F
Frustrator Frustrator skrev:
Tror jag inte, brukar gå att få till. Gäller bara att hitta felet ;)
Kanske felet ligger hos användaren..?
Jag har nog ärligt talat kanske inte varit så försiktig som jag nu förstår att man borde.
Det inser jag av det jag läst här. Har t.ex. sågat i virke med bark och där kan väl mycket "godis" finnas.. Kanske dags investera investera i nytt band. Det är ju en hobbysåg (Scheppach) så sådana band kanske inte kan, eller lönar sig slipas ?;)
 
F
Frustrator Frustrator skrev:
Tror jag inte, brukar gå att få till. Gäller bara att hitta felet ;)
Kanske felet ligger hos användaren..?
Jag har nog ärligt talat kanske inte varit så försiktig som jag nu förstår att man borde.
Det inser jag av det jag läst här. Har t.ex. sågat i virke med bark och där kan väl mycket "godis" finnas.. Kanske dags investera investera i nytt band. Det är ju en hobbysåg (Scheppach) så sådana band kanske inte kan, eller lönar sig slipas ?;)
 
Hep Hep skrev:
Nu får du snart börja timdebitera mig.

Lurigt det här. Bandet i den första länken går att välja 0,5 0,6 0,7 etc, men bandet i den andra länken som är bimetall finns bara i 0,9. De verkar inte ha bimetall tunnare än så.

Det står som sagt inget i min manual om tjocklek och skalan vid spänningsratten är bara graderad efter bandets bredd vilket de flesta sågar verkar ha. Skalan går till 25 mm och det 25 mm originalband de själva säljer är 0,6 mm så det orkar sågen med. Vad för bredd den orkar med av tjockare blad vet jag inte hur man tar reda på. Ringer Felder och hoppas de inte har sommarlov, eller testar.

Det finns 13*0,65 i bimetall som du kör. Känner du att det är för smalt för att klyva grova saker, om du gör sånt?
Nej, det går fint med det. Har ett bredare ripperblad med 1,3 tpi men det ger sämre resultat.
Det är inte bara bredd/tjocklek som avgör. Bimetallblad ska ha högre spänning (ggr 1,5 jmf med samma tvärsnitt (bredd*tjocklek) som ett standardblad om jag minns rätt.
Jag skulle inte lita på sågens skala utan prova istället hur mycket du kan röra bladet i sidled genom att trycka på det med pekfingret innan det känns obehagligt. Får du mer än typ några mm avböjning är det för löst.
 
Det var ju inte speciellt dyrt med bimetall heller, så jag får väl testa helt enkelt.

Någon erfarenhet av bandsågblad.se? Svenskt site utan att vara dyrare än tyskarna, men rätt dåligt med info.
 
Hep Hep skrev:
Någon erfarenhet av bandsågblad.se? Svenskt site utan att vara dyrare än tyskarna, men rätt dåligt med info.
Köpte därifrån senast när vår käre engelsman på tuffsaw slutade skicka till sverige i samband med brexit. Min känsla efter att ha använt bladen ett år eller så är att de blir slöa lite snabbare än vad tuffsawbladen blev.
 
Gällande det sneda sågsnittet så hänger det ihop med hjulen. Dom trycker in tänderna på insidan. Det gör att sågsnittet driver utåt. Sågbladets tänder måste ligga fritt på insidan så inte tänderna trycks in. Jag hade samma problem och löste det med en epdm-list på hjulen. Har nu kört med samma blad i 4-5 år på hobbynivå.
 
Uppdateringsdags. Jag lyckades inte hitta några bimetallblad som kombinerade bredd, tjocklek och tandning som jag ville. Eftersom jag hade en hel alm att klyva till brädor behövde jag få tag på blad. Jag beställde vanliga bonnblad från bandsågblad.se. 25*0,63 4tpi för 200 kr styck. Monterat och spänt enligt boken.

Det blad som jag sågat väldigt många meter alm med, fick nyss klyva en 20 cm bred lönnplanka. Det är den sågade ytan som ligger ned mot min hyvels plana bord. Jag vet inte hur bra det syns, men det är löjligt slätt och plant. Långt över förväntan och det med ett billigt blad som gått långt. Riktigt vad som gjort att allt går mycket bättre nu vet jag inte, men troligen har en massa kloka tankar här och ett nytt blad hjälpt till.
Slät, sågad lönnplanka på hyvelbord efter att ha klyvts med bandsågblad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.