Jag har funderat på detta med centraldammsugare. Det verkar en så bra idé på pappret men samtidigt gör det mig lite misstänksam att det inte blivit standard i alla svenska hus om det nu är så bra. Vad är era erfarenheter, finns det några nackdelar med centraldammsugare som gör att folk inte skaffar det i nybyggen? För det kan väl inte vara jobbigare att ta fram en slang än en vanlig dammsugare, är själva systemet jobbigt att underhålla på nåt sätt?
 
Snailman
Jag har haft en husky i ca 9 år, den funkar bra tycker jag, slipper damm inomhus, men slangen ligger framme för det mesta:(, så i kommande hus kommer jag nog att satsa på en som rullas in automatiskt... kanske en på övervåningen och en på undervåningen. (har ett extra uttag i garaget (där dammsugaren sitter) så jag kan dammsuga bilen via en sån där plåtburk som tex husky säljer.
 
vår centraldammsugare var ur drift ett tag för att väggen den satt på skulle målas och min sambo hotade mig med att jag skulle få släpa runt gamla damsugarn om jag inte rappade på med återmontaget.
Mycket tystare, mycket bekvämare och mer effektivt.
Om fler bara hade provat centraldammsugare så skulle det vara standard i alla hus rätt snart.
Men som någon sa: slangen är ett helvete att förvara! Hos oss ligger den i gästrummet och dräller tills vi väntar besök då den knölas in i tvättstugan brevid värmepumpen.
 
Hemmakatten
De (få) jag känner som har centraldammsugare har alla slangen ligger framme, precis som snailman. De tycker det är för jobbigt/knöligt att få in slangen i skåpet efter varje gång. dessutom tar den plats, både slangen och centraldammsugaren. Å andra sidan finns det de som lovordar centraldammsugare och inte kan tänka sig att vara utan. Själva har vi ingen, sätter i dammsugaren i ett eluttag mitt i huset och når då hela huset (vi har iofs litet hus). Enkel att ställa undan är den också.
 
Slangen är visserligen ett litet smolk för centraldammsugare. Jag har en slanghållare i ett klädförråd som jag rullar upp den på. Det är lite småjobbigt, speciellt sambons knoddar väser ilskt när de ska hänga tillbaks den igen. :)

Men! Väl på väggen tar den inte mycket plats. En vanlig dammsugare tar också upp en jämra plats, speciellt värdefull golvyta. Plus sin egna sladdriga slang och rör... Nu har jag 12 meter slang för att räcka runt till hela huset, men när renoveringen gått så långt att jag kan göra klart uttaget på övervåningen så kan jag korta ner den till 6-8 meter. Blir förhoppningsvis enklare att hantera.

Själva centraldammsugaren tar inte upp mycket plats för mig. Jag monterade den i ett kallförråd där det fanns fint med plats. Ett jämra jobb att borra hål i armerad betong och lägga ner markrör med isolering och dammsugarrör...men jämra bra blev det. När vi dammsuger inne är det bara sugljudet som hörs! Sambon formligen hatar brus- och brumljud så för henne var det extra skönt att slippa den "vanliga" dammsugaren som förföljer en vartän man dammsuger....

Sedan en till fördel: inget utblås som virvlar upp damm och annat skit och blir kvar i rummet. Finfint bidrag till inomhusklimatet!
 
Satte in centraldammsugare i nuv. radhus och kommer absolut sätta in en i nybygget! Visst är slangen jobbig och den ligger framme ibland, men fördelarna väger över! Kommer ha heltäckningsmatta i sovrummen (fattar inte hysterin om att INTE ha det) och då är det prima att få ut utblåset utomhus.

Kommer dock försöka få ner slangmetrarna från 12 till 8. Visste inte att det fanns någon inrullningsbar?! Har bara sett någon gummivariant på mässor, men den känns lite tung och sladdrig...
 
