Hej

vi har en oisolerad vedbod med stående utvändig panel men inga innerväggar dvs insidan av den stående panelen är också innevägg. Här finns ingen värme.

Problemet är att jag inte får ner den relativa fuktighetsgraden i vedboden, RF ligger nästan alltid över 70% och det är inte ovanligt att RF går upp mot 80%.

Fråga 1: Vilken RF är att föredra?
Fråga 2: Ni med liknande problem, vad har ni gjort för att få ner RF?

mvh
Stefan
 
Är den ventilerad?
Nybyggd träkonstruktion av en ventilerad förrådsbyggnad utan väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är den ventilerad?
[bild]
Nej tyvärr inte , panelen som vi har är en normal villapanel med överlappade stående brädor.
 
Det är helt naturligt att luftfuktigheten i en ovärmd väl ventilerad vedbod är densamma som utomhus luften.
 
F fribygg skrev:
Det är helt naturligt att luftfuktigheten i en ovärmd väl ventilerad vedbod är densamma som utomhus luften.
Jo det förstår jag men det känns som att vår vedbod alltid har en högre luftfuktighet än utomhus. Kanske ”ångar” marken under vår vedbod och då vi inte har någon ventilationslösning så blir det tillknäppt och ännu värre när solen är framme och hettar upp taket och temperaturen inuti vedboden…?
 
'Känns' eller är det nått du mätt?
 
F fribygg skrev:
'Känns' eller är det nått du mätt?
Mätt men inte 100% jämförbara då den andra mätaren jag har sitter på andra sidan huset mot vart vedboden befinner sig.

Kanske skall börja med att mäta mer noggrant dvs ha mätarna så nära varandra som möjligt.

Tack
 
Ved ger ju alltid ( nästan) ifrån sig vattenånga, så hur är boden ventilerad?
 
Redigerat:
Är det lockpanel på byggnaden så är det nog vettigast att ta bort locken så att du kan få till lite luftcirkulation.
Samma eller lägre RH än uteluften måste väl vara målet då finns inte någon extra fukt från veden i luften runt veden då.
Sedan måste väl det enda intressanta vara hur mycket fukt det finns i veden. Är det mitt i vintern kan luften inte hålla i särskilt mycket vatten, hugger du då ny ved så är den förmodligen jätteblöt men kan knappt torka på grund av temperaturen även om RH är låg
 
Jag tror att det kan bero på att din ved inte är riktigt torr och ventilationen i vedboden är för dålig.

Har du öppet mellan vägg och tak, elller väl ventilerade gavelspetsar om konstruktionen har sadeltak?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tomture61
När jag byggde mitt garage så fick jag på sensommaren / hösten imma på fönsterglasen , på insidan :D
Ytterväggar oisolerade med vindduk , taket oisolerat men färdigt på utsidan .
Öppet mellan tak / yttervägg så god ventilation , vid slagport var det blött på betonggolvet .
En kallare klimatzon har svårt att hålla luftfuktigheten i luften , fukten sätter sig på fasta föremål = högre RH .

Att ha god ventilation så den varmare uteluften kan värma upp byggnaden invändigt är viktigt .
Tänk lador på landet , de är mycket välventilerade .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När jag byggde mitt garage så fick jag på sensommaren / hösten imma på fönsterglasen , på insidan :D
Ytterväggar oisolerade med vindduk , taket oisolerat men färdigt på utsidan .
Öppet mellan tak / yttervägg så god ventilation , vid slagport var det blött på betonggolvet .
En kallare klimatzon har svårt att hålla luftfuktigheten i luften , fukten sätter sig på fasta föremål = högre RH .

Att ha god ventilation så den varmare uteluften kan värma upp byggnaden invändigt är viktigt .
Tänk lador på landet , de är mycket välventilerade .
Tack, låter lite som mitt problem. Vedboden som egentligen är en bod är nog för tät även om jag inte tycker det själv.

Boden är ju inte byggd för att vara vedbod men har på grund av ganska kända anledningar fått bli en välfylld vedbod inför vintrarna.
 
  • Vit bod med öppen dörr som visar en samling av föremål, omgiven av grönska och en terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit bod använd som vedbod med dubbla dörrar och korgar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har eldat med ved hela mitt vuxna liv och aldrig någonsin mätt RF i någon vedbod jag använt. Iofs har jag heller aldrig (med undantag för några självlastarvagnar som fått agera flyttbar vedbod) förvarat ved i någonting som varit byggt senare än 1930 :thinking:...
 
C
StefanBlom StefanBlom skrev:
Vedboden som egentligen är en bod är nog för tät även om jag inte tycker det själv.
Ja, en sån där bod funkar bara för ved som är färdigtorkad. Staplar du fuktig ved där förstör du både veden och boden.
 
Jag tror det kan vara idé att ta upp ventilationshål, med dosfräs eller hålsåg går det lätt att göra snygga hål, gör dem högt under taket så når inte snö och regn in så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.