Köpte ett kipor till stugan för att spara på den lilla batteribanken. När vi kör kap/gersågen på 1500w klipper aggregatet strömmen när man startar sågen.
Men den slår på strömmen direkt så man märker inget förutom att överbelastningslampan blinkar till.
 
Jag har en Kipor IG 2600 och jag testade att ha en bygglampa på 500w och starta en 230v motorsåg på 1800w och det gick bra
 
K
Tokslut Tokslut skrev:
kolla watten en kokplatta behöver, 1500w är nog normalt om jag gissar. Då kommer du ingen vart med 1100w om du vill driva kul/frys också.

Honda gör ju trevliga produkter med bra kvalité och håller andrahandsvärdet, så köper du ett 2-3.000w verk står sig nog priset tills du säljer det

Här har du modellnamnen du kan söka efter [länk]
Är enbart driva kyl och frys som är fokus för mig kokplatta och annat löser jag på andra sätt. Är bara kyl och frys jag har svårt att ordna. Har sett Honda dem ser ut som bra maskiner men är över vad jag tänkt lägga. Har som sagt kanske möjlighet att köpa en inverter från biltema för ett okej pris och jag förstår självklart att det inte är samma kvalite och livslängd.
 
Vårat kipor har funkat kanon och den har ju riktig sinus för att driva känslig elektronik.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vårat kipor har funkat kanon och den har ju riktig sinus för att driva känslig elektronik.
Vilken modell har du och hur avancerad teknik stödjer den? Min pelletskamin är mycket känslig men behöver inte mycket ström. Är orolig eftersom åskan förstörde elektroniken i min förra kamin.
 
Ig 2000
 
Läste något test och den hade nästan lika ren ström som ett Honda elverk.
Saknar länk.
 
yonna yonna skrev:
Ok ska gå dit!
Yonna, tycker att minnas att du har en KMP Lilla Frö eller Mysinge. Jag kör med victron phoenix 1200 (ren sinuskurva) + 12v 100Ah lithium batteri. Har testat det, det räcker bra till ~30 timmar inkl. en uppstart.

Har även skrivit med KMP om detta, dom har faktisk själv en lösning med en Victron 800 + batteri dom säljer. Tycker dock 800:an verkar klen för en uppstart.
 
Körde först med växelriktare från 12v batteri.
Den första växelriktaren hade fyrkantvåg och då funka inte hastighetsregleringen på verktyg utan vi fick köra på max för att de skulle funka.
 
Så här har jag löst nödströmmen.

Kanske inte så häpnadsväckande, men ändå.

Det intressanta är kanske den ytterligare koppling jag gjort på 12 V sidan. Jag har förberett med kablage till utsidan av huset, där kopplar jag lätt in bilen. Eftersom jag kör elbil så har jag ganska mycket lagrat i bilen.

Det är sällan jag ställer ifrån mig bilen med mindre än 70%. Det innebär ca 45 kWh som jag kan plocka ut den vägen. Det räcker för att driva kyl o frys och cirkulationspump så att inte luft- vattenvärmepumpen fryser sönder. Jag räknar med ca 5 dygn på det sättet. Det borde bli mer men bilen har ju lite förluster när den står i campingmode.

Jag har provat i två dygn och då gick det åt 14 % av traktionsbatteriet.

Det intressanta är ju att detta även går att applicera på en fossilkärra. Med minst halv tank så borde en dieselkärra kunna stå igång på tomgång ett antal dygn.

Tomgångskörningsförbud ? Nja, i nödläge så tror jag inte man ska bekymra sig över det.
 
  • Ett nödströmssystem med inverter och två batterier monterat på en vägg i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Möjligen kan det bli bekymmer om fossilkärran är för ny.
Läs här om; "Använda bil som nödströmsgenerator"
[länk]
Ja jag har läst det, märkligt att man måste " bygga sönder" fungerande konstruktioner.

Men som sagt man måste testa för att veta hur sakerna fungerar nuförtiden.:thinking:

Själv så har jag inte kvar en enda förbränningspryl. Till och med gett bort reservdunken till bättre behövande.

Mitt stora problem är vatten. Det lär ta slut efter några timmar om vi får en blackout.

Tyvärr har jag ingen kamin. Och gas är frugan livrädd för. Så lösningen fick bli 2000 kronljus på Ikea.:p. Personalen och andra kunder glodde en hel del.

Man får ju hoppas att man inte får användning för hela skiten, men vad jag förstår så är utsikterna denna vinter att något händer inte obefintlig.

En frånkoppling på några timmar är ju en sak men
Du vet ju hur lätt ett litet fel kan växa sig okontrollerat när transmissionsnätet går belastat till det yttersta.
 
  • Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
JesperKn JesperKn skrev:
Yonna, tycker att minnas att du har en KMP Lilla Frö eller Mysinge.
Nej, jag har en pelletskamin, italiensk extraflame Ketty Evo. Skulle gärna vilja komplettera med något (braskamin? ) som funkar när man är strömlös. Men det mest praktiska vore naturligtvis ett elverk (som jag nu på ålderns höst orkar kånka in själv).
 
C
E Elajomannen skrev:
Jag har provat i två dygn och då gick det åt 14 % av traktionsbatteriet.
Hur länge räcker blybatterierna på bilden? Tänker att de ger ca. 1kWh per st?
 
C cpalm skrev:
Hur länge räcker blybatterierna på bilden? Tänker att de ger ca. 1kWh per st?
Nej de är inte så stora. Ca 0.5 kWh/ st.
Jag har bara provat de i några timmar.
De är främst tänkta vid kortare avbrott om jag till exempel vill se på tv en stund eller så.

Bilen är huvudspelare i min lösning. Den kommer jag ansluta så fort det står klart att det är ett lite seriösare avbrott.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.