Fotografen Fotografen skrev:
Fråga Uponor vad värmeslangarna tål, gissar på ~40 grader?
Sen rör sig betong av värme, värmer man den snabbt och/eller ojämnt kan den spricka.
35-45°C säger LK, som systemtemp för årets kallaste dag. Såg ett annat inlägg som sa 45°C på Uponor så det är nog ett troligt rekommenderat maxvärde.

Jag tror dock mycket av detta hänger ihop med rekommenderad max yttemp på golven, som enligt Boverket ska vara max 26°C. Rören är tillverkade för att klara högre temp.
Skärmdump av sökresultat om rekommenderade temperaturer för golvvärme från 27–45°C enligt Uponor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Det handlar snarare om hur fort man kan ändra temperatur på en platta.
Det är precis det jag frågar efter men söker siffror i form av hur många watt per m2 kan plattan ta emot utan att ta skada.
 
B BobbaFett skrev:
Det är precis det jag frågar efter men söker siffror i form av hur många watt per m2 kan plattan ta emot utan att ta skada.
Vänd på det hela, hur mycket effekt har du att tillgå över din uppvärmda yta? Jag skulle gissa att man landar på under 100W per m2. Jämför det med när solen lyser på ditt golv, det är minst 500W/m2. Tål den det senare tål den även det första.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Vänd på det hela, hur mycket effekt har du att tillgå över din uppvärmda yta? Jag skulle gissa att man landar på under 100W per m2. Jämför det med när solen lyser på ditt golv, det är minst 500W/m2. Tål den det senare tål den även det första.
Planen från början var att sätta in bergvärme för att värma gamla delen på 70m2 + nya delen på 140m2
Gamla delen saknar golvvärme så där blir det radiatorer istället.

Nu är ju elen allt annat än billig så jag funderade på en vedpanna istället som man eldar i under dagen för att lagra energin i plattan så att man håller värmen i lokalen under natten men det verkar som man bör lagra den värmen i ackumulatortank(ar) istället om man går på den linjen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.