T
Ok. Kan ju hända det är stor skillnad på blästrar också förstårs. Jag har riktiga industriella så kan ju vara stor skillnad på det också. Har blästrat mycket vid firman förr men har börjat ha andra sköta det nu
 
T Tamak skrev:
Ok. Kan ju hända det är stor skillnad på blästrar också förstårs. Jag har riktiga industriella så kan ju vara stor skillnad på det också. Har blästrat mycket vid firman förr men har börjat ha andra sköta det nu
Ja säkert blir det helt annan effektivitet med fullstor industriell blästerutrustning och lufttryck och flöde därefter. Min bläster är en liten enkel sak med 80 liters plåttank och några kulkranar.
https://www.ikh.fi/fi/hiekkapuhallin-75l-meganex-meg87
 
T
H heimlaga skrev:
Ja säkert blir det helt annan effektivitet med fullstor industriell blästerutrustning och lufttryck och flöde därefter. Min bläster är en liten enkel sak med 80 liters plåttank och några kulkranar.
[länk]
Dom där verkar ändå rätt så hyfsade tycker jag. Grannen har en sånn
 
BerraBo BerraBo skrev:
Behöver inte gå så långt för att hitta en virituos på plåtbearbetning.
Kolla in Henke när han breddar hjulhusen på Mercedesen åt Biltokig.
[media]
Tycker jag inte lärde mig nånting av den där videon, kändes mest som en demo utan att gå in i detaljer och visa fabriceringen. Och flera proffsverktyg från början till slut men har förklarar inte vad han gör, vad är principerna bakom verktyget han använder, hur man använder det osv, utan pratar om nånting annat istället. Det är svårt att se hur man ska kunna ta till sig infon från detta till ett hemmagarage. Han må va proffs, men kan han lära mig hur jag ska göra saker på budget, eller vill han jag ska anlita han istället för att göra jobbet?

Vilket är orsaken jag tycker den gubbens videor jag länkade, är nånting speciellt som sticker ut från mängden av sånahära videos. Videorna är chockfulla med detaljer och tips och är således en timme långa vanligtvis och det känns inte som det är dåligt klippt heller.
 
Vän på Gotland har lite kul prylar.
Båten är kul, där man sitter runt motorn.
En båt med motorn mitt i och sittplatser runtom, inomhus bredvid husvagnar och en klassisk bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en ovanlig båt med säten runt en exponerad Hardin marinmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klassisk Hardin Marine motor i en båt med sittplatser runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakifrån bild på en båt utan vatten med sittplatser runt en central motor installad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal svart bil parkerad i garage framför en vit husvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre dammig bil i en verkstad framför ett BP-skylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal Dodge husbil i en ladugård och del av en röd båt synlig till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaureringsprojekt av en svart veteranbil i en verkstad med motorhuven öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Blazermannen och 9 till
  • Laddar…
Där fanns det prylar :love:
 
galento
nino nino skrev:
Där fanns det prylar :love:
Ja fasen , härligt att se (y)
 
Hjälper svärmor att sälja hennes vinterdäck på fälg. Trodde jag hade grepp om datum/DOTmärkningen med vecka och år, men dessa däck har DOT60CP. Inga andra märkningar på däcket som motsvarar vecka/år-stämpeln finns.
Hur gamla är däcken?
 
  • Bild av ett bilvinterdäck monterat på fälg med synlig märkning "DOT 60CP" på däckets sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MasMats skrev:
Hjälper svärmor att sälja hennes vinterdäck på fälg. Trodde jag hade grepp om datum/DOTmärkningen med vecka och år, men dessa däck har DOT60CP. Inga andra märkningar på däcket som motsvarar vecka/år-stämpeln finns.
Hur gamla är däcken?
På insidan då?
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Tack. Har inte tillgång till hjulen direkt, men skummade över däcksidornas insida vill jag hoppas. Återkommer så fort jag dubbelkollat. Har varit så bortskämd med tydlig indikation vid DOTrutan genom åren så sökläste hårt efter det, tappade fotfästet en aning..
 
Redigerat:
Patrik440
Det var bara två hjul på det motorrelaterade igår.

Kändes som om förgasaren kanske klegat igen i lågfarten så det fick bli till å leta fram en hederlig Bing 14mm förgasare å prøva med.
Hungern satte dock stopp för provkörning så det får väl bli nya tag någon dag i veckan.
Förgasare och verktyg på en röd handduk vid förgasarjustering eller rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två hundar framför en blå Puch M50 Racing moped, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Egentligen skulle jag satt ihop det sista på den här motorn och monterat dit på min M50 Racing men det har kommit annat emellan som vanligt.
Delvis demonterad motor med cylinder och förgasare synlig på en arbetsbänk omgivet av verktyg och motor delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fusk med 74cc då jag tycker det blir lite mer utmaning med 50-60cc..

/ Patrik
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Min bil känns gammal, den är från 2011 så egentligen inte speciellt gammal. Den har gått 26k mil och har i min ägo rullat 16k.

Jag skulle vilja få den att kännas som ny i växelspak och styrning. Den niger lite grann i kurvor, det vill jag inte. Exteriören skiter jag blankt i.

Vad ska jag göra med min Astra diesel kombi för att få den att bli pånyttfödd?
 
Z Zorn skrev:
Min bil känns gammal, den är från 2011 så egentligen inte speciellt gammal. Den har gått 26k mil och har i min ägo rullat 16k.

Jag skulle vilja få den att kännas som ny i växelspak och styrning. Den niger lite grann i kurvor, det vill jag inte. Exteriören skiter jag blankt i.

Vad ska jag göra med min Astra diesel kombi för att få den att bli pånyttfödd?
Jag är ju van med jänkare. där finns det ju allt i eftermarknadsväg från värre kräningshemmare till hela hjulupphängningar. Vad som finns till en Opel kan jag inte vara på, men nya stötdämpare kanske är nått att börja med. Bilstein gör väl bra grejer om vi ska gå märkes specifikt. De kanske tom har olika nivåer för var du vill uppnå? Google är din vän. Och ang. växelspak så kanske det är någon hylsa som slitits ut, hör med din lokala Opelhandlare som borde ha koll
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag är ju van med jänkare. där finns det ju allt i eftermarknadsväg från värre kräningshemmare till hela hjulupphängningar. Vad som finns till en Opel kan jag inte vara på, men nya stötdämpare kanske är nått att börja med. Bilstein gör väl bra grejer om vi ska gå märkes specifikt. De kanske tom har olika nivåer för var du vill uppnå? Google är din vän. Och ang. växelspak så kanske det är någon hylsa som slitits ut, hör med din lokala Opelhandlare som borde ha koll
Tokslut Tokslut skrev:
Jag är ju van med jänkare. där finns det ju allt i eftermarknadsväg från värre kräningshemmare till hela hjulupphängningar. Vad som finns till en Opel kan jag inte vara på, men nya stötdämpare kanske är nått att börja med. Bilstein gör väl bra grejer om vi ska gå märkes specifikt. De kanske tom har olika nivåer för var du vill uppnå? Google är din vän. Och ang. växelspak så kanske det är någon hylsa som slitits ut, hör med din lokala Opelhandlare som borde ha koll
Bra idé... Kanske öppna och känna efter glapp i mekanismen. Går det smörja växelvarjar?
En omgång nya dämpare, ja, kanske. Nivån ligger på komfort/sport. Är en pendelbil jag ogärna bromsar med i kurvor. Kör alltid i laglig hastighet.
 
306825965_2039880592870013_7999863836366897777_n.jpg
Inte nått sånthär problem? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.