Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är ju inte meningen att denna typ av forum skall bli politiska men trots allt är detta problemet i väldigt väldigt hög grad skapat av politiska beslut.

Miljöpartiet vill exempelvis inte ha ner bränslepriserna, det säger dom klart och tydligt när frågan ställs.
Socialdemokraterna kör sitt race med att vi skall få bidrag för ökade kostnader men flyr egentligen frågan om vad som skall göras med grundproblemet. Till deras försvar så har ju ett förslag lagts där reduktionsplikten skall pausas och hållas på 2022s nivå. Detta förväntas ju börja 2023 i januari. Men det räcker ju inte...
Centern är väldigt tydliga med att reduktionsplikten skall vara kvar i sitt nuvarande format.
Vänstern och SD vill kraftigt minska reduktionsplikten.
Övriga partier verkar vara glidande i frågan...

Nu är inte reduktionsplikten det enda som är grunden till problemet. Men en extrem övertro på att Sverige skall vara ett föregångsland för klimatomställning och därmed straffa sig själva är grundproblematiken.
Sverige är ett ytte pytte mini land vars utsläpp gör varken till eller från på själva problemet...Att då gå till överdrift i sådana här tider är huvudlöst.
Tankar som att stänga ner kärnkraftverk - hur f*n tänkte man när man ville avveckla kärnkraftverk egentligen.
Dom som tänkte så redan för 20-30 år sedan. Kan dom inte åtminståne vara vuxna nog att erkänna vilket kapitalt misstag det var och lära sig något av det.
Idag så bränner vi kol och startar dieselförbränning för att kompensera för bortfall i elnäten.
Att sen göra sig avhängiga Ryssland för att kunna stänga av kärnkraftverk kunde väl vem som helst räkna ut var en dum idé...

Så, det finns INGET annat sätt att få till en sänkning av både priser på el och bränsle än att byta regering i Sverige. Endast då kan vi agera politiskt på ett politiskt problem...
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
För egen del har jag tecknat ett 18månaders avtal på 91öre inkl moms och skatt. Sen tillkommer nätavgift.
När fick du det priset, och i vilket elområde?
Här i SE4 fanns det inte på kartan att hitta ett sådant avtal under detta året.
 
I Ingmar Albinson skrev:
DU är lyckligt lottad som bor i elområde 3 och fortfarande jobbar. De som bor i elområde 4 med villa och är pensionärer med garantipension har det mycket värre. Det är bara att stänga av värmen i huset och ta på sig vinterkläderna, lära sig att vinterbada för man vill ju kunna hålla sig ren.

Om man lyssnat på miljörörelsen för många år sedan så hade Europa avvecklat kol, gas och olja och ersatt detta med bättre energialternativ. Då hade kriget inte påverkat elpriset på detta sätt.



Tänk på att Frankrike har flest kärnkraftreaktorer i Europa, trots detta har man de högsta elpriser.

Nu är det så att Sverige är Europas största elexportör, det är alltså inte brist på el i Sverige som är problemet. Det är högerpolitikers älskade marknadskrafter som möjliggör för bolagen att hellre sälja dyrt till Europa än billigt i Sverige.
Exakt. Man skriker på fel instans. Man borde istället inse att profit har styrt före allt annat. Ta bara elbilen framtagande samtidigt som man inte lät bevilja solceller till alla som sökte? Dessa är nu först fria för alla som vill försöka själva bidra till miljön och samtidigt få ner sin elkostnad. Att stirra på närmast näsan för varje uppkommen situation som redan grundlades för länge sedan är bottnande i ren okunskap. Man har glömt raskt att de borgerliga var grundstenen till avtal både inom el som för sjuka.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
EU-krav att varje medlemsland skall kunna exportera 70% av sin "sustainable" elproduktion, dvs för Sverige 100% av produktionen eftersom vi inte har koll. Kärnkraft och gas är visst numera sustainable.

[länk]
Nej, du har fullständigt missuppfattat regeln. Målet är att nå upp till möjlig överföring på 10%. Något Sverige ligger långt över.
 
D Dilato skrev:
När fick du det priset, och i vilket elområde?
Här i SE4 fanns det inte på kartan att hitta ett sådant avtal under detta året.
Jag fick det priset i Juni , SE3. Jag har förstått att jag fick ett bra pris och jag är nöjd.
 
B b8q skrev:
Rörelsesensorer kan väl vara en bra medelväg?
Ja det kan jag hålla med om, men jag svårt att se att dom vill ha det helt bläcksvarta iaf.

Alternativet är ju att fråga dom varför det är tänt
 
TRJBerg
O OMathson skrev:
Om fastigheten värms med värmepump och systemet går på max vid en cop på ca 3 och tempen inne är bäl så kallt, tex 17C så blir det katastrofala följder om man stänger av elen i en timme. Säg att vp drar 2kW och ger 6kW värme. Stäng av en timme och du har direkt en effektförlust på 6kWh (ligger back) och tempen inne har sjunkit till 15C, ska du då vänta till nästa vår innan det blir drägligt inne eller toppa med elpatroner/element?
För mig är det inte katastrofalt. Jag planerar för 15 grader inne i vinter. Med de kostnader som kommer är det ett enkelt val.
 
E Elvana skrev:
Och man glömmer att svenska folket själva sa sitt 1980 om kärnkraften 75% röstade i folkomröstningen för att stänga ner helt eller delvis, snabbt eller långsamt. Man glömmer fort och är kortsiktiga i sitt skrikande på omedelbart ansvar.
Och så ljuger man friskt på det….
[länk]
Man röstade för att stänga ner den när den inte behövdes längre. Är vi i det läget tycker du?
 
