trummor också? Jag jobbade med usa bilar tidigare och har väl bytt ett antal hundra såna där och många ggr när det var ojämn bromsverkan och man tyckte allt var okej så bytte man trummor och då var det okej igen. Vet inte om de trots allt slits ganska hårt och blir för tunna och sviktar. Minns flera bilar man bytte allt på för det var ju oftast pruttigt ändå. backar, hjulcylindrar, wirar och allt. Sen på besiktningen var det ojämnt......Så bytte man trummor utan att göra nå mer så var det bra sen.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
galento
S Stefan1972 skrev:
Du har väl samma/lika bromsar som på äldre G20 van? Kanske lika trummor också? Jag jobbade med usa bilar tidigare och har väl bytt ett antal hundra såna där och många ggr när det var ojämn bromsverkan och man tyckte allt var okej så bytte man trummor och då var det okej igen. Vet inte om de trots allt slits ganska hårt och blir för tunna och sviktar. Minns flera bilar man bytte allt på för det var ju oftast pruttigt ändå. backar, hjulcylindrar, wirar och allt. Sen på besiktningen var det ojämnt......Så bytte man trummor utan att göra nå mer så var det bra sen.
Kan nog tänkas det är likadana trummor , tack för tipset (y) ska se om jag hinner
få ihop detta under helgen och åka in till bes till veckan. Mätte innerdiametern på
trummorna och de verkade vara lite större än 11" , men ska se om jag kan mäta mer
noggrant innan jag sätter tillbaka dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.