H
Mazen Mazen skrev:
18v cirkel där har du 680 el 660 beroende på om du vill ha klingan på vänster el höger sida. Har 680:n (klinga vänster) och det är en bra, smidig såg.
Kör mest med 5Ah ack (ibland 3Ah) och det krävs då en såg drar ström och blir rätt "otrevlig" när orken på den tryter. Alt köp 6Ah då vikten är försumbar mer.

Edit: svarade på fel inlägg @Jocce81
Tror även att det bara går att köra skena med 680. Den behöver visserligen en adapter men om jag minns rätt finns det inte till 660.
 
H halj skrev:
Tror även att det bara går att köra skena med 680. Den behöver visserligen en adapter men om jag minns rätt finns det inte till 660.
Finns adapter till 660
 
T
Sitter och sneglar på en slagskruvdragare och åt DTD-hållet. Då det fanns ett helt gäng olika siffror så ville jag jämföra skillnaderna på makita.se men ser att DTD171 inte finns där. Hur kommer det sig?
 
K
T tunellm skrev:
Sitter och sneglar på en slagskruvdragare och åt DTD-hållet. Då det fanns ett helt gäng olika siffror så ville jag jämföra skillnaderna på makita.se men ser att DTD171 inte finns där. Hur kommer det sig?
Antagligen för att 172 kommer ”snart” och de då inte vill ha kvar 171 i sitt sortiment
 
T
K kniv skrev:
Antagligen för att 172 kommer ”snart” och de då inte vill ha kvar 171 i sitt sortiment
Jaha, varför följer man inte samma princip gällande 15X-serien?
 
  • Produktsida som visar olika modeller av Makita slagskruvdragare från Makitas webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog snarare något fel på hemsidan. DTD171 är exempelvis med i deras senaste reklamblad på hemsidan, så den försvinner nog inte än på ett tag.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Som nybliven husköpare måste verktygsarsenalen utvidgas.
Det enda jag har idag som batteridrivet är min Makita 10.8v skruvdragare med 2 batteriet.

Behöver multiverktyg, cirkelsåg, multiverktyg och borrhammare (till att börja med) + eventuellt en grästrimmer.

Skulle ni satsat på att fortsätta med 10.8/12v eller köpa ett 18v kit istället? Jag uppskattar det smidiga formatet på 10.8/12V.

Bor i 60-talshus med mestadels tegelfasad, betongväggar inomhus plus en onödigt stor altan (byggd 2020)
 
B bjorsi skrev:
Som nybliven husköpare måste verktygsarsenalen utvidgas.
Det enda jag har idag som batteridrivet är min Makita 10.8v skruvdragare med 2 batteriet.

Behöver multiverktyg, cirkelsåg, multiverktyg och borrhammare (till att börja med) + eventuellt en grästrimmer.

Skulle ni satsat på att fortsätta med 10.8/12v eller köpa ett 18v kit istället? Jag uppskattar det smidiga formatet på 10.8/12V.

Bor i 60-talshus med mestadels tegelfasad, betongväggar inomhus plus en onödigt stor altan (byggd 2020)
skulle tveklöst hoppa på ett 18V-system.

dels finns det mycket fler verktyg tillgängliga, sedan kommer du nog känna dig begränsad i effekt i vissa sammanhang med 12V. Ex. Betongjobb och trädgårdsarbete.
 
  • Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
12 och 40v går ju att köra annars.

2 system eller bara köra allt 18v.

Fast dom kunde ju fixat riktiga batterier och då hade 40v vart lika kompakt som 12v
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
C Cerb skrev:
skulle tveklöst hoppa på ett 18V-system.

dels finns det mycket fler verktyg tillgängliga, sedan kommer du nog känna dig begränsad i effekt i vissa sammanhang med 12V. Ex. Betongjobb och trädgårdsarbete.
vilka typer av betongjobb syftar du på då, typ bila golv och byta golvbrunn?
Vilka typer av trädgårdsarbete blir begränsade av 12v?

Ja, maskinparken är betydligt större på 18V
 
B bjorsi skrev:
vilka typer av betongjobb syftar du på då, typ bila golv och byta golvbrunn?
Vilka typer av trädgårdsarbete blir begränsade av 12v?

Ja, maskinparken är betydligt större på 18V
Borrning av grövre hål, lättare bilning.

för trädgård, lövblås, häcksax, motorsåg, etc.

Snackar nu makitas 12V, milwaukee är något HELT annat.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
H halj skrev:
Tror även att det bara går att köra skena med 680. Den behöver visserligen en adapter men om jag minns rätt finns det inte till 660.
Menar du att 680 behöver någon adapter för skena?

Köpte en DHS680Z för ett par veckor sedan, bad om skena till (På Hornbach förvisso så de kanske inte har koll), och fick 8köpte) en.
Har dock inte haft användning av den ännu så inte provat, men behöver jag något mer?


/Jocce
 
T
Jocce81 Jocce81 skrev:
Menar du att 680 behöver någon adapter för skena?

Köpte en DHS680Z för ett par veckor sedan, bad om skena till (På Hornbach förvisso så de kanske inte har koll), och fick 8köpte) en.
Har dock inte haft användning av den ännu så inte provat, men behöver jag något mer?


/Jocce
Till denna skena behöver du tydligen adapter:
https://www.proffsmagasinet.se/mask.../styrskenor/makita-199141-8-styrskena-jz14590

”Makita DHS680Z Cirkelsåg (Makita Adapter 196953-0 krävs)”

Här är Adapter 196953-0:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...akita-196953-0-adapter-till-styrskena-jz54590
 
T tunellm skrev:
Till denna skena behöver du tydligen adapter:
[länk]

”Makita DHS680Z Cirkelsåg (Makita Adapter 196953-0 krävs)”

Här är Adapter 196953-0:
[länk]
Får lov att packa upp skenan och kolla då, är nog typ den skenan jag köpt.


/Jocce
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.