  • Gilla
4integration och 3 till
  • Laddar…
Hikkadu
Titta på denna YuoTube video av Stefan Sauk Där kan ni se vilket "pack" som satt oss i denna sitiutation med elkris.
 
  • Gilla
4integration och 2 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Skyll inte på MP-S, det var Reinfeldt som godkände Svenska Kraftnäts förslag att dela Sverige i elområden.
Svenska kraftnät, som nu samlar miljarder från "överföringsavgifter" i ladorna, har haft decennier på sig att se till att bygga nät som gör att Sverige hänger ihop. De bär det största ansvaret för dagens kaos, men ingen journalist har fattat. Det borde vara drev på Svenska Kraftnäts GD!
Det finns liksom inget alternativ. Så gnäll inte över det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag skulle kunna tycka att man (om man har mätare och infrastruktur som stödjer att både mäta och slå av enstaka hushåll) kunde få en elranson som om man håller sig till den både får rimligt pris och slipper roterande avstängning.

Men principen att jag får min el avstängd 1h/dag ÄVEN om JAG snålar med elen. Men min granne kör vidare med spabad. Det tycker jag inte är sjysst.

Problemet blir att det tex finns pensionärer kvar i stora hus som inte orkar flytta. Även pensionärer (och andra sjuka) som är beroende av el för medicinsk- eller säkerhetsutrustning.

Ransoneringen skulle faktiskt kunna vara baserad på taxeringsinfo och antal boende i hushållet. Och om man har medicinska skäl att inte få elen avstängd får man framföra det.

Säg 200kWh per person i hushållet sommartid och 400kWh vintertid. Har man ett hus med högt energibehov (säg tex äldre än 1970 eller tex att en pensionär bor ensam kvar men inte har råd att flytta) ökas vinterransonen något. Kvadratmeter och byggår finns i taxeringsinfo. Har man för många kvm per person så borde även det ha en gräns, en ensam pensionär i ett 200kvm hus borde kunna kallställa ett par rum. Första åtgärd på ransoneringen kan ju vara att detta "elbidrag" man pratar om bara täcker upp till den ransonering man har för sitt hushåll. Allt över det är "fullt pris". Dock löser det inte att de som ev lyckats binda till ett lågt pris osolidariskt fortsätter med spabadet. Eller att de som är stenrika fortsätter värma 1000kvm kåkar med uppvärmda utomhuspooler. Jag kan tycka att elpriset kunde få vara progressivt (som skatten) så de sista kwh per månad blir dyra. Då lönar det sig för alla att spara. Och man kanske skulle överväga att om man suger 1000kwh/månad för ett hushåll så måste man redogöra varför (det kan ju finnas skäl tex att man har en verksamhet eller liknande) och om man inte kan det så blir just det hushållet avstängt. Bättre än roterande avstängning för alla, även de som redan snålar.

Kan de nya timbaserade mätarna bryta strömmen för ett hushåll?

Goda idéer men som gjort för en enorm byråkrati. Men vi kanske behöver en "el-social" som hjälper människor att vidta nödvändiga och kostsamma åtgärder om det nu är att bygga om, isolera, skaffa el-effektiv uppvärmning eller flytta.
 
S SueCia skrev:
Eh va?
Inflationen drivs till stor del av de idiotiska besluten att dela ut helikopterpengar (Läs permissionsstöd och andra coronaåtgärder). Vi har fortfarande inte sett de fulla konsekvenserna av det. Det är såklart mycket lättare att kalla det för Putinpriser och bortse från att man misslyckades (eller lyckades?) totalt med de ekonomiska åtgärderna under pandemin.

Njea vill nog hävda att när elpriser och bränslepriser började sticka förra hösten så började också inflationen. men helikopter pengarna hjälper ju inte situationen. Inflationen kommer fortsätta tills att folk har täckning för sina ökade kostnader.
Ihop med höjda räntor så ger det att kommer folk sluta konsumera, vilket gör att pizzabagaren det hänvisades tidigare kommer behöva höja sin priset ännu mer eller lägga ner.
 
  • Gilla
Hjulvridarn
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ransonera el till onödiga konsumenter. Serverhallarna tycker jag är en bra början. Dom har ingen riktig samhällsfunktion som andra industrier iom att dom nästan inte har några anställda och jag har nog ingen lust att scrolla runt facebook med näsan när det är för kallt att ta av sig vantarna inomhus liksom…

Fick fram nån siffra (från 2020) på att dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme? Det är ju inte klokt i så fall…

Finns säkert gott om andra industrier som skulle kunna vara vilande eller på sparlåga en tid. Mot ersättning så klart. Hellre de än hushållen?!
Serverhallar finns många fler än de som håller Microsoft och Amazon igång. Många stora industrier och handelsbolag har egna serverhallar som de inte kan vara utan.
Men nu har ju regeringen äntligen kommit på att el till serverhallar ska beskattas som allt annat. Då slipper vi i alla fall den absurda subventionen till världens rikaste företag som byggt serverhallar i Sverige.
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
S DanielF skrev:
Vi har inte råd med 4 år till av vansinne. Rösta på högern och hoppas det inte är för sent att rädda landet.

Vansinnet är ju äldre än 4 år. Så du vill tillbaka dit?
Tror inte det räddar landet.
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
Att ta bort elområdena skulle ned dagen system vara ännu värre för Sverige. Då hade elpriserna i södra landsänen sjunkit en aning 10% kanske) medan de stigit kraftigt i norr. Konsekvenserna för svensk basindustri hade varit katastrofala. Lösningen är att ha planerbar kraftproduktion i södra landsände, gärna kombinerat med vind.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.