Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Vid vilket elpris väljer ni bensinbilen före elbilen?

Vi har en köpt bensinbil som fyller 6år som drar 0.65
En leasad elbil som kostar 12kr per övermi

Om bensinbilen tappar 3kr/mil så är vår ekonomiska brytpunkt vid ca 1kr/kwh vid bensinpris på 19kr
Jämför du alltså en bil som du bara har rörliga kostnader på med en där du har ganska lösa antaganden om värdeförlust och servicekostnad?

Jag har en kompis som häromdagen bytte in sin Volvo laddhybrid mot en ny elbil. Volvon hade stigit i värde med 150 tkr på ett och ett halvt år. Att köra den var det billigaste bilkörande han någonsin haft.

Hans logik var dock att den bilen var väldigt högt värderad och bra att sälja nu. Den är förvisso inte sex år, men kanske fyra.

Så har du en halvny bensinbil nu har den ett högt marknadsvärde för stunden. Det kan du inte räkna med består eller långsiktigt är närmast opåverkat av mängden körning.

Räknar du med att ha bensinbilen tills den är avskriven kan du kanske göra den här typen av marginalberäkningar mot en leasad elbil, men för de flesta av oss är det en väldigt svår beräkning.

Visst har det blivit dyrare att köra elbil, men jämför man lika med lika, alltså två ägda bilar eller två leasade man betalar övermil för har jag svårt att tro att elbilens rörliga kostnader slår avgasbilens.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Attitudeswe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jämför du alltså en bil som du bara har rörliga kostnader på med en där du har ganska lösa antaganden om värdeförlust och servicekostnad?

Jag har en kompis som häromdagen bytte in sin Volvo laddhybrid mot en ny elbil. Volvon hade stigit i värde med 150 tkr på ett och ett halvt år. Att köra den var det billigaste bilkörande han någonsin haft.

Hans logik var dock att den bilen var väldigt högt värderad och bra att sälja nu. Den är förvisso inte sex år, men kanske fyra.

Så har du en halvny bensinbil nu har den ett högt marknadsvärde för stunden. Det kan du inte räkna med består eller långsiktigt är närmast opåverkat av mängden körning.

Räknar du med att ha bensinbilen tills den är avskriven kan du kanske göra den här typen av marginalberäkningar mot en leasad elbil, men för de flesta av oss är det en väldigt svår beräkning.

Visst har det blivit dyrare att köra elbil, men jämför man lika med lika, alltså två ägda bilar eller två leasade man betalar övermil för har jag svårt att tro att elbilens rörliga kostnader slår avgasbilens.
Nästan alla elbilar har övermil på 10-12kr när bensinbilar på leasing har 7:50kr/mil

Bensinbilen skall säljas inom 3mån när jag får leverans av ny elbil - alla däck är 1år gammla. Ingen service behövs innan dess. Därav rätt enkelt antagande om att värdet sänks med nån enstaka krona per mil jfr om den står parkerad. Antagligen kommer den säljas för 160.000kr oavsett om den gått 9800 eller 9900 mil men ändå...
 
Attitudeswe
När sjutton skall man ladda bilen inför nästa arbetsvecka när priset är över 3kr en hel söndag i se3 !?

Skärmdump av elprisgraf som visar höga kostnader för elektricitet under en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När sjutton skall man ladda bilen inför nästa arbetsvecka när priset är över 3kr en hel söndag i se3 !?

[bild]
Från midnatt och framåt ser bäst ut.
Hade du någon fler fråga som var lika lätt att svara på?

Har du öht timdebitering på elen?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När sjutton skall man ladda bilen inför nästa arbetsvecka när priset är över 3kr en hel söndag i se3 !?

[bild]
Jag trodde slutsatsen från inlägg #11364 var att det oavsett blir billigare för dig att köra med bensinbilen eftersom du valt för kort körsträcka i leasingen av elbilen.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När sjutton skall man ladda bilen inför nästa arbetsvecka när priset är över 3kr en hel söndag i se3 !?

