Det gäller en växelriktare 400 Volt 3-fas för solcellsanläggning som har märkeffekt 26 kW och märkström 37,5A.
En AC-brytare behövs till den.
Hur räknas en växelriktare, som ohmsk last, eller induktiv, eller reaktiv?

Om jag har en 4-polig brytare:
för 40 A för lasttyp AC-21(ohmsk last)
32A för AC-22(blandad ohmsk och induktiv last)

Kan denna brytare användas?

Jag tror, utan att veta, att växelriktaren långsamt matar ut effekt när den slås på med AC-brytaren.
När man bryter med AC-brytaren, då blir det klart en helt plötslig brytning.
 
Redigerat:
Är det på sekundärsidan beror det väl på vad du kopplar in för last där.

/Höghus
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Alltså växelriktaren är för ett enfamiljshus, ingen industri.AC-brytaren i fråga ska bryta 400 Volt 3-fas max 37,5 A.

Ohmsk last är samma som resitiv last.

En växelriktare för en solcellsanläggning, är ju ingen last, utan tvärt om en negativ last, då den istället matar ut effekt. Givetvis kan en AC-brytare för 63A lasttyp AC-22 införskaffas. Då är man på säkra sidan.

Jag trodde att någon med större elkunskaper möjligen skulle veta hur en växelriktare klassas som lasttyp.
 
Jag tror som Höghus.
Det verkar också som att de allra flesta "huvudbrytare" har en klassning för AC-23 som ligger nära uppgiven ström.
Så jag tror inte valet är speciellt kritiskt bara man lämnar lite marginal.
 
A Arnodt skrev:
Jag trodde att någon med större elkunskaper möjligen skulle veta hur en växelriktare klassas som lasttyp.
En växelriktare är ingen last, det är mer som en generator, om du ska räkna med AC 21, 22, eller 23 beror på vad du ska driva, resistiv last AC21 induktiv/kapasitiv last AC23
 
Det behövs tydligen ytterligare förtydligande, växelriktaren är en elnätsansluten.
Det betyder att den är ansluten till stora vida elnätet. Vad växelriktaren 26 kW och märkström 37,5A råkar driva när man bryter AC-brytaren vet man inte. Då får man först höra med grannfastigheterna vad de har för elapparater idrift.

En del verkar tro att det gäller brytning av AC-brytare för en växelriktare i ödrift, men det är det alltså inte.
Tack för svaren hittills.
 
A Arnodt skrev:
Det behövs tydligen ytterligare förtydligande, växelriktaren är en elnätsansluten.
Det betyder att den är ansluten till stora vida elnätet. Vad växelriktaren 26 kW och märkström 37,5A råkar driva när man bryter AC-brytaren vet man inte. Då får man först höra med grannfastigheterna vad de har för elapparater idrift.

En del verkar tro att det gäller brytning av AC-brytare för en växelriktare i ödrift, men det är det alltså inte.
Tack för svaren hittills.
Jag tror vi behöver ännu mer förtydligande.
För mig är, och jag tror även för övriga svarande, en växelriktare ansluten till likspänning. Denna likspänning genererar i växelriktaren växelspänning, i detta fall då 3x400V.
Så här blir iaf jag förvirrad om du säger att den är ansluten till stora vida elnätet, inte till likspänning.

/Höghus
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
I 1:a inlägget i tråden står att det gäller en växelriktare för en solcellanläggning. Den får då likström från solcellspanelerna och omvandlar det till växelström 3-fas 400 Volt, det som vi inte förbrukar i fastigheten, går då ut via våra huvudsäkringar och ut på allmänna elnätet. Det klarnar kanske bättre? Tag tog förgivet att elektriker känner till litet grand om sådana system, men är nog inget som lärs ut i skolan till elektriker (ännu), gissar jag. Det är nog alltför nytt ämne.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
I 1:a inlägget i tråden står att det gäller en växelriktare för en solcellanläggning. Den får då likström från solcellspanelerna och omvandlar det till växelström 3-fas 400 Volt, det som vi inte förbrukar i fastigheten, går då ut via våra huvudsäkringar och ut på allmänna elnätet. Det klarnar kanske bättre? Tag tog förgivet att elektriker känner till litet grand om sådana system, men är nog inget som lärs ut i skolan till elektriker (ännu), gissar jag. Det är nog alltför nytt ämne.
Nu tappade du mig.
Hejdå!

/Höghus
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag tror vi behöver ännu mer förtydligande.
För mig är, och jag tror även för övriga svarande, en växelriktare ansluten till likspänning. Denna likspänning genererar i växelriktaren växelspänning, i detta fall då 3x400V.
Så här blir iaf jag förvirrad om du säger att den är ansluten till stora vida elnätet, inte till likspänning.

/Höghus
Den matar ju elnätet?
Jag har bara sett de här växelriktarna på vykort, men "last" på elnätet brukar väl dra en skvätt åt det induktiva hållet? Den matar ju grannarnas last?
 
Du har väl brytare både för att bryta bort Växelriktaren från DC matningen och från elnätet?

Växelriktaren bör vara ganska ”omhsk” mot AC-nätet dvs ha bra effektfaktor nära 1, men den är ofta inställningsbar genom en inställning för CosPhi som kan användas för att reglera spännngen.

Man får inte betalt för att producera reaktiv effekt, men den kan göra nytta.

Om cosphi är inställningsbar kan det väl vara olämpligt om den en brytare som inte klara tex cosphi 0,9. :oops:

Om DC-brytare (ja, jag vet, inte vad du frågade efter…)
https://bengtsvillablogg.info/2016/12/09/dc-brytare-for-solcells-installationer-vad-kravs/

Edit: Det är bara den ”omhska” produktionen man får betalt för så växelriktaren bör som sagts vara ”mycket ohmsk”.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, jag har bara sett dessa på vykort med fasvinkeln på 50Hz-sidan bör väl bli någon summa av växelrikarens fasvinkel/faspåverkande egenskaper, och nätets?
Någon påläst får gärna skriva en avhandling här, intressant...
 
Redigerat:
Sen...hur mycket övertoner släpper växelriktaren ut på nätet, och vad ställer dessa till med?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Sen...hur mycket övertoner släpper växelriktaren ut på nätet, och vad ställer dessa till med?
Eftersom den är ansluten till det allmänna elnätet,
så måste det vara en godkänd modell som håller sig inom alla gränsvärden.
 
[QUOTE="Arnodt, post: 4906570, member: 165416"Tag tog förgivet att elektriker känner till litet grand om sådana system, men är nog inget som lärs ut i skolan till elektriker,/QUOTE]
Varför tror du att elektriker inte vet hur en växelriktare fungerar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.