Status
Inte öppen för fler kommentarer.
@
H H-Thomasson skrev:
Även ni som bor i lägenhet kommer att bli drabbade av höga elpriser på ett eller annat sätt. Tex era arbtsgivare kan tvingas stänga ner och gå i kk pga olönsamt att driva företaget med dom elpriser vi har i dag.

Att göra hushållen strömlösa 1h per dygn är inte bra för tex värmepumpar. Om dom går hårt och strömen bryts utan att dom hinner varva ner är inte bra i längden för elektronik / kompressorn osv.
Det är väl så att alla kostnader slutligen betalas av de som bor där. Det gäller oavsett om det är en hyres- eller bostadsrätt. Det tar bara olika lång tid innan kostnaderna slår igenom som höjd hyra eller avgift...
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vem ska få köpa den billiga elen menar du?
Det går inte att sänka elpriset om man inte samtidigt ransonerar eller fördelar elen på något annat sätt. Det konstiga är att politikerna inte tycks ha fattat det än.
 
Snailman Snailman skrev:
Jag hade ett fast elavtal en gång i tiden som när elen plötsligt blev mycket dyrare (bort mot 60öre /kWh) då valde mitt bolag att inte längre leverera ström till överenskomna priset. Jag vet att elbolagen just nu förnekar att de kommer att göra så, men åtminstone jag har noll förtroende för att elbolagen kommer att respektera de fasta avtalen.:rolleyes:
Men de kan inte bara sluta att leverera. så länge avtalet gäller. framförallt då det låter som före ukraina så ha de inte något krig att skylla på. vad som händer efter avtalets slut är en en helt annan sak.
 
M Markarbetaren skrev:
Precis, man läser mängder med inlägg här på byggahus hur folk har låst sina elpriser, inte minst förra vintern då den "lilla höjningen" på rörligt gjorde sig gällande samtidigt som vi fick elpriskompensation. Det var det ena skrytinlägget efter det andra hur folk med fast pris riktigt gottade sig i 2000kWh-förbrukning per månad och sedan fick tillbaka mer pengar av staten än vad dom hade betalat för elen.

Ska bli spännande i höst när Sveriges alla små elleverentörer kommer på obestånd och kundernas fasta avtal bryts och elen kostar +5kr/kWh. Nej jag är inte skadeglad! Kanske en knivsudd då ödmjukheten bland denna grupp människor förra vintern var lika låg som elpriset dom betalade;)
Enligt konsumentverket kan ej el bolag bryta sina avtal.

Sluta leka rysk troll.
 
T Titagurgi skrev:
Enligt konsumentverket kan ej el bolag bryta sina avtal.

Sluta leka rysk troll.
Går de i konkurs så har du inte kvar avtalet längre. Man är inte ryskt troll för att man inser det uppenbara.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Just nu har vi ju (som vanligt) lokalt effektöverskott om vi räknar in att vi exporterar massor. Pris/efterfråge-jämvikten har förskjutits från sitt "riktiga läge" av prisimporten.

Även med lägre pris i Sverige klarar vi av att nå balans.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Snailman
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men de kan inte bara sluta att leverera. så länge avtalet gäller. framförallt då det låter som före ukraina så ha de inte något krig att skylla på. vad som händer efter avtalets slut är en en helt annan sak.
Det kan de visst, blev grupptalan i domstol många år senare, där bolaget förlorade, med nån chablonersättning som bara täckte en liten del av mina merkostnader.
 
