T Television_Set skrev:
Snittlönen för en elektriker är 35000. För att täcka enbart peronalkostnaden så måste det in 48.000 i monaden. C:a 300/h. Lägg till en administrativ tjänst, ungefär samma lön, och vi är snälla och säger att de har tre elektriker som ska dra in hens lön, så på med en hundring =400. Utöver det har man kostnader för utrustning, programvaror, redovisning och revision. Säg 50 spänn. Utöver det så jobbar man ju för att företaget ska gå med vinst, och en vinst på 200 sek före skatt är inte orimligt, tvärtom för att uppnå god likviditet och rörelseresultat. Då är vi uppe i 650 kronor i timmen. Inte alla timmar är debiterbara heller. Så min elektriker är ett billigt enmansbolag med små omkostnader, men så fort man skalar upp så ökar omkostnaderna.
1000 är alltså mer än tillräckligt, påslag utöver kostnaden att införskaffa och lagerföra materialet är enbart för mer vinst och har ingenting med att företaget ska gå runt.
 
J jesper--- skrev:
1000 är alltså mer än tillräckligt, påslag utöver kostnaden att införskaffa och lagerföra materialet är enbart för mer vinst och har ingenting med att företaget ska gå runt.
Vinst ör en förutsättning för att gå runt, du kan inte driva företag på 0-marginal, det säger sig självt. Och ”bullshit” om att moderater vill ha mer i plånboken…vilka partisympatier jobbar aktivt med slogan ”Vi vill ha mindre i plånboken”?

Med 0-resultat finns inget utrymme för personalfrämjande åtgärder, inget utrymme för att stärka sin attraktivitet på arbetsmarknaden.
Nu vet jag inte vart du jobbar, men det finns inte en löntagare som vill jobba på en arbetsplats med lägre lön än alla andra i samma gebit.
 
J jesper--- skrev:
Gör det 333kr/h, betyder det att en elektriker har 3 gånger så höga utgifter?
Ja men återigen. Du pratar ju bara "lön" till någon. Vad ska du bekosta resten med?
 
Och dessutom finns det ingen hantverkare som har 100% debiteringsbar tid MEN den anställde ska ha lön för 8 timmar om dag 5 dagar i veckan.
 
  • Gilla
Tindrahl och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och dessutom finns det ingen hantverkare som har 100% debiteringsbar tid MEN den anställde ska ha lön för 8 timmar om dag 5 dagar i veckan.
Här skulle man som privatperson tycka att då borde hantverkarna ta alla timmar som de erbjuds för att fylla 8 timmar/dag, men verkligheten verkar som eftersom privatpersoner uplevs som "krävande" vill man hellre inte ha med dessa att göra...
Jag kan också förstå att det känns bättre med färre fast högre betalda timmar = samma lön i slutändan, men att inte ta det som erbjuds och sedan påpeka att man inte kan fylla 8t/dag är lite konstigt...
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 2 till
  • Laddar…
Fast det är väl inte kärnan i just den biten. Ett företag med anställda kan ju ha jobb där det blir debiterbar tid 6timmar ena dagen och kanske inget alls på en fredag. Den anställde har lön varje dag för det och det ska betalas med något. Blir ju samma grej även om man är ensam i en enskild firma eller nåt. Ena månaden kanske man har massor med jobb, nästa betydligt glesare. Men man vill plocka ut samma pengar för det troligen.
 
  • Gilla
Mikaelpettersson och 2 till
  • Laddar…
W Walkerjoe skrev:
Här skulle man som privatperson tycka att då borde hantverkarna ta alla timmar som de erbjuds för att fylla 8 timmar/dag, men verkligheten verkar som eftersom privatpersoner uplevs som "krävande" vill man hellre inte ha med dessa att göra...
Jag kan också förstå att det känns bättre med färre fast högre betalda timmar = samma lön i slutändan, men att inte ta det som erbjuds och sedan påpeka att man inte kan fylla 8t/dag är lite konstigt...
Lön och debiterbar tid har ingen direkt knytning.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lön och debiterbar tid har ingen direkt knytning.
Vad har direkt knytning?
S Stefan1972 skrev:
Fast det är väl inte kärnan i just den biten. Ett företag med anställda kan ju ha jobb där det blir debiterbar tid 6timmar ena dagen och kanske inget alls på en fredag. Den anställde har lön varje dag för det och det ska betalas med något. Blir ju samma grej även om man är ensam i en enskild firma eller nåt. Ena månaden kanske man har massor med jobb, nästa betydligt glesare. Men man vill plocka ut samma pengar för det troligen.
Nej, bara ett påpekande :)
 
Debiterade timmar har inget med elektrikers lön att göra. Som inlägg till din ide om högre timdebitering kontra lön.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Debiterade timmar har inget med elektrikers lön att göra. Som inlägg till din ide om högre timdebitering kontra lön.
Det har det ju fast kanske inte så direkt... Man måste kunna debitera för att kunna ta ut/betala lön. Det var ju inte jag som tog upp att man inte kunna debitera 8t/dag därför man var tvungen att ta högre timlön för att täcka bortfallet...
Bortfallet kan ju täckas på andra sätt om man nu vill :) men det gäller kanske inte alla...

Jag har full respekt att det tar sitt att driva ett företag.
 
Redigerat:
F Finndjävel skrev:
Man ska undvika aktiebolag. Driver hantverkare/elektriker/rörisar etc. AB så beror det på att dom är giriga i 100fall av 100. Anställ endast hantverkare med firma/enskild näringsidkare. AB betyder att dom är mera intresserade av att tjäna snabba pengar och mindre intresserade av att göra ett bra jobb.
är inte alla som arbetar eller driver verksamhet just ute efter pengar? Jag har så svårt att tro att tex rivaren älskar att stå och vila betong hela dagarna?! Skulle heller aldrig driva en installationsfirma med omsättning på runt 25M som enskild firma? Hur skulle de gå när kunder inte betalar jobb för miljoner och jag ska borga det helt privat?!
 
J jesper--- skrev:
Gör det 333kr/h, betyder det att en elektriker har 3 gånger så höga utgifter?
Du tänker helt fel. Vi har extremt låga overheadkostnader. Lägger i snitt 35,000:- exklusive moms i månaden per anställd i externa kostnader. Alltså INTE inräknat lön, sociala avgifter, förmåner, tjänstemäns kostnader etc.
 
Mikaelpettersson Mikaelpettersson skrev:
Du tänker helt fel. Vi har extremt låga overheadkostnader. Lägger i snitt 35,000:- exklusive moms i månaden per anställd i externa kostnader. Alltså INTE inräknat lön, sociala avgifter, förmåner, tjänstemäns kostnader etc.
Make it 500kr
 
Mikael_L
H Henry72 skrev:
Om du menar EQLQ så fick jag samma på en faktura för två veckor sedan. Tror att de installerat ca 2-3m av den till vår bastu, fick 50m på fakturan för drygt 5000 kr (leverantör: Solar). Jag påpekade detta och skickade med länk till Bauhaus pris, de tog bort 3500 kr från fakturan direkt.
Ja och då var du fortfarande lurad på långt över 1000kr av vad du rimligt borde betalat ... :rolleyes:
 
Mikael_L
R Ola Grahn1 skrev:
Man ska alltid begära en offert, då kan Du välja leverantör samt vet på förhand vad jobbet kommer att kosta. Lite pinsamt att komma och gny i efterhand.
Du verkar faktiskt sakna erfarenhet av att ha med elfirmor att göra ...
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.