Status
Tråden går ej att kommentera.
M MrDizzy skrev:
Helt korrekt.
Dock är det smärtlindring för enskilda.
och ska man öht ha sådan smärtlindring är det ju bättre med typ 50% av elkostnaden över 2kr/kWh än ett fast tak som England har infört.

Sen att det måste till både en systemförändring och mer planerbar el... tja det var ju det där med att kunna planera framåt... o det har åtminstone vänster-blocket visat att de inte klarar av
Ja, det är bättre. Men om alla får det så kommer elpriset att stiga lika mycket. Allt som händer är att kapital överförs från staten till elproducenterna.
 
F Fideliox skrev:
Hur står sig en billig PAX lösning istället för "riktig" FTX? [länk] Jag är inne på att slänga ut vår FLVP och köpa LVVP och ovan PAX lösning vid avluftskanalen.
Har faktiskt ingen aning.
Beror på om du dimensionerar för lagstadgade flöden eller mest kompletterar ett äldre hus.

Lösningen såg ju smidig ut. Men verkningsgraden? Brukar ju öka med storleken. Är det ens en roterande värmeväxlare i den där?
 
M
Mest rättvisa (om man nu ska sätta ett tak och subventionera) borde väl vara att ta genomsnittsförbrukningen för alla bostäder i landet gånger faktor 0,75 och subventionera upp till den nivån. Allt däröver borde klassas som överförbrukning och ska inte subventioneras.

Exempelvis om snittförbrukningen ligger på 1500kWh för en bostad i landet under en vintermånad så subventioneras kostnaden upp till 1125kWh. Detta ger incitament att spara, alla med stora bostäder får betala mer, alla med mindre får betala mindre, lite som A-skatten.

Det ska vara ett maxtak per kWh upp till 1125kWh/mån. Säg max 200öre/kWh eller liknande.
Elpriskompensationen som vart förra vintern var ju helt knasig! Jag kom på mig själv att höja värmen lite extra för att komma upp en nivå för att få extra stöd. Detta var ju helt åt skogen fel tänkt! Likaså att hushåll med låga fasta avtal fick betalt ju mer dom förbrukade. Skickade helt fel signaler!

Ett stöd ska ju vara ett stöd och inget annat. Det är ju inte meningen att att människor med miljoninkomster ska få soc-bidrag för att grannarna får det.

Alla siffror är hypotetiska, man kanske ska kompenseras efter boyta enligt fastighetsdeklarationen, jag vet inte. Dock borde den röda linjen vara att spara, därav min teoretiska faktor 0,75. Eller så drar man ett snitt av sin faktiska förbrukning 5 år tillbaka som norm för egna hushållet och faktor 0,75. Nybyggen blir ju svårt men det går säkert att hitta något snittvärde där också.

Någon som vet hur sossarnas pristak ser ut som Maggan pratar om i sin radiojingel?
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är bättre. Men om alla får det så kommer elpriset att stiga lika mycket. Allt som händer är att kapital överförs från staten till elproducenterna.
Som det är nu överförs kapital till exportkabelägarna, svk (riksgäldskonto) och producenterna men det finns inte mer el för det.
Sen undrar man om prognosen för nästkommande dygn, både förbrukning och producerat. Bör väl slå rätt fel ibland, när tex hoppsan det blåste visst mindre än beräknat, hoppsan en reaktor strular hoppsan nått annat tekniskt strul, på förbrukningssidan, hoppsan det blev lite kallare, hoppsan en stor förbrukare kör inte igång pga tekniska fel, en hel facebookgrupp kom överens att slå på massor med förbrukningen sammtidigt nu i vinter för att "jävlas" och bevisa systemets brister.
 
F
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ser ut att vara dyrt skräp. Vad har den för yta den återvinner vörmen med. Nej ta en ftx med 90% återvinning istället för denna som säket knappt når upp til 50%

Vår systemair kostade 22.000 men fixar då all ventilation för 210kvm. Eltillsatsen startar först runt +4ute
Huddingebo Huddingebo skrev:
Har faktiskt ingen aning.
Beror på om du dimensionerar för lagstadgade flöden eller mest kompletterar ett äldre hus.

Lösningen såg ju smidig ut. Men verkningsgraden? Brukar ju öka med storleken. Är det ens en roterande värmeväxlare i den där?