[bild]
Lite planering får de väl allt vara om du har timpris.
Mellan 0000-0700. Så du missade helt enkelt lördagens låga.
Annars gör du som mig med vanligt elavtal rörligt.
Kör ner till närmsta eon stolpe som man kan ladda för 2,5 kr.

Tabell som visar timpriser för el från midnatt till 08:00 med lägsta priset vid 06:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Från midnatt och framåt ser bäst ut.
Hade du någon fler fråga som var lika lätt att svara på?

Har du öht timdebitering på elen?
Skärmdump från Tibber som ju bara säljer timmdebiterat - så ja jag betalar per timme och därmed halva priset mot månadsrörligt på sista raden för all förbrukning i aug.


A Avemo skrev:
Jag trodde slutsatsen från inlägg #11364 var att det oavsett blir billigare för dig att köra med bensinbilen eftersom du valt för kort körsträcka i leasingen av elbilen.
Gick inte att välja mer än 1500mil på ett års leasingen. Fick in 50% laddning igår för 1:20 så klarar mig iaf till tisdag...
 
Attitudeswe
R Rkarlsson skrev:
Lite planering får de väl allt vara om du har timpris.
Mellan 0000-0700. Så du missade helt enkelt lördagens låga.
Annars gör du som mig med vanligt elavtal rörligt.
Kör ner till närmsta eon stolpe som man kan ladda för 2,5 kr.

[bild]
Laddade för måndagen vid detta pris, men tyckte det borde kunna bli lägre senare i helgen då ingen tidigare helg inneburit att jag behövt ladda för över 70öre...
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Laddade för måndagen vid detta pris, men tyckte det borde kunna bli lägre senare i helgen då ingen tidigare helg inneburit att jag behövt ladda för över 70öre...
Att ladda för under 70 öre från nu och till nyår blir väldigt få tillfällen. Jag för bara statistik över se4. Men det är uteslutande på lördag morgon och möjligt söndag morgon det ligger under 100 öre men aldrig under 70.

Hade du laddat från 00-07 så hade du haft 100% på batteriet. Om du inte vill ladda för över 70 öre så blir det nog tyvärr att du får köpa dubb till cykeln.
 
Har nån förresten förstått varför Tibber har en snygg utjämnad kurva när väl om jag förstår priset går i steg och är samma under en hel timme?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Attitudeswe
J JohanLun skrev:
Har nån förresten förstått varför Tibber har en snygg utjämnad kurva när väl om jag förstår priset går i steg och är samma under en hel timme?
Håller med - man måste ju dra på grafen för att se priset tydligt...

Om något år blir det pris per kvart istället. Mindre frekvenspåverkan när priset hoppar 4ggr 25% jfr en gång 100% på morgon/kväll antar jag.

Korrekt prisgraf ser väl för ful ut helt enkelt.

Skärmdump av mobil med olika elprisgrafer från en sökmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elbruk.se är en bra sajt. En av få som tidigt berättar morgondagens pris också
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När sjutton skall man ladda bilen inför nästa arbetsvecka när priset är över 3kr en hel söndag i se3 !?

[bild]

Man får sluta att vara snål och ladda så fort det är under kronan dvs igår :p
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Lite planering får de väl allt vara om du har timpris.
Mellan 0000-0700. Så du missade helt enkelt lördagens låga.
Jag avstod lördagens ”låga” då jag tyckte att det var för högt. Så nu blir det laddning i natt istället till tre kr/kWh.

Det är inte så lätt att gissa elpris i en föränderlig värld, men man lär sig väl allt eftersom.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde samma sak... Nu är ju frågan om man då ska ladda de 30% jag måste ladda eller om det är läge att ladda fullt för att inte behöva betala 8 kr/kWh imorgon inför måndag :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.