Status
Tråden går ej att kommentera.
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför klarar du dig inte på 750w Flvp för 48000 (det vår förra nibe kostade för 8år sen). Du hade ju en förbrukning på helår till värme på 3000kwh?

Nej, vår föbrukning ligger på 10 000 idag med en 310. En 730 kostar 100 lax idag. Hade den kostat 50k kunde det varit ett rimligt alternativ.
 
C cbrolin skrev:
Och ett block motsvarar ungefär en tredjedels kärnreaktor. R1+R2 sparade alltså, innan de stängdes av förra regeringen med klimatet i åtanke, 380.000 liter olja i timmen.

140.000l/h?

Och MP ökar 0,6 procentenheter...
eller hur, förstår inte hur folk tänker.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
G GA Anderson skrev:
Hade en granne som bröt huvudströmmen innan han åkte på semester, var inte så kul för honom när han kom hem och behövde slänga allt i kyl och frys :cool:
finns många som inte kan tänka, knappt med hjälp :rofl:
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
K krill7 skrev:
140.000l/h?
Nej, jag avsåg hur mycket de två avstängda reaktorerna i Ringhals motsvarar. 380.000 l/h blir det. Alltså mycket mer än vad Karlshamnsverket kan ersätta.
 
C cbrolin skrev:
Nej, jag avsåg hur mycket de två avstängda reaktorerna i Ringhals motsvarar. 380.000 l/h blir det. Alltså mycket mer än vad Karlshamnsverket kan ersätta.
Ahh ja sorry, då är jag med :)
 
Så nu när högerpacket troligen vunnit valet ser vi framemot en sänkning av elpriserna direkt. Sverige bygger ny kärnkraft (frågan är bara vem som ska göra det) och allt blir bra igen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Selma 80 och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så nu när högerpacket troligen vunnit valet ser vi framemot en sänkning av elpriserna direkt. Sverige bygger ny kärnkraft (frågan är bara vem som ska göra det) och allt blir bra igen.
japp. SD återstartar ringhals innan vintern, trollar fram en massa pengar som inte finns till alla och tvingar saudi att sänka bränslepriserna… lätt som en plätt. Det är ju bara det att partierna i åsiktskorridoren är lata och dumma som inte fattar hur lätt det är…. Nu är det upp till bevis för herr Åkesson. Jag tror 1/5 av landet kommer att bli otroligt besvikna…
 
  • Gilla
  • Haha
Selma 80 och 11 till
  • Laddar…
G
T Thomas_Blekinge skrev:
Så nu när högerpacket troligen vunnit valet ser vi framemot en sänkning av elpriserna direkt. Sverige bygger ny kärnkraft (frågan är bara vem som ska göra det) och allt blir bra igen.
Antar att du tycker det är ännu bättre att fortsätta på den linjen vi har varit på? Lägg ner fler reaktorer osv?
 
  • Gilla
  • Haha
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
japp. SD återstartar ringhals innan vintern, trollar fram en massa pengar som inte finns till alla och tvingar saudi att sänka bränslepriserna… lätt som en plätt. Det är ju bara det att partierna i åsiktskorridoren är lata och dumma som inte fattar hur lätt det är…. Nu är det upp till bevis för herr Åkesson. Jag tror 1/5 av landet kommer att bli otroligt besvikna…
Glöm inte stoppar exporten av el också.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Har folk förstått sina elräkningar?
Och hur kontrolleras dessa avläsnings..elhandelsbolag? Det har ju dykt upp en massa blufföretag. Till vilken myndighet anmäler man dem? Tänker på de som ger spotpriser och sedan när man får fakturan är den inte specifik, man ser inte vilka timmar man förbrukat el, alltså vet man inte om natt- tvättningen har lönat sig! Sedan uppmanar jag alla att kolla sin förbrukning på elnätsfakturan och jämföra med elhandelsbolaget, de ska vara lika. Jag hade Greenely i 3 månader och fick kwh helt taget ur luften. De håller med om att det inte stämmer men de väntar på avstämning. Detta var 9 månader sedan, jag mailade igen förra månaden och de bara beklagar att det dröjer. Hur många mjölkar de pengar ifrån och tänk om de går i konkurs och flyttar pengar utomlands just nu? Nej förstatliga allt igen omgående!
Jävla röra är vad det är!
Kristersson tycker att det ska byggas kärnkraft i Sverige så att vi kan exportera el så att det räcker till norra Europa. Många exportkablar blir det men det sänker inte elpriserna i Sverige.
Idag måste Sverige exportera 70% av vår el på den fria marknaden och endast 30% är reserverat till oss, borde det inte vara tvärtom?
Om något land i Europa vill köpa vår el för ett högre pris så är det det pris som gäller för dagen enligt konkurrenslagen.
Jag förstår inte varför man inte grundligt går igenom detta och förklarar för oss svenska medborgare hur det fungerar?
 
