Status
Tråden går ej att kommentera.
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad har ni för ventilation idag?

Vårt hus är byggt 2005 med FLVP så luften ska bytas varannan timme eller vad det nu är. Med en LVVP så tappar vi ju återvinningen. Så man kan ju sätta en enkel fläkt eller satsa på återvinning, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart ens.
 
Redigerat:
Vi har ved att hjälpa till att "komfortvärma" med så vi kan sänka rätt bra på värmen. Dock är det mycket kallras via golven i huset då det är torpargrund med sågspån som isolering. Så vi lär ha rätt mycket mattor på de värsta golven och tofflor på fötterna.
Ena värmekälla är en vedspis så har man ändå igång den kan man ju laga mat och värma vatten på den när den ändå jobbar. Men visst hade det varit skönt att slippa bry sig ;)
 
J JohanLun skrev:
Jag tycker det är jättebra att vi alla ser över vår förbrukning, byter till värmepump osv.

Elbil gör vårt beroende till "skurkstater" mycket mindre på längre sikt.

Jag vill inte vara beroende av Putin eller arabstaterna. Väldigt många vi köper olja och gas från är odemokratiska länder som kan använda bränslet för att sätta press på den fria världen. Vi behöver dessutom dra ned CO2 för att rädda klimatet.

I sig är det inte dåligt att snåla med el, börja köra elbil, resa mindre osv. Det är nödvändigt. Det är synd att det sker på det sätt som det sker, ett haveri i det att man stängt bra kärnkraft, köpt billig gas från bla Putin, blivit beroende av gasen och nu blivit utan den.

Felet är inte elbilen eller kärnkraftverket. Det är att vi inte introducerat den snabbt nog och inte byggt ut kärnkraften snabbt nog. Sen är det ett problem att ämnena i batterier och kärnbränsle inte är jämnt fördelat över klotet, så även där kan man hamna i att länder med dessa material kan sätta press på övriga.
Å vart hittar du bergartsmetallerna som behövs för att tillverka batterier?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Brorsans solcellanläggning börjar priducmcera ganska ordentligt från Februari iaf.
Men dec-jan är det inte många kWh...
Du kan inte räkna något nov- feb. Du blir bara besviken. I bästa fall har du i februari en trdje del av vad får i mars. Så någon produktion att räkna med är det inte
 
K KjellTimell skrev:
Lite så är det! På en ledarskapskurs fick jag lära mig att man skall ställa sig frågan "kan jag göra något åt det, Ja eller nej" När man står inför en situation. Så jag ställde mig frågan och resultatet för September hittills är det jag kan göra. Nu kan jag inte göra så mycket mer för stunden, så jag lägger fokus på annat och rider ut stormen.
wow, vad är hemligheten?
 
D Daniel 109 skrev:
Ekot sänder presskonferens och kommentarer direkt nu 16min in var det ett inslag med Björn Karlson professor emeritus i energisystem.
Han säger exakt det jag har försökt säga.
Man kan inte sänka elpriset. Lyssna gärna på honom. Han säger en del annat vettigt också.

Edit: Jag har haft honom som lärare. Men jag tror inte att det gjort mig partisk.
Det är helt okej att länka till inslaget.
 
F Fideliox skrev:
Vårt hus är byggt 2005 med FLVP så luften ska bytas varannan timme eller vad det nu är. Med en LVVP så tappar vi ju återvinningen. Så man kan ju sätta en enkel fläkt eller satsa på återvinning, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart ens.
Ok, utan flvp tappar ni väl ventilationen?
 
F fribygg skrev:
Har du någon källa på detta?
Att få samtliga tillstånd ser ungefär likadant ut, oavsett vind- eller kärnkraft.
Tillståndsprövning, bygglov, tider för överklagan etc tar ungefär lika lång tid.

Sedan att många är, av någon outgrundlig orsak, så förtjusta i oplanerbar olönsam miljöförstörande vindkraft kan ju snabba på beslut i vissa instanser...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Skyll inte på MP-S, det var Reinfeldt som godkände Svenska Kraftnäts förslag att dela Sverige i elområden.
Svenska kraftnät, som nu samlar miljarder från "överföringsavgifter" i ladorna, har haft decennier på sig att se till att bygga nät som gör att Sverige hänger ihop. De bär det största ansvaret för dagens kaos, men ingen journalist har fattat. Det borde vara drev på Svenska Kraftnäts GD!
Att berätta hur det förhåller sig är inte fel.

Sveriges indelning i elområden må vara korkat men det har inte minskat på produktionen av el, det är nedläggningen av kärnkraftsverken som orsakat elbristen.
 
