Jag har en 140m2 platta i en verkstad som är 10cm tjock (20cm i kantbalk) och innehåller ca 500m 17*2mm Uponor värmeslang.
Plattan är isolerad med 20cm markisolering.
Det jag funderar på är om man vill värma plattan med ved eller pellets så kommer man tillföra mycket effekt under en viss tid och sedan ingen effekt där emellan.
Så frågan är hur mycket effekt kan man mata en betongplatta med innan vattnet blir för varmt eller plattan tar skada.
 
Unikt namn
Varför inte Ack-tank som värme buffert? Det passar väl bra till eldning.
 
Du ska aldrig låta vatten varmare än 34 grader Celsius gå igenom golvvärmeslangarna. Varmare än ska således inte heller plattan bli. Även om den nog tål uppemot 40 grader.
Förhoppningsvis har du inte bara en slinga med 500 meter golvvärmeslang.
 
A AG A skrev:
Du ska aldrig låta vatten varmare än 34 grader Celsius gå igenom golvvärmeslangarna. Varmare än ska således inte heller plattan bli. Även om den nog tål uppemot 40 grader.
Förhoppningsvis har du inte bara en slinga med 500 meter golvvärmeslang.
Varför inte varmare än 34°C?
Läser man lite verkar golvvärmetillverkare prata om framledningstemp i ett spann mellan 32 till 45°C.
 
Vissa trägolv tål inte högre temp
 
A atomlab skrev:
Vissa trägolv tål inte högre temp
Precis, men nu pratas det om verkstadsgolv, i betong.
Bör väl inte vara några problem med högre framledningstemp än 34 som påstås här ovan?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Precis, men nu pratas det om verkstadsgolv, i betong.
Bör väl inte vara några problem med högre framledningstemp än 34 som påstås här ovan?
34 grader! Ha!
Hur varm blir betongen om det är 35 grader ute? Eller om solen lyser in genom ett fönster? Du kan mata på exakt hur mycket som helst!
Folk fattar inte att betong tål massor. Det enda som skulle kunna hända är att du på sikt får microsprickor, men det har du antagligen redan fått ändå...
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
34 grader! Ha!
Hur varm blir betongen om det är 35 grader ute? Eller om solen lyser in genom ett fönster? Du kan mata på exakt hur mycket som helst!
Folk fattar inte att betong tål massor. Det enda som skulle kunna hända är att du på sikt får microsprickor, men det har du antagligen redan fått ändå...
Jag tar fram popcornen, och inväntar TS nästa tråd, om han följer dina råd:cool::crysmile:
 
  • Gilla
lben_64
  • Laddar…
Jag brukar köra 42 grader till mina 10cm tjocka betongplattor när jag eldar i pannan.
Då brukar jag ha cirkulationspumpen på full fart för att få ut så mycket energi det går.
Eldningen kan pågå kanske 5-7 timmar, eller nåt innan jag måste sluta elda för att acctanken på 1m3 blir genomvarm ca 90-100gr.
Huset har golvvärmeslangarna i botten av plattan.120m2.
Garage/pannrum har slangarna i mitten av betongen. 80m2.

Varmare än så har jag inte vågat eller velat köra.
 
Redigerat:
A AG A skrev:
Jag tar fram popcornen, och inväntar TS nästa tråd, om han följer dina råd:cool::crysmile:
Det är lugnt, jag kan ge facit redan nu eftersom jag gör så här hemma.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför inte Ack-tank som värme buffert? Det passar väl bra till eldning.
Jag tänkte så här:
För att plattan motsvarar 57600 liter vatten men kan endast ackumulera 10 grader medans vatten kan ackumulera 75 grader.
Om jag värmer plattan till 30 grader har jag ackumulerat lika mycket energi som om jag värmde 7700 liter vatten till 95 grader.
Nu ska jag inte värma plattan till 30 grader utan det var bara ett räkneexempel.
 
A AG A skrev:
Förhoppningsvis har du inte bara en slinga med 500 meter golvvärmeslang.
Ja det är 8 slingor.
 
R roke skrev:
Jag brukar köra 42 grader till mina 10cm tjocka betongplattor när jag eldar i pannan.
Då brukar jag ha cirkulationspumpen på full fart för att få ut så mycket energi det går.
Eldningen kan pågå kanske 5-7 timmar, eller nåt innan jag måste sluta elda för att acctanken på 1m3 blir genomvarm ca 90-100gr.
Huset har golvvärmeslangarna i botten av plattan.120m2.
Garage/pannrum har slangarna i mitten av betongen. 80m2.

Varmare än så har jag inte vågat eller velat köra.
Tack.
Detta svaret ger mig uppfattningen jag sökte, betongplattan kommer inte att ta åt sig all energi utan jag måste även lagra den i en ackumulatortank.
 
Det handlar snarare om hur fort man kan ändra temperatur på en platta. Jag hörde om resultatet om oreglerad effekt en betong platta ”det hade tagit lång tid att göra samma skada med en bilmaskin.” Men då var det nog 90grader ut i en kall platta. Det borde ju finnas information om hur varmt vatten man kan skicka ut beroende på plattans temperatur.
 
Fråga Uponor vad värmeslangarna tål, gissar på ~40 grader?
Sen rör sig betong av värme, värmer man den snabbt och/eller ojämnt kan den spricka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.