Hej på er!

Jag har en fråga att ställa....

Vi är på gång att installera en braskamin och då kom frågan upp om tilluft för att tillgodose elden men jag undrar om mitt FTX system (SystemAir VTC700) är tillräckligt.
Enligt installatören så behövs extra tilluft för att elden skall fungera på bra sätt och de föreslog:
(han sa även att det krävdes för att det skall bli godkänt av sotaren (tror jag att det va)).

  1. Tillluftsskorssten
  2. Tilluft via krypgrund
  3. Väggventil Fresh (som sätts i rummet där kaminen står och går då ut som då går att öppna när elden är igång)
  4. ??
Min fråga är om något av ovan är att föredra för att vårt FTX system SystemAir VTC 700 skall fungera på bästa sätt och om det är något ovan som förstör FTX systemets funktioner

Ser att på FTX systemet kan man ställa in eldstad men jag vet inte vad det innebär – är det att tilluften då kommer via FTX systemet?


Ja hoppas att någon kan hjälpa mig med ovan frågor

Hur har ni andra gjort som har FTX system och har installerat braskamin??

TACK för hjälpen!
//Martin
 
Helst separat förbränningsluft utifrån.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Alternativt ett och två fungerar bra med ftx. Då tas luften till kaminen utifrån. Alla alternativ där braskaminen tar luften innefrån bör undvikas då den skapar undertryck som gör att kalluft behöver dras in någon annan stans, t.ex. i en ventil som i förslag nummer tre.

Brasfunktionen på ftx aggregatet innebär att flödet på frånluften minskas så att det blir övertryck i huset, så att det blir lättare att tända brasan.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
J JSten skrev:
Alternativt ett och två fungerar bra med ftx. Då tas luften till kaminen utifrån. Alla alternativ där braskaminen tar luften innefrån bör undvikas då den skapar undertryck som gör att kalluft behöver dras in någon annan stans, t.ex. i en ventil som i förslag nummer tre.

Brasfunktionen på ftx aggregatet innebär att flödet på frånluften minskas så att det blir övertryck i huset, så att det blir lättare att tända brasan.
Tusen tack för ditt utförliga svar!
Var i kontakt med FTX leverantören och han rekommenderade att vi kan lägga till ett extra utblås från FTX systemet i rummet och det skall då vara tillräckligt vad gäller inluft.

Ja inte lätt att få allt att fungera på bästa sätt.

Tack igen!
 
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Tusen tack för ditt utförliga svar!
Var i kontakt med FTX leverantören och han rekommenderade att vi kan lägga till ett extra utblås från FTX systemet i rummet och det skall då vara tillräckligt vad gäller inluft.

Ja inte lätt att få allt att fungera på bästa sätt.

Tack igen!
Fast blir det verkligen bra? Då har ni ju alldeles för mycket inluft när ni inte eldar om ni anpassar flödena så det passar vid eldning, dvs övertryck och det ska man väl inte ha. Eldningsläget är normalt bara på 15-30min vid uppstarten, sen måste luften tas nån annanstans ifrån. Enklaste är väl att ta en skorsten med tilluft i. Vi kör så och behöver aldrig använda "eldningsläget" på FTXen.. det bara funkar ändå.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
V Vortex skrev:
Fast blir det verkligen bra? Då har ni ju alldeles för mycket inluft när ni inte eldar om ni anpassar flödena så det passar vid eldning, dvs övertryck och det ska man väl inte ha. Eldningsläget är normalt bara på 15-30min vid uppstarten, sen måste luften tas nån annanstans ifrån. Enklaste är väl att ta en skorsten med tilluft i. Vi kör så och behöver aldrig använda "eldningsläget" på FTXen.. det bara funkar ändå.
Bäst är egen till-luft till kaminen.
Har du möjlighet att på något sätt fixa det , gör det.
 
V Vortex skrev:
Fast blir det verkligen bra? Då har ni ju alldeles för mycket inluft när ni inte eldar om ni anpassar flödena så det passar vid eldning, dvs övertryck och det ska man väl inte ha. Eldningsläget är normalt bara på 15-30min vid uppstarten, sen måste luften tas nån annanstans ifrån. Enklaste är väl att ta en skorsten med tilluft i. Vi kör så och behöver aldrig använda "eldningsläget" på FTXen.. det bara funkar ändå.
Nä du har kanske rätt!
Nu går det inte att ha en tilluftskorsten till vår Braskamin modell så nu rekommenderar Kaminföretaget att vi gör hål i väggen och sätter en ventil där.
 
M MrDizzy skrev:
Bäst är egen till-luft till kaminen.
Har du möjlighet att på något sätt fixa det , gör det.
Vi skorsten går inte så Kaminföretaget rekommenderar att vi gör hål i väggen och sätter en ventil där.
Vad tror du om det?
 
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Vi skorsten går inte så Kaminföretaget rekommenderar att vi gör hål i väggen och sätter en ventil där.
Vad tror du om det?
Har du gjuten platta eller torpargrund/plintgrund? Om du har det senare är det relativt enkelt att ordna tilluft utifrån via golvet och genom grunden.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Tusen tack för ditt utförliga svar!
Var i kontakt med FTX leverantören och han rekommenderade att vi kan lägga till ett extra utblås från FTX systemet i rummet och det skall då vara tillräckligt vad gäller inluft.

Ja inte lätt att få allt att fungera på bästa sätt.

Tack igen!
Ja tyvärr fungerar inte att få in tilluft via skorstenen så nu rekommenderar Kaminföretaget att vi gör hål i väggen och sätter en ventil där.
Vad tror du om det?
 
M Myckling skrev:
Har du gjuten platta eller torpargrund/plintgrund? Om du har det senare är det relativt enkelt att ordna tilluft utifrån via golvet och genom grunden.
ja vi plintgrund och har den möjligheten och jag har meddelat de som skall bygga kaminen att det är vår prioritet 1. Han är orolig att det inte skall gå men det är trots allt vårt mål.
 
Tomture61
Har man FTX så borde det gå att justera tilluft / frånluft så de är lika , dvs inget undertryck i huset .
Hade en herre på detta forum med en 1,5 tons brasugn + FTX , han kunde elda med öppen lucka .
Grilla korv :D
 
L lat skrev:
Helst separat förbränningsluft utifrån.
Och då är det ok med slang genom krypgrund ut för att få separat förbränningsluft utifrån?
 
MartinSvensson74 MartinSvensson74 skrev:
Och då är det ok med slang genom krypgrund ut för att få separat förbränningsluft utifrån?
Ja det är ju den bästa lösningen. Då får du förbränningsluften direkt in i kaminen.
 
  • Gilla
MartinSvensson74
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Ja det är ju den bästa lösningen. Då får du förbränningsluften direkt in i kaminen.
Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.