  • Gilla
Selma 80 och 5 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Har folk förstått sina elräkningar?
Och hur kontrolleras dessa avläsnings..elhandelsbolag? Det har ju dykt upp en massa blufföretag. Till vilken myndighet anmäler man dem? Tänker på de som ger spotpriser och sedan när man får fakturan är den inte specifik, man ser inte vilka timmar man förbrukat el, alltså vet man inte om natt- tvättningen har lönat sig! Sedan uppmanar jag alla att kolla sin förbrukning på elnätsfakturan och jämföra med elhandelsbolaget, de ska vara lika. Jag hade Greenely i 3 månader och fick kwh helt taget ur luften. De håller med om att det inte stämmer men de väntar på avstämning. Detta var 9 månader sedan, jag mailade igen förra månaden och de bara beklagar att det dröjer. Hur många mjölkar de pengar ifrån och tänk om de går i konkurs och flyttar pengar utomlands just nu? Nej förstatliga allt igen omgående!
Jävla röra är vad det är!
Kristersson tycker att det ska byggas kärnkraft i Sverige så att vi kan exportera el så att det räcker till norra Europa. Många exportkablar blir det men det sänker inte elpriserna i Sverige.
Idag måste Sverige exportera 70% av vår el på den fria marknaden och endast 30% är reserverat till oss, borde det inte vara tvärtom?
Om något land i Europa vill köpa vår el för ett högre pris så är det det pris som gäller för dagen enligt konkurrenslagen.
Jag förstår inte varför man inte grundligt går igenom detta och förklarar för oss svenska medborgare hur det fungerar?
Därför att folk är för korkade.

Det har upprepats om och om igen att vi inte måste exportera 70% av vår el. Ändå tycks det inte gå in.

Du har fel.
 
  • Gilla
Selma 80 och 7 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Idag måste Sverige exportera 70% av vår el på den fria marknaden och endast 30% är reserverat till oss, borde det inte vara tvärtom?
Om något land i Europa vill köpa vår el för ett högre pris så är det det pris som gäller för dagen enligt konkurrenslagen.
Jag förstår inte varför man inte grundligt går igenom detta och förklarar för oss svenska medborgare hur det fungerar?
Nej, du har missförstått. Vi måste kunna exportera 70% av kapaciteten i utlandskablarna, inte 70% av all el vi producerar i Sverige.
 
  • Gilla
cbrolin och 6 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Så nu när högerpacket troligen vunnit valet ser vi framemot en sänkning av elpriserna direkt. Sverige bygger ny kärnkraft (frågan är bara vem som ska göra det) och allt blir bra igen.
Jag ser fram emot ny kärnkraft och vindkraft. Båda alternativen tar lång tid så 2030 tidigast kan vi få utdelning. Tills dess är det högkostnadsskydd och elransonering som gäller.
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Därför att folk är för korkade.Det har upprepats om och om igen att vi inte måste exportera 70% av vår el. Ändå tycks det inte gå in
Jag misstänker att merparten av befolkning tyvärr inte har koll på eller bryr sig hur detta hänger ihop.

Det kan bero på att det saknas en bra men kortfattad populärvetenskaplig beskrivning. Många tidningsartiklar är antingen låsta eller alldeles för långrandiga och/eller komplexa för att ”man” ska orka läsa vidare.

Det är i alla fall den uppfattningen jag har efter många misslyckade försök till diskussion i ämnet med omgivning.
 
  • Gilla
Selma 80 och 1 till
  • Laddar…
Du kan inte förklara hur det fungerar när folk inte vet vad begrepp som energi och marknadsekonomi betyder.
 
  • Gilla
Selma 80 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.