Har ingen centraldammsugare men såg en tänkbar lösning för slangförvaring. Kapa dörren på garderoben som brukar finnas för förvaring av dammsugare och andra städartiklar och gör en låda nedtill som är utdragbar där man ringlar ihop slangen. Det brukar vara enklare och snabbare om man har något som styr upp slangen. Man skulle t.o.m. kunna göra en vinda inne i lådan där man bara hakar fast ena änden och sedan vevar in slangen.
Men nu svävade jag nog ut från själva frågan angående centraldammsugare.
 
Vårt tidigare hus var utrustad med centraldamsugare En nackdel för oss (som båda varken kan, har tid eller intresse av att reparera elektriska saker) var att när damsugaren gick sönder så måste vi ringa elektriker eller reparatör. Kanske var vår dammsugare en skitmaskin, men den gick sönder flera gåner. Plastlocken för hålen i väggarna gick sönder och av och påknappen på handaget gick sönder.

I vårat nybygge kommer vi INTE ha centraldammsugare, jag kommer köpa två st lösa dammsugare för 2000 kr st, en på övervåningen och en på bottenplan. Går en dammsugare sönder så kan jag antingen köpa en ny eller lämna in för rep. Huvudsaken är att vi slipper ta hem dyra yrkesmänniskor.
 
Det där med utrullningsbar slang låter intressant tycker jag. Någon som har en länk??
 
Snailman
http://www.canvac.se/tillval.asp

här kan man ju se en slangvinda och en teleskopslang (fråga mig inte vad en teleskopslang är) de borde ju ha bättre bilder och info tycker man...

kan ju tillägga att om strömbrytaren i handtaget pajar, så är det bara att vrida slangen i 90grader i väggen så hoppar den igång.... (gäller husky)
Min har aldrig krånglat haft den i 9 år monterade själv.

Kommer att ha en i kommande bygge, som jag monterar själv, kommer att komplettera med sockel munstycke i köket.
 
Jag kan endast se fördelar med min BEAM som vi haft i 14 år, utan problem, inte ens slangen (9m) väcker några rysningar. Finns en hållare till, som monterats i klädkammaren. Själva motorenheten finns på vinden (1-plans) och som behöver tömmas 2-3 gånger per år. förvånas över den negativa inställningen till centraldammsugare, då dom flesta vet att den gamla typen dammsugare, virvlar upp dammet i bostaden, då den är igång. Fy vad hemskt.
 
Jag förstår inte vad det är som är krångligt med slangen ???

Vi har våran hängande på en slanghållare i städgarderob. Lämnar ni trädgårdsslangen framme efter ni tvättat bilen?
Det tar max 10-15 sekunder att rulla ihop och hänga in slangen.
Aldrig att jag skulle vilja vara utan centraldamsugaren.
 
Att dammet flyger ut i huset när man dammsuger med vanlig dammsugare behöver inte stämma! Vi har en allergi dammsugare där det INTE flyger ut en massa damm...

Vi har dock bestältl en centraldammsugare till vårt nybygge men funderar starkt på att avbeställa den då den kostar 13.000 och när ni snackar om den långa slangen så känns det faktiskt bekvämare med en vanlig dammsugare =)
 
Flamingo skrev:
... när ni snackar om den långa slangen så känns det faktiskt bekvämare med en vanlig dammsugare =)
Den där diskussionen har min sambo och jag haft NÅGRA gånger. Han har aldrig testat CD men mina föräldrar har en och när jag flyttade från dom ihop med sambon och fick dras med klumpen igen... För husfridens skull blev dammsugningen hans uppgift! Så till huset va det ett krav från mig. Jag hävdar bestämt att en slang på 10-12 m ÄR lättare att hantera än den där förbaskade klumpen som stöter emot varenda dörrpost och bordsben och gör märken. Det enda negativa jag kan se är att CDn tar mer plats med både enheten och slangen men oftast går det att lösa ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.