A
Hej och tack för insläppet.
Jag nyttjar mindre än hälften av utrymmet i frysen. Kan jag i väsentlig grad reducera effektförbrukningen genom att fylla upp den undre halvan med frigolitblock?
 
Ja, ju mindre luft det är i frysen ju effektivare blir frysen.
Men ännu bättre är det med något som har större massa/vikt, för då kommer kompressorn att gå mer sällan men längre tid. Det är även bättre med mer massa om det blir strömavbrott.

När man ska tina något så lägger man det i kylen, tex över natten.

Ska man kyla varm mat för att sedan tex ställa in i kyl/frys så spolar man upp vatten i tex diskhon och ställer ned det som ska kylas i vattnet.
 
A
Tack för svaret! Då skulle en frys fylld med matvaror (kylklampar) ha lägre effektförbrukning? Förutsatt förstås att de har hunnit kylas ner maximalt.
 
Det viktigaste är att minska mängden ”fri luft” som kan åka/rinna ut ur kylen/frysen när dörren öppnas.

Om det är böcker, kylklampar, guldtackor, matvaror, etc som tar upp volymen kvittar ur den synvinkeln.

Men ju större massa det är på ”varorna” ju mer sällan kommer kompressorn att gå, men vid varje gångtillfälle så kommer kompressorn att gå en längre period.

I en tom kyl/frys så går kompressorn ofta men en kort tid per gång.

Det är svårt att lagra någon värme/kyla i luft.
Vatten håller värmen/kylan längre tid.
Järn håller värmen/kylan ännu längre tid.
 
A
Då förstår jag! En löstagbar skiva som täcker den undre halvan borde ju göra god nytta. Förhoppningsvis får jag mindre frostbildning också.

Tack igen för utförliga svar.
Rune, Gbg
 
A
RuneE skrev:
Då förstår jag! En löstagbar skiva som täcker den undre halvan borde ju göra god nytta. Förhoppningsvis får jag mindre frostbildning också.

Tack igen för utförliga svar.
Rune, Gbg
Frostbildning beror på att locket öppnas eller är otätt
Om du lägger maten underst och en frigolit skiva överst så kan du slippa lite värmestrålning uppåt
Men det blir ju ett krabb och locket måste vara öppet länge under tiden du pysslar med frigoliten
Att ha en skiva är ju risken att kylelementen i sidorna av boxen täcks och tappar effektivitet och kompressorn får jobba i onödan
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vatten håller värmen/kylan längre tid.
Järn håller värmen/kylan ännu längre tid.
Njae... Vatten har alltså den specifika värmekapaciteten 4181 J/(kg*K), järn 450 J/(kg*K). 9,3 gånger högre värmekapacitet per kilo, och med en densitet på runt 8 betyder det att samma volym järn kommer ha lite sämre värmelagring än vatten.

Angående att få frysen att dra mindre ström borde det även spela roll ifall man kan förbättra isoleringen av den. Ifall man tänker använda frigolitskivor som utfyllnad skulle det exempelvis kunna vara fördelaktigt att sätta dom "mot väggarna" (utan att blockera kylelementen) för att ge väggarna extra tjocklek. Eller rent av sätta frigolitskivorna mot utsidan, och fylla med t.ex. vatten invändigt.
 
I en frysbox stannar (det mesta, kanske typ >95%) kylan kvar i boxen när locket öppnas.
Däremot i ett frysskåp med dörr så rinner mycket av den kalla luften ut ur frysen när skåpdörren öppnas och varm fuktig rumsluft åker in i frysen, ju mer kall luft som ersätts med varm fuktig luft, ju mer isbildning blir det å ju mer luft kommer att ”sugas in” när dörren är stängd.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Man måste skilja mellan frysbox och annan frys. I boxen är risken att kall luft rinner ut vid öppning ganska liten. Viktigt är naturligtvis att listorna är täta och att dörren inte öppnas alltför ofta.
Omgivningstemperaturen är också viktigt. Har man möjlighet att ställa frysen i källaren så är det en fördel. Vissa har frysen i kallgaraget vintertid men andra ropar en frys tål inte frost, haha.
 
På jobbet brukar vi fylla upp tomma -80 frysar med tomma lådor och det hjälper frysen vi öppningar. Att fylla frysen får dock inte ner förbrukningen när frysen är stängd, då behöver isolera sidorna där inte kylan kommer ifrån.
 
Tänk på att sakerna du stoppar in kräver energi för att kylas ner. Om det är vätska så går det dessutom åt massor för omvandlingen vätska till is. Tveksamt om man sparar något på trög massa. Förlusten orsakas ju av skillnaden i temp ute och inne, samt luftutbytet när man öppnar frysen.
Luftutbytet hanteras ju av att moderna frysar har lådor eller fack med luckor. Spelar nog ingen roll om du fyller dem med tomma kartonger osv.

Jag försöker energioptimera frysen genom att inte stoppa in varma saker. Typ ställa på balkongen för att svalna innan infrysning. Dessutom inte ha frysen öppen i onödan.
Jag sparar också energi på att tina frysta varor i kylen, så att den drar nytta av kylan och kan köra sin kompressor mindre.
 
RuneE skrev:
Hej och tack för insläppet.
Jag nyttjar mindre än hälften av utrymmet i frysen. Kan jag i väsentlig grad reducera effektförbrukningen genom att fylla upp den undre halvan med frigolitblock?
Är experimentet till för att spara pengar?
 
Det som aldrig diskuteras är den rätta frystemperaturen. Det är ingen naturlag att tempen ska vara -18C, det är enbart en konvention som i botten baseras på att -18C är 0grader Fahrenheit.
Alla kemiska reaktioner (även nedbrytning av vitaminer mm) sker långsammare vid lägre temperataur. Så vill man bevara aroma och vitaminhalt så länge som möjligt ska man ha så lågt temp som möjligt.
Man ansåg att -18 grader var en god kompromiss mellan ekonomi och bevarande. Det var innan krisen.
Om man använder frysen bara för att korttidsförvara (några veckor) så borde en temperatur runt -12 C vara helt OK. Det spar en hel del.
Lite bakgrund:
Warum soll die Gefriertemperatur -18 °C sein? | FreshMAG Liebherr
 
A
Skulle väl ha nämnt att det är ett frysskåp det handlar om i mitt fall. Den invändiga höjden är 70cm. Min ide är att passa in en 40cm hög löstagbar skiva framför den undre delen. Endast 15cm av kylutrymmet kommer därmed att exponeras utåt då en 15cm hög dragåda ovanför skivan förhindrar att kalluft rinner ut.
 
  • Öppet frysskåp med matvaror i övre delen och en tom 40 cm hög utrymme i nedre delen för planerad löstagbar skiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är experimentet till för att spara pengar?
Jag läste någonstans att energianvändningen för kyl och frys ligger på 900kWh/år. Det skulle motsvara 900:-/år. Beräkningen gjordes högst sannolikt före chockhöjningarna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.