  • Skärmdump av en artikel om energipolitik med rubriken "MP: Hall måste byta linje" och datumangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Kul tråd. Jag tror (men har inte nödvändigtvis rätt) att det här är en fråga för utrikespolitiken. Har Sverige ansvar för andra länders energisäkerhet? Är våra investeringar i energiproduktion våra egna eller till för hela norra Europa? Jag tycker det är bra med samarbete, men vissa länder har blandat ihop totalförsvar, energipolitik och utrikesfrågor och misslyckats på samtliga plan. Men glöm inte att Sverige bad Litauen stänga sin kärnkraft för vi var rädda för Ignalinaverket, vi till och med betalade och hjälpte dem aveckla det. I dagens situation har vi ett ansvar att bistå Litauen med el.

För mig verkar det som lokalt producerad el och fjärrvärme är oslagbart, det är en sak med el till industrin som måste fixas och vara planerbar, men om det skulle ta slut ett kort tag är fjärrvärme fantastiskt, ingen behöver frysa.

Jag tycker det är skamligt att elpriserna inte är reglerade - tänk om man bor i en kommun som gått med på att få kärnavfall nedkört i berggrunden. Och sen få en sådan elräkning när det mesta av elen hamnar i ett annat land på grund av marknadstänk kring el. Eller om du bor vid en älv där vart enda vattenfall är förstört och ersatt med en kraftstation. Naturvärden som formats under miljoner år förstörda. Bissart.

STOPP för höga vinstuttag i el-sektorn. ALLA har bidragit till att bygga kärn, vind och vattenkraft och gjort stora uppoffringar. ALLA ska ha samma pris och hjälpas åt att konsumera el på ett klokt sätt. Varför sätter man inte priset efter effektuttag istället för kilowatttimmar?????
 
  • Gilla
LaoLars och 4 till
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
[bild]

Man blir förbannad när Politikerna står och ljuger och säger att det är marknaden som är ansvariga för stängningen av Ringhals 1 och 2 när dom själva har röstat för att lägga ner dom.
Med dom kvar hade det inte varit lika illa som det är nu.
Det är väll klart som korvspad att även som vi hade producerat mer el så hade den exporterats till Tyskland till samma pris vilket betyder att vi i det exporterande elområdet hade haft liknande priser som idag. Hur skulle mer produktions hjälpa mot priset när det sätts av Tyskland? (Ryska gas)
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag skulle ju personligen hellre se en roterande elransonering där alla hushåll kanske blir strömlösa en timme om dygnet, men att elpriserna då hålls på en rimlig nivå (säg 2 kr/kWh), än att alla har el dygnet runt men får betala 10-20 kr/kWh.
Räkna med både högt elpris och ev. bortkoppling om det kniper.
 
L LaoLars skrev:
Skyll inte på MP-S, det var Reinfeldt som godkände Svenska Kraftnäts förslag att dela Sverige i elområden.
Svenska kraftnät, som nu samlar miljarder från "överföringsavgifter" i ladorna, har haft decennier på sig att se till att bygga nät som gör att Sverige hänger ihop. De bär det största ansvaret för dagens kaos, men ingen journalist har fattat. Det borde vara drev på Svenska Kraftnäts GD!
Nej så fungerar det inte. Det är en komplicerad historia, men

Danskarna anmälde Svenska Kraftnät till EU-kommissionens konkurrensdirektorat, och i stället för att driva frågan i domstol beslutade Svenska Kraftnät att göra ett ”frivilligt åtagande”. Därmed genomfördes reformen, varmed olika priser i olika delar av landet överlåter till marknadskrafterna att hantera flaskhalsproblematiken på kort och lång sikt.
”Svenska Kraftnät har med stöd av Europeiska Kommissionens beslut sålunda agerat inom sin behörighet när bolaget delade in elmarknaden i olika delar. Svenska Kraftnäts beslut har följaktligen varit lagligen grundat”, skriver Förvaltningsrätten i sitt beslut.
Det är alltså förvaltningsrätten som ger stöd åt prisområdesindelningen.
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ta Hybrit med SSAB i spetsen, de forskar massor på att säkerställa hur de kan minimera elkostnaderna och det är ändå i SE1. Bla massiva vätgaslager. (då de behöver vätgasen både för el och tillverkningen av det fossilfria stålet)
Så de kommer inte att stänga av ... men de bygger nog så att de kan köra extra mycket vätgas då elen är billig och betydligt mindre då elen är dyr och då har de ändå bara räknat på 10tals öre i skilland mellan högsta och lägsta pris.
De kommer jämna ut elpriset - inga billiga priser på natten alltså...
Sen behöver vi inte fundera på kapaciteten i ledningarna när elen stannar i SE1.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
När börjar massflytten mot Norrland och E1/E2?
I oktober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.