Berkelus
Jag har köpt ett gammalt torp!

På visningen så noterade jag något som såg ut som en fuktskada i kökstaket (se bild med fuktmätare) så jag gick upp på vinden och såg direkt att det var ett hål precis ovanför.

Jag har främst två funderingar:

1. Hur lagas detta på ett provisoriskt sätt över hösten/vintern? Min tanke är att täcka upp med takpapp och kolla att alla pannor ligger rätt på den sidan. Kan det räcka?

Det finns inget fast underlag precis under, ungefär 30 cm brett. Räcker det att gräva ur allt ruttet virke och sedan täcka för? Behöver jag ens gräva ur allt?

2. Till våren/sommaren så har jag en idé att ta bort alla pannor, fästa underlagsduk direkt på nävret och sen lägga nya takpannor. Kan det funka? Eller är det värt att spika på råspontsluckor, lägga underlagspapp och sedan lägga pannor.

Har aldrig arbetat med denna typ av gammalt tak. Se bilder.
 
Berkelus
Här är bilderna
 
  • Fuktmätare visar 13.7% fuktighet nära sprickor på fönsterkarm över blommigt tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snett underifrånperspektiv av träbjälklag med skymt av rörmokarens arbete och ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en träkonstruktion med synliga stockar och en grund av träplankor täckt av sågspån och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat vindutrymme med gammal panel, brädor, en skorsten, röd hink och diverse föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt vindsvåning med gamla möbler och kartonger i dagsljus från fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr misstänker jag att du har en hel del följdproblem av takläckaget. Steg ett är att åtgärda inlopp av mer vatten, antingen via takomläggning direkt eller presenning till du kan lägga om taket. Har du sådär pass synligt läckage på ett ställe är det sannolikt snart fel på andra.

allt vatten som kommit in har troligtvis ackumulerats och mättats i bjälklag och trossbotten, så dessa två ställen bör öppnas upp och torkas ur/lämpa ut blött material.

jag har brottats med ett torp ansatt likt ditt, och det kan tyvärr bli ganska omfattande skador om man låter tiden gå.
 
C
Berkelus Berkelus skrev:
1. Hur lagas detta på ett provisoriskt sätt över hösten/vintern? Min tanke är att täcka upp med takpapp och kolla att alla pannor ligger rätt på den sidan. Kan det räcka?
Du måste i princip täcka från nock ner över skadan om det skall funka, annars rinner det bara in vatten uppifrån.
Enklast är kanske att spänna en presenning över taket, men det kan vara ett j-la helvete om det är en blåsig plats. Alternativ två är att plocka ner delar av pannorna och skruva plåt över provisoriskt. I synnerhet om du kan hitta en hög begagnad takplåt gratis/billigt.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Berkelus
T Tsdoesds skrev:
Tyvärr misstänker jag att du har en hel del följdproblem av takläckaget. Steg ett är att åtgärda inlopp av mer vatten, antingen via takomläggning direkt eller presenning till du kan lägga om taket. Har du sådär pass synligt läckage på ett ställe är det sannolikt snart fel på andra.

allt vatten som kommit in har troligtvis ackumulerats och mättats i bjälklag och trossbotten, så dessa två ställen bör öppnas upp och torkas ur/lämpa ut blött material.

jag har brottats med ett torp ansatt likt ditt, och det kan tyvärr bli ganska omfattande skador om man låter tiden gå.
Ok då får jag gräva ur allt löst så får vi se hur det ser ut. Så länge inte halva bjälklaget behöver göras om så är jag nöjd.

Jag har en halv rulle underlagspapp över från ett annat projekt, jag tänkte att man kan skära ut en bit och vika/fästa för att täta till. Kanske med lite asfaltsklister. Eller är det bättre med presenning?

Omläggning lär man ju inte göra nu på hösten? Det är väl bättre att vänta till våren/sommaren? Och hade du någon tanke om hur man lägger om taket? Eller menar du bara att lägga om befintliga pannor?
 
Berkelus
C cpalm skrev:
Du måste i princip täcka från nock ner över skadan om det skall funka, annars rinner det bara in vatten uppifrån.
Enklast är kanske att spänna en presenning över taket, men det kan vara ett j-la helvete om det är en blåsig plats. Alternativ två är att plocka ner delar av pannorna och skruva plåt över provisoriskt. I synnerhet om du kan hitta en hög begagnad takplåt gratis/billigt.
Jo men det var därför jag tänkte att man kan lägga lite papp med asfaltklister, då behöver man ju inte ta det från nocken?

