Ja, då så :D.
 
  • Haha
Kurtivan
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du gjuter fast dem först med en klick betong och gjuter resten dagen efter.

Väldigt stor risk att de flyter upp om de inte är fixerade innan.
mexitegel mexitegel skrev:
Du gjuter fast dem först med en klick betong och gjuter resten dagen efter.

Väldigt stor risk att de flyter upp om de inte är fixerade innan.
Nu är det dags, men känner att jag inte riktigt är på det klara med hur det ska se ut. Ska betongen fyllas runt om och gå jäms med överkanten på den skruvhålsförsedda flänsen på brunnen?
Installation av en brunnsfläns som sticker upp från ett grovt betonggolv omgivet av grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Byte 90-graders-svängen mot två 45-graders! Det blir så lätt stopp och går inte att rensa lätt med 90 graders.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byte 90-graders-svängen mot två 45-graders! Det blir så lätt stopp och går inte att rensa lätt med 90 graders.
det där har rörmokare gjort
 
  • Wow
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
K Kurtivan skrev:
det där har rörmokare gjort
Det blir inte lättare att rensa för det.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle vilja veta hur det ska se ut runt brunnen i detta källargolv när jag gjuter. Om rörmokaren gjort galet så är det inte det jag vill ha hjälp med just nu.
 
Claes Sörmland
K Kurtivan skrev:
Jag skulle vilja veta hur det ska se ut runt brunnen i detta källargolv när jag gjuter. Om rörmokaren gjort galet så är det inte det jag vill ha hjälp med just nu.
Jag skulle plocka bort lite sten kring brunnen så att den verkligen gjuts runt med betong och därmed sitter fast. Du kan fylla betong upp till kanten på brunnen och glätta av om du inte planerar att flytspackla efter gjutningen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle plocka bort lite sten kring brunnen så att den verkligen gjuts runt med betong och därmed sitter fast. Du kan fylla betong upp till kanten på brunnen och glätta av om du inte planerar att flytspackla efter gjutningen.
Ok, tack, så försöker få betongen att gå jämnt med den där kanten runt om brunnen. Hålen som är i plasten, de ska vara bara?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byte 90-graders-svängen mot två 45-graders! Det blir så lätt stopp och går inte att rensa lätt med 90 graders.
Eller tre 30-graders.

/Höghus
 
Düsseldorff
Höghus Höghus skrev:
Eller tre 30-graders.

/Höghus
Eller sex 15-graders. :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Flöjten5 och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Ok, tack, så försöker få betongen att gå jämnt med den där kanten runt om brunnen. Hålen som är i plasten, de ska vara bara?
Ja, precis så. Bättre betongen är lite för hög runt brunnen så länge du får fall mot den än att du får en liten försänkning runt som det blir stående vatten i.

Den där 90-graders kröken skulle jag inte vara så orolig för om det bara är en golvbrunn i en källare och inte i en dusch (och knappt då heller). Den är dessutom väldigt lätt att rensa när den sitter så nära brunnen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Det jag var mest orolig över att få till, golvets anslutning runt brunnarna, visade sig vara ganska lätt att få till, jag tycker det var lite värre att få golvdelen jämnt i skarven med det gamla golvet. Jag har några sprickor i övrigt i golvet och tänkte hugga upp dem lite och fylla igen med nytt material, är det finbetong jag ska använda då eller putsbruk?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
det där har rörmokare gjort
Spelar ingen roll, att det är en hantverkare är ingen garanti för att det blir rätt gjort!
 
Det borde ju vara bättre med en mjuk 90graders böj än flera skarpa med mindre vinkel. Jag tycker att det är en riktigt idiotisk regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.