Grannen fick ett slitet golv skadat. Han sade till firman att han hade tänkt åtgärda golvet om några år men att det fick bli nu istället och om de gav honom ett bra pris för att de flyttat bak (fram?) tidtabellen så var jobbet deras. Det gjorde de så alla blev tillräckligt nöjda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Grannen fick ett slitet golv skadat. Han sade till firman att han hade tänkt åtgärda golvet om några år men att det fick bli nu istället och om de gav honom ett bra pris för att de flyttat bak (fram?) tidtabellen så var jobbet deras. Det gjorde de så alla blev tillräckligt nöjda.
Problem, kommunikation, lösning, bra jobbat!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Spelar ingen roll om det är vanlig tejp/golvskyddstejp/lila lätthäftande tejp eller så. Golv skall inte tejpas direkt på pga risken för mjukgörarvandring mellan tejpens lim och underlaget och så kallad migration(permanenta missfärgningar) om vi talar plastmatta exempelvis.
Skyddspappen eller företrädesvis masonitskivorna i detta fall läggs omlott i våder och tejpas sinsemellan utan kontakt med golvet och får ligga still av självtyngd. Alternativet är att lägga dikt mot vägg och tejpa mot tröskel och socklar som är lätta att byta om det skulle bli skadat/missfärgat.

/Fredrik, Golvläggare
 
  • Gilla
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
Förstår knapp vad som är gjort , är det bara byt del av större golv ?
Är det försäkring som är inblandade ?
 
Tyvärr måste man ibland tejpa direkt på golvet. Jag har renoverat hus och lägenheter i 40 år och har faktiskt själv råkat ut för detta. Det var på ett gran golv och trä följde med tejpen. Det var med den för ändamålet avsedda tejpen från stokviks gul 50 mm bred. Jag hade kvitto på inköpet och tejp med trä på till butiken som jag köpt tejpen i.
Fick 4000kr i ersättning. Den gula tejpen skall klara 90 dagar och vi reklamerade på dag 80 typ.

Efter detta har jag talat med kollegor och tyvärr händer detta även på helt ny ekparkett.

Det är entreprenören som skall ersätta detta fast med avdrag för ålder på golvet. Slipning och lackning så blir det nog bra igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F Fönster teknikern skrev:
Tyvärr måste man ibland tejpa direkt på golvet. Jag har renoverat hus och lägenheter i 40 år och har faktiskt själv råkat ut för detta. Det var på ett gran golv och trä följde med tejpen. Det var med den för ändamålet avsedda tejpen från stokviks gul 50 mm bred. Jag hade kvitto på inköpet och tejp med trä på till butiken som jag köpt tejpen i.
Fick 4000kr i ersättning. Den gula tejpen skall klara 90 dagar och vi reklamerade på dag 80 typ.

Efter detta har jag talat med kollegor och tyvärr händer detta även på helt ny ekparkett.

Det är entreprenören som skall ersätta detta fast med avdrag för ålder på golvet. Slipning och lackning så blir det nog bra igen.
Det viktiga i detta är att du i alla fall är medveten och fattar ett överlagt beslut att tejp direkt på golvet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Hantverkarna har försökt skydda golvet vid renovering och troligtvis med ändamålsenlig tejp. Om lacken då försvinner vid borttagning av tejpen så var det troligtvis dags att lacka om golvet och svårt att få till att hantverkaren ska stå för renovering av golvet/fakturaavdrag/tröstpengar.

Finns nog enkla sätt att snygga till detta utan att göra om hela golvet.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska absolut inte vara nöjd. Dom ska åtgärda det skadade
L lillefar skrev:
Här har det rent följt med trä[bild]
fakturaavdrag skulle vara den enklast enligt mig.
o du får lacka om golvet. vilket kanske är dags.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peternow skrev:
Förstår knapp vad som är gjort , är det bara byt del av större golv ?
Är det försäkring som är inblandade ?
Det är i toan de har jobbat, men skyddspappen har de haft när de gått genom huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Vi har haft hantverkare här efter en vattenskada. När de tog bort all skyddspapp så följde det med lack från golvet.

Som ni ser var golvet redan slitet, men det blev inte direkt vackrare.

Hur ska jag tänka i kontakten med firman.
Kan jag kräva omslipning, golvet var ju inte direkt i nyskick.
Borde jag tänka prisavdrag (de har gjort en del jobb förutom försäkringsdelen)?
Vara nöjd med livet och gå vidare?[bild] [bild]
Om tejpen sattes där för vattenskada så är ju inte entreprenaden färdig.golvet får ju försäkrings bolaget stå för.
 
H
pacman42 pacman42 skrev:
Har de använt blå maskeringstejp och fått detta resultatet, då har de gjort vad de kan. Har man använt något annat, ja då har man inte använt försiktighetsprincipen. Jag har haft hantverkare som gjort bägge sakerna. Jag åkte på att slipa om en tröskel en gång efter för kraftig tejp, men jag gjorde det själv då det ändå var dags.
Vissa av de blå tejperna har kraftigt lim, använder alltid vanlig Tesa målartejp. Använde blå tejp en gång som tog färgen på nya fönsterlister, tejpen satt en dag.
 
H
L lillefar skrev:
Vi har haft hantverkare här efter en vattenskada. När de tog bort all skyddspapp så följde det med lack från golvet.

Som ni ser var golvet redan slitet, men det blev inte direkt vackrare.

Hur ska jag tänka i kontakten med firman.
Kan jag kräva omslipning, golvet var ju inte direkt i nyskick.
Borde jag tänka prisavdrag (de har gjort en del jobb förutom försäkringsdelen)?
Vara nöjd med livet och gå vidare?[bild] [bild]
Du har ju bra kontakt med hantverkarna, antingen gör de prisavdrag eller rättar till skadorna så de inte blir så synliga. Det är ju ett gammalt golv så det kanske inte är befogat att be dem slipa om och lacka om golvet. Vad säger ditt försäkringsbolag?
 
H HEM2121 skrev:
Du har ju bra kontakt med hantverkarna, antingen gör de prisavdrag eller rättar till skadorna så de inte blir så synliga. Det är ju ett gammalt golv så det kanske inte är befogat att be dem slipa om och lacka om golvet. Vad säger ditt försäkringsbolag?
Snickarna kommer till veckan, sen får vi se vad de säger först.
Jag ville mest ha lite kött på benen innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nitronen skrev:
Spelar ingen roll om det är vanlig tejp/golvskyddstejp/lila lätthäftande tejp eller så. Golv skall inte tejpas direkt på pga risken för mjukgörarvandring mellan tejpens lim och underlaget och så kallad migration(permanenta missfärgningar) om vi talar plastmatta exempelvis.
Skyddspappen eller företrädesvis masonitskivorna i detta fall läggs omlott i våder och tejpas sinsemellan utan kontakt med golvet och får ligga still av självtyngd. Alternativet är att lägga dikt mot vägg och tejpa mot tröskel och socklar som är lätta att byta om det skulle bli skadat/missfärgat.

/Fredrik, Golvläggare
Du ger fan i att tejpa på socklarna med fel tejp..
Mvh målarn
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Med tanke på slitaget i allmänhet är det rimliga en lite fix där de slipar lokalt och lackar lokalt. Kommer inte bli perfekt men tillräckligt. Att slipa allt är inte relevant. Vill du göra om allt så litet avdrag.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Finns vax för detta man blandar så man får rätt färg tar ca 10-20 min
Snabbare och enklare än ringa snickare
Vems fel ? ingen det finns flera aspekter på detta.
 
  • Gilla
Arne_Planka och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.