F Finndjävel skrev:
Låt mig gissa, du och alla du känner driver AB?
Lite fel gissat, i ett tidigare skede var jag delägare i ett AB med ett antal anställda. Det berodde i första hand på vissa skattefördelar samt en viss säkerhet för privatekonomin OM det skulle gå snett med företaget. Efter det enskild firma i ett antal år utan anställda.
Ps
Vår affärsidé var inte att göra jobb så billigt som möjligt utan ett skäligt pris för en skälig produkt.
Ps Ps
AB driver man kanske i första hand för att inte behöva riskera hus och hem vid en felkalkyl.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Snack dom som driver AB gör det för skattefördelar/avdrag. Det säger en hel del om deras syn på pengar, ingen jag skulle anställa. 1000kr/h är inte en okej lön som vissa här försöker påstå. Jobbet är inte på den svårighetsnivån.
 
F Finndjävel skrev:
Snack dom som driver AB gör det för skattefördelar/avdrag. Det säger en hel del om deras syn på pengar, ingen jag skulle anställa. 1000kr/h är inte en okej lön som vissa här försöker påstå. Jobbet är inte på den svårighetsnivån.
1000/h är med god marginal, det är klart för mycket för en elektriker och dess erfarenhet, utbildning och certifikat.
 
Vem är det som påstår att en debitering på 1000kr i timmen är lika som lön för den som utför arbetet? Nån som tror att det är gratis att driva företag eller?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Vem är det som påstår att en debitering på 1000kr i timmen är lika som lön för den som utför arbetet?
@Finndjävel :p
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Med tanke på att all tid inte kan debiteras, utbildningar, lager, verktyg mm så är 1000kr/h inte orimligt. Visst går det nog att få det att gå runt en bit under det också. Men om man tar 1000kr/h behöver man inte ha materialpåslag för att få det att gå runt.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med tanke på att all tid inte kan debiteras, utbildningar, lager, verktyg mm så är 1000kr/h inte orimligt. Visst går det nog att få det att gå runt en bit under det också. Men om man tar 1000kr/h behöver man inte ha materialpåslag för att få det att gå runt.
Dessutom får man ROT på den kostnaden, inte materialet…
 
S Stefan1972 skrev:
Vem är det som påstår att en debitering på 1000kr i timmen är lika som lön för den som utför arbetet? Nån som tror att det är gratis att driva företag eller?
1000kr...i timmen. Det är vad en låg-mellan inkomstagare plockar ut efter skatt på 8h.

Går det ej runt på 1000/h som skuldfri, som jag tidigare skrivit så har person i fråga ett spelmissbruk, substansmissbruk, etc.
 
F Finndjävel skrev:
Snack dom som driver AB gör det för skattefördelar/avdrag. Det säger en hel del om deras syn på pengar, ingen jag skulle anställa. 1000kr/h är inte en okej lön som vissa här försöker påstå. Jobbet är inte på den svårighetsnivån.
Du har lite svårt att förstå, eller hur? Det som företaget debiterar kund är NORMALT inte det som betalas ut som lön. Enskild firma kan man driva om man bara sysslar med små jobb där risken för kreditförluster är små. En "fördel" med enskild firma är att det är lättare att "smyga undan" pengar då kontrollen inte är lika stor som för AB.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
1000kr...i timmen. Det är vad en låg-mellan inkomstagare plockar ut efter skatt på 8h.

Går det ej runt på 1000/h som skuldfri, som jag tidigare skrivit så har person i fråga ett spelmissbruk, substansmissbruk, etc.
Ja men återigen. vad ett företag debiterar är inte samma som vad personen ifråga tar ut som lön. Företaget har väl andra utgifter också? Eller hur ser din företagskalkyl ut?
 
Smyga undan pengar? Ja, så brukar såna som driver AB resonera...
 
S Stefan1972 skrev:
Ja men återigen. vad ett företag debiterar är inte samma som vad personen ifråga tar ut som lön. Företaget har väl andra utgifter också? Eller hur ser din företagskalkyl ut?
Poängen är, det är oerhört mycket stålar för 1 person att ta betalt per timme, oavsett branch.

Synnerligen en tjänst som inte kräver abnormalt dyr utrustning eller drivmedel.
 
S Stefan1972 skrev:
…Besiktiga bilen kostar typ 500 spänn och det tar en kvart. En kontroll av en skorsten kan kosta ännu mer…
Självklart, det är ju två andra områden som även de skyddas av besynnerliga lagar och/eller monopolrättigheter.
 
jbr jbr skrev:
Självklart, det är ju två andra områden som även de skyddas av besynnerliga lagar och/eller monopolrättigheter.
Det finns knappas något monopol på besiktning längre och skråväsen har väl aldrig varit aktuellt här så hur menar du?
 
J jesper--- skrev:
Poängen är, det är oerhört mycket stålar för 1 person att ta betalt per timme, oavsett branch.

Synnerligen en tjänst som inte kräver abnormalt dyr utrustning eller drivmedel.
Oerhört mycket pengar? Jag vet inte hur du tänker där? kan du inte berätta vad ett litet företag ska ta då och gå runt på ? Om inga andra inkomster än timpenningen finns och vi kan ju ta en enskild firma på en person som har en bil och kanske måste gå div utbildningar per år och köpa en viss mängd verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.