Köpte ett kipor till stugan för att spara på den lilla batteribanken. När vi kör kap/gersågen på 1500w klipper aggregatet strömmen när man startar sågen.
Men den slår på strömmen direkt så man märker inget förutom att överbelastningslampan blinkar till.
Men den slår på strömmen direkt så man märker inget förutom att överbelastningslampan blinkar till.
Är enbart driva kyl och frys som är fokus för mig kokplatta och annat löser jag på andra sätt. Är bara kyl och frys jag har svårt att ordna. Har sett Honda dem ser ut som bra maskiner men är över vad jag tänkt lägga. Har som sagt kanske möjlighet att köpa en inverter från biltema för ett okej pris och jag förstår självklart att det inte är samma kvalite och livslängd.Tokslut skrev:kolla watten en kokplatta behöver, 1500w är nog normalt om jag gissar. Då kommer du ingen vart med 1100w om du vill driva kul/frys också.
Honda gör ju trevliga produkter med bra kvalité och håller andrahandsvärdet, så köper du ett 2-3.000w verk står sig nog priset tills du säljer det
Här har du modellnamnen du kan söka efter [länk]
Vilken modell har du och hur avancerad teknik stödjer den? Min pelletskamin är mycket känslig men behöver inte mycket ström. Är orolig eftersom åskan förstörde elektroniken i min förra kamin.E Emanuel01 skrev:
Yonna, tycker att minnas att du har en KMP Lilla Frö eller Mysinge. Jag kör med victron phoenix 1200 (ren sinuskurva) + 12v 100Ah lithium batteri. Har testat det, det räcker bra till ~30 timmar inkl. en uppstart.yonna skrev:
Har även skrivit med KMP om detta, dom har faktisk själv en lösning med en Victron 800 + batteri dom säljer. Tycker dock 800:an verkar klen för en uppstart.
Medlem
· Södermanland
· 554 inlägg
Så här har jag löst nödströmmen.
Kanske inte så häpnadsväckande, men ändå.
Det intressanta är kanske den ytterligare koppling jag gjort på 12 V sidan. Jag har förberett med kablage till utsidan av huset, där kopplar jag lätt in bilen. Eftersom jag kör elbil så har jag ganska mycket lagrat i bilen.
Det är sällan jag ställer ifrån mig bilen med mindre än 70%. Det innebär ca 45 kWh som jag kan plocka ut den vägen. Det räcker för att driva kyl o frys och cirkulationspump så att inte luft- vattenvärmepumpen fryser sönder. Jag räknar med ca 5 dygn på det sättet. Det borde bli mer men bilen har ju lite förluster när den står i campingmode.
Jag har provat i två dygn och då gick det åt 14 % av traktionsbatteriet.
Det intressanta är ju att detta även går att applicera på en fossilkärra. Med minst halv tank så borde en dieselkärra kunna stå igång på tomgång ett antal dygn.
Tomgångskörningsförbud ? Nja, i nödläge så tror jag inte man ska bekymra sig över det.
Kanske inte så häpnadsväckande, men ändå.
Det intressanta är kanske den ytterligare koppling jag gjort på 12 V sidan. Jag har förberett med kablage till utsidan av huset, där kopplar jag lätt in bilen. Eftersom jag kör elbil så har jag ganska mycket lagrat i bilen.
Det är sällan jag ställer ifrån mig bilen med mindre än 70%. Det innebär ca 45 kWh som jag kan plocka ut den vägen. Det räcker för att driva kyl o frys och cirkulationspump så att inte luft- vattenvärmepumpen fryser sönder. Jag räknar med ca 5 dygn på det sättet. Det borde bli mer men bilen har ju lite förluster när den står i campingmode.
Jag har provat i två dygn och då gick det åt 14 % av traktionsbatteriet.
Det intressanta är ju att detta även går att applicera på en fossilkärra. Med minst halv tank så borde en dieselkärra kunna stå igång på tomgång ett antal dygn.
Tomgångskörningsförbud ? Nja, i nödläge så tror jag inte man ska bekymra sig över det.
HejE Elajomannen skrev:
Möjligen kan det bli bekymmer om fossilkärran är för ny.
Läs här om; "Använda bil som nödströmsgenerator"
https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-35#post-4669549
Medlem
· Södermanland
· 554 inlägg
Ja jag har läst det, märkligt att man måste " bygga sönder" fungerande konstruktioner.M Martin Lundmark skrev:
Men som sagt man måste testa för att veta hur sakerna fungerar nuförtiden.
Själv så har jag inte kvar en enda förbränningspryl. Till och med gett bort reservdunken till bättre behövande.
Mitt stora problem är vatten. Det lär ta slut efter några timmar om vi får en blackout.
Tyvärr har jag ingen kamin. Och gas är frugan livrädd för. Så lösningen fick bli 2000 kronljus på Ikea.. Personalen och andra kunder glodde en hel del.
Man får ju hoppas att man inte får användning för hela skiten, men vad jag förstår så är utsikterna denna vinter att något händer inte obefintlig.
En frånkoppling på några timmar är ju en sak men
Du vet ju hur lätt ett litet fel kan växa sig okontrollerat när transmissionsnätet går belastat till det yttersta.
Nej, jag har en pelletskamin, italiensk extraflame Ketty Evo. Skulle gärna vilja komplettera med något (braskamin? ) som funkar när man är strömlös. Men det mest praktiska vore naturligtvis ett elverk (som jag nu på ålderns höst orkar kånka in själv).JesperKn skrev:
Medlem
· Södermanland
· 554 inlägg
Nej de är inte så stora. Ca 0.5 kWh/ st.C cpalm skrev:
Jag har bara provat de i några timmar.
De är främst tänkta vid kortare avbrott om jag till exempel vill se på tv en stund eller så.
Bilen är huvudspelare i min lösning. Den kommer jag ansluta så fort det står klart att det är ett lite seriösare avbrott.