Vår beräknade förbrukning med LVVP ligger på 3000kwh per år så jag tror inte det är lönt med återvinning men har inte räknat på vad FTX skulle ge. Som sagt vårt hus är byggt 2005 med FLVP så luften ska bytas varannan timme eller vad det nu är. Med en LVVP så tappar vi ju återvinningen. Så man kan ju sätta en enkel fläkt eller satsa på återvinning, men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart.
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Mest rättvisa (om man nu ska sätta ett tak och subventionera) borde väl vara att ta genomsnittsförbrukningen för alla bostäder i landet gånger faktor 0,75 och subventionera upp till den nivån. Allt däröver borde klassas som överförbrukning och ska inte subventioneras.

Exempelvis om snittförbrukningen ligger på 1500kWh för en bostad i landet under en vintermånad så subventioneras kostnaden upp till 1125kWh. Detta ger incitament att spara, alla med stora bostäder får betala mer, alla med mindre får betala mindre, lite som A-skatten.

Det ska vara ett maxtak per kWh upp till 1125kWh/mån. Säg max 200öre/kWh eller liknande.
Elpriskompensationen som vart förra vintern var ju helt knasig! Jag kom på mig själv att höja värmen lite extra för att komma upp en nivå för att få extra stöd. Detta var ju helt åt skogen fel tänkt! Likaså att hushåll med låga fasta avtal fick betalt ju mer dom förbrukade. Skickade helt fel signaler!

Ett stöd ska ju vara ett stöd och inget annat. Det är ju inte meningen att att människor med miljoninkomster ska få soc-bidrag för att grannarna får det.

Alla siffror är hypotetiska, man kanske ska kompenseras efter boyta enligt fastighetsdeklarationen, jag vet inte. Dock borde den röda linjen vara att spara, därav min teoretiska faktor 0,75. Eller så drar man ett snitt av sin faktiska förbrukning 5 år tillbaka som norm för egna hushållet och faktor 0,75. Nybyggen blir ju svårt men det går säkert att hitta något snittvärde där också.

Någon som vet hur sossarnas pristak ser ut som Maggan pratar om i sin radiojingel?
Det var ju en kul variant ... Vid första anblick verkar den ju bäst hittills, den går säkerligen modifiera för att få mer rättvis fördelning osv. men grundidén tycker jag om (y)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Vår beräknade förbrukning med LVVP ligger på 3000kwh per år så jag tror inte det är lönt med återvinning men har inte räknat på vad FTX skulle ge.
Vad har ni för ventilation idag?
 
C
G OMathson skrev:
Som det är nu överförs kapital till exportkabelägarna
Det värsta med pengaflödet till exportkabelägarna är att de inte får använda miljarderna till något annat än att bygga mer exportkablar. Åtminstone i den mån de inte förvaltar några andra elnät. Så det finns iallafall gott om kapital för att försäkra sig om att exportkapaciteten kan byggas ut i samma takt som ny produktion blir tillgänglig :rolleyes:
 
G
C cpalm skrev:
Det värsta med pengaflödet till exportkabelägarna är att de inte får använda miljarderna till något annat än att bygga mer exportkablar. Åtminstone i den mån de inte förvaltar några andra elnät. Så det finns iallafall gott om kapital för att försäkra sig om att exportkapaciteten kan byggas ut i samma takt som ny produktion blir tillgänglig :rolleyes:
Jo, de va nått om det på tv igår. Men sen verkar det också vara vi (svenska kraftnät) som "investerar" i exportkablar, Hansa Powerbridge står väl vi för hälften? Nått vi medborgare vill ha?:thinking:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mest rättvisa (om man nu ska sätta ett tak och subventionera) borde väl vara att ta genomsnittsförbrukningen för alla bostäder i landet gånger faktor 0,75 och subventionera upp till den nivån. Allt däröver borde klassas som överförbrukning och ska inte subventioneras.

Exempelvis om snittförbrukningen ligger på 1500kWh för en bostad i landet under en vintermånad så subventioneras kostnaden upp till 1125kWh. Detta ger incitament att spara, alla med stora bostäder får betala mer, alla med mindre får betala mindre, lite som A-skatten.

Det ska vara ett maxtak per kWh upp till 1125kWh/mån. Säg max 200öre/kWh eller liknande.
Elpriskompensationen som vart förra vintern var ju helt knasig! Jag kom på mig själv att höja värmen lite extra för att komma upp en nivå för att få extra stöd. Detta var ju helt åt skogen fel tänkt! Likaså att hushåll med låga fasta avtal fick betalt ju mer dom förbrukade. Skickade helt fel signaler!

