K karlmb skrev:
Tom EU fattar ju att marginslprissättningen vare sig är enda modellen, eller ens en som fungerar.
De får gärna köpa vår el dyrt.
Men det är inte rimligt att alla i Sverige ska sitta och frysa för det.
Men marknadsromantikerna aktar sig för att angripa grundproblemet.
Troligen pga skin in the game.
Jag är iaf inte emot marknadsintervention. Marknaden är satt ur spel. Men det många verkar glömma är att sydsverige är beroende av import för att det inte ska bli rullande nedsläckningar när det är kallt och inte blåser. Det behöver finnas en marknad. Hade vi haft elproduktionen kvar i södra sverige hade vi kunnat klippa alla exportkablar och gett långfingret till EU. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag är iaf inte emot marknadsintervention. Marknaden är satt ur spel. Men det många verkar glömma är att sydsverige är beroende av import för att det inte ska bli rullande nedsläckningar när det är kallt och inte blåser. Det behöver finnas en marknad. Hade vi haft elproduktionen kvar i södra sverige hade vi kunnat klippa alla exportkablar och gett långfingret till EU. ;)
Klippa kablarna? Svär inte i kyrkan!
Även Om du hade 2 reaktorer kvar i SE4 så hade det inte räckt för att fylla alla kablar.
Så länge folk käbblar om planerbar kraft kommer vi att få frysa.
 
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Klippa kablarna? Svär inte i kyrkan!
Även Om du hade 2 reaktorer kvar i SE4 så hade det inte räckt för att fylla alla kablar.
Så länge folk käbblar om planerbar kraft kommer vi att få frysa.
Sorry... vi kommer frysa oavsett under lång tid framöver. Vägskälet kommer bli huruvida flera generationer kommer frysa framöver när det inte blåser eller om vi bygger ut en baskraft som inte är väderberoende.

Men frysa kommer vi göra i minst. 5-10 år. Medans olja och kol försvinner ut i atmosfären på nivåer som inte skådats tidigare.

(om inte Putin avsätts och gasen börjar flöda igen förstås... då bränns gas och vi slipper frysa, men koldioxidutsläppen ökar förstås ändå)
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Sorry... vi kommer frysa oavsett under lång tid framöver. Vägskälet kommer bli huruvida flera generationer kommer frysa framöver när det inte blåser eller om vi bygger ut en baskraft som inte är väderberoende.

Men frysa kommer vi göra i minst. 5-10 år. Medans olja och kol försvinner ut i atmosfären på nivåer som inte skådats tidigare.

(om inte Putin avsätts och gasen börjar flöda igen förstås... då bränns gas och vi slipper frysa, men koldioxidutsläppen ökar förstås ändå)
Ingen frös 2020.
 
K karlmb skrev:
Ingen frös 2020.
Rätt säker på att det fanns människor i världen som frös 2020. Men något osäker på vad påståendet har för relevans måste jag säga...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tom EU fattar ju att marginslprissättningen vare sig är enda modellen, eller ens en som fungerar.
De får gärna köpa vår el dyrt.
Men det är inte rimligt att alla i Sverige ska sitta och frysa för det.
Men marknadsromantikerna aktar sig för att angripa grundproblemet.
Troligen pga skin in the game.
Man har inte kommit med någon ny modell vad jag vet.
 
D Daniel 109 skrev:
Man har inte kommit med någon ny modell vad jag vet.
Vad betyder "Frikoppling ?
Kan de frikoppla gaspriset från elpriset så kan vi frikoppla vår elexport från lokalt elpris.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Rätt säker på att det fanns människor i världen som frös 2020. Men något osäker på vad påståendet har för relevans måste jag säga...
I föregående inlägg verkade du förstå relevansen av ordet frysa.
I sina egna bostäder, i Sverige.
 
J JockeHX skrev:
Skillnaden mellan norr och söder började direkt efter första nedläggningen av reaktorn i Ringhals.

Men svaret till varför det inte skenade till värre nivåer var att Putin hade som mål att dopa vår marknad med för billig gas.
Visst, några 10tals ören.
Löjligt att ens prata om idag.
 
  • Gilla
Micke7700
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst, några 10tals ören.
Löjligt att ens prata om idag.
Ja, men man såg en uppgång. Och sedan lades R1 ner och resten är historia.

Men jag förstår inte vad din konsekvensanalys är kring att vi kunnat hålla nere priserna även efter nedlagda kärnkraften för att vi importerat billig el från kontinenten. El som varit billig för att Putin dopat marknaden med alldeles för billig gas.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
När vi nu ändå trådens subject handlar om elräkningar gick jag precis in i Tibber-appen och såg att priset inkl moms och avgifter etc är som billigast 3,25kr på natten. På en söndag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad betyder "Frikoppling ?
Kan de frikoppla gaspriset från elpriset så kan vi frikoppla vår elexport från lokalt elpris.
Det kan de sannolikt inte. Vi kan inte heller frikoppla exporten utan att bryta mot nuvarande regelverk.

Saken är den att vi har inte mer el än vi har. För att tillgång och efterfrågan ska gå ihop behöver priset vara så högt som det är.
De subventioner och åtgärder som diskuteras fungerar inte. Det går helt enkelt inte, om man inte samtidigt inför ransonering.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan de sannolikt inte. Vi kan inte heller frikoppla exporten utan att bryta mot nuvarande regelverk.

Saken är den att vi har inte mer el än vi har. För att tillgång och efterfrågan ska gå ihop behöver priset vara så högt som det är.
De subventioner och åtgärder som diskuteras fungerar inte. Det går helt enkelt inte, om man inte samtidigt inför ransonering.
Vi = Europa förstås... men jag skulle vilja ha vi = Sverige.

Även om vi (= Sverige) har gjort felbedömningen att lägga ner fullt fungerande kärnkraft så borde vi (fortfarande Sverige) behöva straffas för Tysklands idioti. Om tyskarna har brist så kan de ransonera.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Efter som vi gått med i EU måste vi ställa upp på de regler som gäller. Frihandel är det mest grundläggande i EU. Personligen tycker jag nog att det kan begränsas till det. EU börjar peta i väl mycket. Men frihandel är liksom basen för EU.
 
  • Gilla
uplj
  • Laddar…
Vi kunde låtit bli att bygga så många kablar. Men jag håller med; vi bör gå ur EU så snart som möjligt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.