R Rkarlsson skrev:
Det fanns ingen logik för du tänkte inte någonstans i ditt uttryck. Om du tror att stänga av strömmen en timme då och då kommer påverka elbilar överhuvudtaget så tror du extremt fel. Med samma planering på en elbil som man har idag så kommer det inte ens märkas eller påverka laddning.
Jag la till att man bara fick ladda varannan vecka. eftersom en timme intr påverkar laddningen.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vem ska få köpa den billiga elen menar du?
Det går inte att sänka elpriset om man inte samtidigt ransonerar eller fördelar elen på något annat sätt. Det konstiga är att politikerna inte tycks ha fattat det än.
Det går att ransonera, iallafall sluta exportera och på så sätt ransonera för danskarna.
Man kan även tänka sig en för individen progressiv elprismodell, första 500kWh per person och månad är billigare, när man går över 1500kWh per person blir det riktigt snordyrt. De flesta av oss använder just nu mestadels elektroner som fick en knuff från ett statligt ägt kraftverk, även om några få nog fått sig en slurk gas eller diesel...

Säg att de första 500kWh per person kostar max 1kr och nästa 500 max 10kr och sista är det huggsexa på. Då skulle nog många snåla för att hamna under 500, vilket även det skulle göra att elen kunde balanseras.
 
  • Gilla
tslabot och 1 till
  • Laddar…
Snailman
M Markarbetaren skrev:
Precis, man läser mängder med inlägg här på byggahus hur folk har låst sina elpriser, inte minst förra vintern då den "lilla höjningen" på rörligt gjorde sig gällande samtidigt som vi fick elpriskompensation. Det var det ena skrytinlägget efter det andra hur folk med fast pris riktigt gottade sig i 2000kWh-förbrukning per månad och sedan fick tillbaka mer pengar av staten än vad dom hade betalat för elen.

Ska bli spännande i höst när Sveriges alla små elleverentörer kommer på obestånd och kundernas fasta avtal bryts och elen kostar +5kr/kWh. Nej jag är inte skadeglad! Kanske en knivsudd då ödmjukheten bland denna grupp människor förra vintern var lika låg som elpriset dom betalade;)
Ja, även jag som en gång varit med om detta, valde ändå nåt litet skitbolag som var billigast just då när jag tecknade ett treårsavtal för ett år sedan. Nyligen skaffade jag elbil dessutom.
 
D Daniel 109 skrev:
Går de i konkurs så har du inte kvar avtalet längre. Man är inte ryskt troll för att man inser det uppenbara.
250 miljarder ska bolagen få.
De går ej i konkurs då.
 
S Siouxsic skrev:
Håller helt med dig, och även jag tror att många familjer i radhus/villor inte har insett vad som kan komma i vinter!! Ser jag inom min bekantskapskrets så så är inte de i närheten av att tänka så, och då är dessa just folk som bor i villor med rörligt elpris.

Tycker dina tre förslag "slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak på elpriset" är precis det politikerna behöver göra för att rädda folket, tillsammans med att revidera energipolitiken (däribland ökad kärnkraft samt minska exporten)
De vill ju betala ut elbolagens vinster till oss så de pengarna åter kan gå till dyra räkningar så får de in massor med skatt! :cool:
 
Flera länder har redan infört pristak på el. Bland annat våra grannar Norrmän,
Vad väntar våra politiker?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför har man rörligt elpris?
Det är då man drabbas av dessa svängningar.
Eftersom jag band mitt elpris i juli så pröjsar jag knappt 2kr kwh.

Är det någon här som inte hade förutspått att Putin skulle stänga av gasen?
Jag blev lite förvånad... att det tog så lång tid....
Ni som inte hade gissat det... Grattis ni kommer bli bra politiker.....
Du har inte tänkt på att man kanske redan haft bundna avtal? Jag band mitt i november 2019, går ut nu i november. Jag försökte binda om till högre pris 2021 men det gick ej pga bindningstid. Så ju, även vi som kommer ha rörligt har förstått vad f** det är som komma ska
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Snailman
T Titagurgi skrev:
250 miljarder ska bolagen få.
De går ej i konkurs då.
Mitt bolag valde att bryta fastprisavtalet i förväg, det gick inte i konkurs, så de kan sluta leverera el även om de inte går i konkurs. (Det förlorade i domstol många, många år senare, började 2003 och avslutades i hovrätten 2011)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.