Status
Tråden går ej att kommentera.
T Thomas_Blekinge skrev:
Tack. Jag har jobbat i decennier med likspänningsöverföring och sjökablar. Jag har skaffat en viss insikt i ämnet.
Ja, svinbra kunskaper, men detta problemet är inte ett tekniskt problem. Det handlar om inkompetenta politiker som särar på skinkorna för att EU vill komma till.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Norge och Schweiz är till största delen med i EUs inte marknad via EES.
Det är en hel annan sak, Här brukar det skyllas på EU.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag gillar Tromsös elpriser. 1,99 öre/kWh för Juli månad:confused:
Flytta dit då.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Flytta dit då.
Varför? Varför inte kräva bättre av våra beslutsfattare?
 
  • Gilla
sysmali och 4 till
  • Laddar…
F
Huddingebo Huddingebo skrev:
Lägg till i ekvationen att om du bygger nytt och konstruerar mot energikravet så spar du in behov av andra energiåtgärder med FTX,.att du återvinner 80% av energin från ventilationen.

Med självdrag uppfyller du inte kravet på luftombyte i bostadsutrymme.

Hur står sig en billig PAX lösning istället för "riktig" FTX? https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...kt-pax-eos-100h-med-varmeatervinning/p-965456 Jag är inne på att slänga ut vår FLVP och köpa LVVP och ovan PAX lösning vid avluftskanalen.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi sa nej till högertrafik oxå
Vi sa också nej till trängselskatt i Göteborg, men som vanligt blev vi överkörda av politiken, dom hade redan bestämt sig för att skita i resultatet om det blev ett nej.

Valdeltagandet i frågan var 73%!
Frågan som ställdes vid folkomröstningen
"Anser du att trängselskatten ska fortsätta i göteborg efter valet 2014?"

Svarsalternativ: "Ja" eller "Nej"

Grafen visar totalt resultat för folkomröstningen
Ja 43,2%
Nej 56,8%

 
  • Gilla
krill7 och 2 till
  • Laddar…
D
J Jens33 skrev:
Kan man inte göra som England. Ställa ett tak för elräkningen på 25000 kr per år i två år.
Vet inte hur England har tänkt sig men jag har bekanta som glatt gör av med 60'kWh/år och tar smällen, då ska alltså alla andra betala hans räkning via skatten?
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Ska vi vara med i en frihandelsorganisation så måste man ju ställa upp på frihandeln även i de fall det inte är enbart positivt.
Vattenfall råkade ju köpa upp kolgruvorna i Tyskland och när de kommit till sans och vilke göra sig av med dem, så ville ju Miljöpartiet att kolgruvorna inte skulle säljas utan i stället läggas ner. Så det verkar i mitt tycke som att det är lite väl enkelt att göra vad som normalt kallas 'fientliga' uppköp.

Sydkraft ägde ju nåt kärnkraftverk som sen såldes till Danmark? Och sedan till Fortum (Finland) och las ner.

En liten gnutta statlig kontroll över vår el kanske inte skulle vara så skadlig som vissa partier i Sverige verkar ha fått för sig?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Vattenfall råkade ju köpa upp kolgruvorna i Tyskland och när de kommit till sans och vilke göra sig av med dem, så ville ju Miljöpartiet att kolgruvorna inte skulle säljas utan i stället läggas ner. Så det verkar i mitt tycke som att det är lite väl enkelt att göra vad som normalt kallas 'fientliga' uppköp.

Sydkraft ägde ju nåt kärnkraftverk som sen såldes till Danmark? Och sedan till Fortum (Finland) och las ner.

En liten gnutta statlig kontroll över vår el kanske inte skulle vara så skadlig som vissa partier i Sverige verkar ha fått för sig?


[
Det var ju en sak som MP fick ge sig på. Sverige kan inte köpa upp och lägga ner Tysk kraftproduktion.
 
Attitudeswe
F Fideliox skrev:
Hur står sig en billig PAX lösning istället för "riktig" FTX? [länk] Jag är inne på att slänga ut vår FLVP och köpa LVVP och ovan PAX lösning vid avluftskanalen.
Ser ut att vara dyrt skräp. Vad har den för yta den återvinner vörmen med. Nej ta en ftx med 90% återvinning istället för denna som säket knappt når upp til 50%

Vår systemair kostade 22.000 men fixar då all ventilation för 210kvm. Eltillsatsen startar först runt +4ute
 
Attitudeswe
J Jens33 skrev:
Kan man inte göra som England. Ställa ett tak för elräkningen på 25000 kr per år i två år.
Nej det vore idioti. Staten kan få ta 75% av kostnaden över 1:50kr/kWh men nått incitament att förbruka lite / vid rätt tid får det allt finnas kvar.

Klar dom som bor på 250kvm med ute spa måste betala mer än dom som bor på 100...
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nej det vore idioti. Staten kan få ta 75% av kostnaden över 1:50kr/kWh men nått incitament att förbruka lite / vid rätt tid får det allt finnas kvar.

Klar dom som bor på 250kvm med ute spa måste betala mer än dom som bor på 100...
Det funkar inte. Det blir ju inte mer el av subventioner.
 
Verkar som att vissa har missförstått ”pristaket” i Storbritannien.

Det handlar inte om ett faktiskt pristak per hushåll, utan ett ”pristak” som innebär att ett genomsnittligt hushåll ska betala £2 500 (drygt 30 000 kr) per år. Förbrukar man mer än ett genomsnittligt hushåll betalar man mer, förbrukar man mindre än ett genomsnittligt hushåll betalar man mindre.

Den bästa liknelsen är väl att säga att det är ett pristak på elpriset. Fast i Storbritannien handlar det ju till stor del om gas, men sak samma här.

Har både fördelar och nackdelar, och slår väldigt trubbigt, som alla föreslagna ”lösningar” som folk spottar ur sig.
 
D Daniel 109 skrev:
Det funkar inte. Det blir ju inte mer el av subventioner.
Helt korrekt.
Dock är det smärtlindring för enskilda.
och ska man öht ha sådan smärtlindring är det ju bättre med typ 50% av elkostnaden över 2kr/kWh än ett fast tak som England har infört.

Sen att det måste till både en systemförändring och mer planerbar el... tja det var ju det där med att kunna planera framåt... o det har åtminstone vänster-blocket visat att de inte klarar av
 
. max 26400 kr minus skatt. Sug på den....
Det känns som en bra pension.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.