Jag lär ju lägga om taket till nästa år så det behöver ju bara vara provisoriskt.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Ok då får jag gräva ur allt löst så får vi se hur det ser ut. Så länge inte halva bjälklaget behöver göras om så är jag nöjd.

Jag har en halv rulle underlagspapp över från ett annat projekt, jag tänkte att man kan skära ut en bit och vika/fästa för att täta till. Kanske med lite asfaltsklister. Eller är det bättre med presenning?

Omläggning lär man ju inte göra nu på hösten? Det är väl bättre att vänta till våren/sommaren? Och hade du någon tanke om hur man lägger om taket? Eller menar du bara att lägga om befintliga pannor?
Har man tid så gör det inget om man lägger om taket på hösten. Det går ganska snabbt att plocka ner pannor och pappa om(beroende på hur stort tak det är förstås). När det sen är pappat så är det inte särskilt tidskritiskt att jobba vidare. Men allt hänger på att man har tid att göra denna kritiska del i ett svep.

Takfirmorna häromkring(Gbg) jobbar året runt. Dom har flera tak igång och river/pappar så många dom kan inför regnoväder.

Lycka till med taket!
 
Berkelus
Kom på att det enklaste skulle nog vara att montera oljeboards omlott och sen lägga på pannorna. Blir rätt dyrt dock :thinking:
 
Berkelus
O OTGI skrev:
Har man tid så gör det inget om man lägger om taket på hösten. Det går ganska snabbt att plocka ner pannor och pappa om(beroende på hur stort tak det är förstås). När det sen är pappat så är det inte särskilt tidskritiskt att jobba vidare. Men allt hänger på att man har tid att göra denna kritiska del i ett svep.

Takfirmorna häromkring(Gbg) jobbar året runt. Dom har flera tak igång och river/pappar så många dom kan inför regnoväder.

Lycka till med taket!
Det är dock näver istället för papp idag. Så frågan är om man verkligen kan spika på papp utan att först lägga råspont?
 
Berkelus Berkelus skrev:
Det är dock näver istället för papp idag. Så frågan är om man verkligen kan spika på papp utan att först lägga råspont?
Sant! Kan du inte köra med modern takduk och bara spika ströläkt över takstolarna då? Råspont är ju najs, men takets konstruktion kan ju behöva förstärkas om man ökar egenvikten mha råspont.
 
Berkelus
O OTGI skrev:
Sant! Kan du inte köra med modern takduk och bara spika ströläkt över takstolarna då? Råspont är ju najs, men takets konstruktion kan ju behöva förstärkas om man ökar egenvikten mha råspont.
Jo det blir nog så eller oljehärdade boards. Kanske är lika bra att ta allt på en gång.
 
C
Berkelus Berkelus skrev:
Jo men det var därför jag tänkte att man kan lägga lite papp med asfaltklister, då behöver man ju inte ta det från nocken?
Är det en plan yta som du kan få tätt mot funkar det, men det där är väl klovor som ligger omlott?
Du kanske förvisso kan peta in pappen imellan på något sätt.
 
Berkelus
C cpalm skrev:
Är det en plan yta som du kan få tätt mot funkar det, men det där är väl klovor som ligger omlott?
Du kanske förvisso kan peta in pappen imellan på något sätt.
Det är "spåntak" som är själva undertaket. Hittade en hel påse så jag pillade in nytt spån. Var även uppe på taket och såg två trasiga pannor precis där som jag bytte direkt så förhoppningsvis har jag köpt tid nu!

Lutar mer och mer åt att slänga bort alla pannor, bärläkt och sedan spika på oljeboard som ligger med överlapp direkt på takstolarna och över det gamla undertaket, därefter ny läkt och sedan tegelkupigt plåttak. Taket är runt 50m2 så det borde inte blir så dyrt.

Tog lite bilder nu när jag var uppe i stugan:
 
  • Skadad del av spåntak med nytt spån insatt, synliga takpannor och gamla underlagsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överblick av ett gammalt spåntak med insyn till underlägg och takpannor, samt synliga tecken på reparation och vedermöda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt orange tegeltak med mossa och slitna takpannor, skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet tegeltak med mossa och några trasiga pannor, med träden i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Berkelus
-
 
  • Träbjälkar med tecken på röta och skador, synliga i en bjälklagkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla träbjälkar och paneler i en obehandlad takkonstruktion med synliga slitagespår och fästjärn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur många av pannorna är det som är helt trasiga? Tycker ändå de ser ok ut och det skulle vara synd att lägga dit plegel istället på ett så gammalt hus.
 
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.