Ett stöd ska ju vara ett stöd och inget annat. Det är ju inte meningen att att människor med miljoninkomster ska få soc-bidrag för att grannarna får det.

Alla siffror är hypotetiska, man kanske ska kompenseras efter boyta enligt fastighetsdeklarationen, jag vet inte. Dock borde den röda linjen vara att spara, därav min teoretiska faktor 0,75. Eller så drar man ett snitt av sin faktiska förbrukning 5 år tillbaka som norm för egna hushållet och faktor 0,75. Nybyggen blir ju svårt men det går säkert att hitta något snittvärde där också.

Någon som vet hur sossarnas pristak ser ut som Maggan pratar om i sin radiojingel?
Att försöka dribbla med maxpriser hit och ransoneringsplaner dit löser ingenting. Det handlar bara om att flytta smärtan från A till B.

Om man vill ta sig genom detta med både fysisk och kanske framför allt psykisk hälsa i behåll bör man nog släppa alla tankar på ”rättvisa”.


För politik, särskilt fördelningspolitik, handlar inte om något så banalt som rättvisa. Ju mer man gör rätt för sig, desto mer bestraffas man av andra som inte gör rätt för sig.

Det bästa man kan göra att se till sitt eget hus. Det sämsta man kan göra är att förvänta sig att andra ska rädda en. För de är lika upptagna med att förvänta sig hjälp från dig...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
H huspeter skrev:
HELT ENIG! Det verkar inte som folk och inte minst våra politiker fattar allvaret!
Det kommer bli en dominoeffekt utav guds nåde.
Är i liknande situation men har 24.000 kwh/år i förbrukning och jagar just nu alla möjligheter till att dra ner förbrukningen. Tror vi kan komma till 20.000 men det kommer inte bli lätt.
Solceller övervägs men läget är så oklart... tittar man på spotpriserna senaste 30 dagarna snittar vi 3,64 kr och vintern har inte ens börjat. Om detta håller i sig så är solceller ända möjligheten för oss trots en häftig investering. Det oklara i läget är om det kommer något "krispaket", max tak eller slopad skatt eller dyligt som omkullkastar kalylen och anläggningen är betald först när det är dags att byta ut den.

Är så genuint less på våra kortsynta politiker som inte ens uppvisar normalbegåvning och kan lyssna på experter. Är på riktigt orolig för mina barns framtid i det här landet.
Jag har solceller. Och ärligt talat så kan du ibte räkna med någon produktion 5 vintermånader, den är lika med noll.
Investera i en kamin och ved
 
R
Sverige slår nytt export rekord på el….
Wow vad vi måste slå oss för bröstet hur suveräna vi är….
https://www.hbl.fi/artikel/63bf38b9-e6b4-4a7f-91fb-182c6de3a9cf

Själv fick man räkningen för augusti i dagarna, 371,91 öre/kwh. Överföring samt energiskatt inkluderad.

Jävlar vad stolt jag är över Sverige som exporterar så mycket och företagen gör miljarder i vinst varje månad *ironi*
Som svenska folket betalar.

Glöm 10kr/kwh i vinter. Det är önsketänkande när vi får betala 4kr/kwh för augusti.
Och nu höjer de snart räntorna med, klyftorna i samhället kommer bli så stora så räkna med att vi kommer slå usa på fingrarna gällandes skjutningar/gängkriminalitet om ett par år.
 
  • Gilla
Greger_08 och 3 till
  • Laddar…
T The85 skrev:
Agenda 2030, där är anledningen
Precis vad jag säger till alla men det är få som vill ta till sig
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då måste jag erkänna att min make tagit det ett steg längre och gick från panik till att plötsligt "se fram emot" utmaningen som är att vänta. Bara att kavla upp ärmarna liksom. :crysmile:
Motiverande citat: "När något går fel i ditt liv, rop bara 'Vändpunkt!' och fortsätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Jag har solceller. Och ärligt talat så kan du ibte räkna med någon produktion 5 vintermånader, den är lika med noll.
Investera i en kamin och ved
Brorsans solcellanläggning börjar priducmcera ganska ordentligt från Februari iaf.
Men dec-jan är det inte många kWh...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.