Status
Tråden går ej att kommentera.
namnbyte
MTech MTech skrev:
Ser vi snittpris på 8-10kr i vinter kommer skiten träffa fläkten stenhårt.
Blir intressant, och tragiskt, ifall vi behöver ta till liknande publika "värmehallar" dit folk måste samlas för att inte frysa ihjäl hemma.. pga inte råd att värma upp.

Når vi 10kr per kWh är jag tämligen säker på att fläkten kommer gå sönder hemma hos många, så hård skiten då är.
 
  • Gilla
Frida Källgren och 4 till
  • Laddar…
Jag skulle ju personligen hellre se en roterande elransonering där alla hushåll kanske blir strömlösa en timme om dygnet, men att elpriserna då hålls på en rimlig nivå (säg 2 kr/kWh), än att alla har el dygnet runt men får betala 10-20 kr/kWh.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersPS och 39 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag skulle ju personligen hellre se en roterande elransonering där alla hushåll kanske blir strömlösa en timme om dygnet, men att elpriserna då hålls på en rimlig nivå (säg 2 kr/kWh), än att alla har el dygnet runt men får betala 10-20 kr/kWh.
Kan vara det dummaste jag hört.
 
  • Gilla
Chentin och 8 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan vara det dummaste jag hört.
Utveckla gärna.
 
  • Gilla
Finnpucko och 12 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan vara det dummaste jag hört.
Hur så?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag skulle ju personligen hellre se en roterande elransonering där alla hushåll kanske blir strömlösa en timme om dygnet, men att elpriserna då hålls på en rimlig nivå (säg 2 kr/kWh), än att alla har el dygnet runt men får betala 10-20 kr/kWh.
Gör det valbart. Om du kan tänka dig att vara bortkopplad en timme om dygnet- få el för en femtedel av priset.

(Jag förstår att det inte fungerat med dagens elprismodell och om vi ska ändra systemet så kan vi ju lika gärna fixa det i grunden)
 
  • Gilla
Pierre Blank och 5 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna tycka att man (om man har mätare och infrastruktur som stödjer att både mäta och slå av enstaka hushåll) kunde få en elranson som om man håller sig till den både får rimligt pris och slipper roterande avstängning.

Men principen att jag får min el avstängd 1h/dag ÄVEN om JAG snålar med elen. Men min granne kör vidare med spabad. Det tycker jag inte är sjysst.

Problemet blir att det tex finns pensionärer kvar i stora hus som inte orkar flytta. Även pensionärer (och andra sjuka) som är beroende av el för medicinsk- eller säkerhetsutrustning.

Ransoneringen skulle faktiskt kunna vara baserad på taxeringsinfo och antal boende i hushållet. Och om man har medicinska skäl att inte få elen avstängd får man framföra det.

Säg 200kWh per person i hushållet sommartid och 400kWh vintertid. Har man ett hus med högt energibehov (säg tex äldre än 1970 eller tex att en pensionär bor ensam kvar men inte har råd att flytta) ökas vinterransonen något. Kvadratmeter och byggår finns i taxeringsinfo. Har man för många kvm per person så borde även det ha en gräns, en ensam pensionär i ett 200kvm hus borde kunna kallställa ett par rum. Första åtgärd på ransoneringen kan ju vara att detta "elbidrag" man pratar om bara täcker upp till den ransonering man har för sitt hushåll. Allt över det är "fullt pris". Dock löser det inte att de som ev lyckats binda till ett lågt pris osolidariskt fortsätter med spabadet. Eller att de som är stenrika fortsätter värma 1000kvm kåkar med uppvärmda utomhuspooler. Jag kan tycka att elpriset kunde få vara progressivt (som skatten) så de sista kwh per månad blir dyra. Då lönar det sig för alla att spara. Och man kanske skulle överväga att om man suger 1000kwh/månad för ett hushåll så måste man redogöra varför (det kan ju finnas skäl tex att man har en verksamhet eller liknande) och om man inte kan det så blir just det hushållet avstängt. Bättre än roterande avstängning för alla, även de som redan snålar.

Kan de nya timbaserade mätarna bryta strömmen för ett hushåll?
 
Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Ransonera el till onödiga konsumenter. Serverhallarna tycker jag är en bra början. Dom har ingen riktig samhällsfunktion som andra industrier iom att dom nästan inte har några anställda och jag har nog ingen lust att scrolla runt facebook med näsan när det är för kallt att ta av sig vantarna inomhus liksom…

Fick fram nån siffra (från 2020) på att dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme? Det är ju inte klokt i så fall…

Finns säkert gott om andra industrier som skulle kunna vara vilande eller på sparlåga en tid. Mot ersättning så klart. Hellre de än hushållen?!
 
  • Gilla
Frida Källgren och 16 till
  • Laddar…
sysmali
Min fru suckade och sa "nu ska man även känna energiskam" om man vill duscha i varmvatten längre än 3 minuter.

Hon kanske har rätt, helst ska vi:

- inte flyga
- inte ha ha så mycket värme och ljuskällor
- inte äta kött
- inte föda så många barn
- inte onödigt stor bostadsyta
- inte onödig lyx som pool eller badtunna (el)
 
  • Gilla
Frida Källgren och 19 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme?
Det är per sekund, och per år... ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
erik_qwerty och 18 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ransonera el till onödiga konsumenter. Serverhallarna tycker jag är en bra början. Dom har ingen riktig samhällsfunktion som andra industrier iom att dom nästan inte har några anställda och jag har nog ingen lust att scrolla runt facebook med näsan när det är för kallt att ta av sig vantarna inomhus liksom…

Fick fram nån siffra (från 2020) på att dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme? Det är ju inte klokt i så fall…

Finns säkert gott om andra industrier som skulle kunna vara vilande eller på sparlåga en tid. Mot ersättning så klart. Hellre de än hushållen?!
Serverhallarna var ett feltänk att rabattera. Man tänkte nog att man skulle få inflöde av högutbildade och avstättning för egna högutbildade IT ingenjörer, men i praktiken räcker det med ett par vaktmästare lokalt.

Tyvärr finns en risk att batterifabriker och CO2-fritt stål och liknande förvisso är bra för vår planet att ha här i Sverige, men kommer kosta oss medborgare massor. Och vinsten tas av utländska företag. Om vi ska ha den typen av industri måste vi nog se till att de som bygger industrin både kan/får och verkligen deltar i att bygga tex kärnkraft (eller om de är nöjda med of-grid vind eller solkraft för de kan anpassa sin produktion och stänga ned när vädrets makter inte är med dem).
 
  • Gilla
Marmar77 och 12 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Min fru suckade och sa "nu ska man även känna energiskam" om man vill duscha i varmvatten längre än 3 minuter.

Hon kanske har rätt, helst ska vi:

- inte flyga
- inte ha ha så mycket värme och ljuskällor
- inte äta kött
- inte föda så många barn
- inte onödigt stor bostadsyta
- inte onödig lyx som pool eller badtunna (el)
Håller med, men elbil är jättebra trots att vi ska spara el :thinking:
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ransonera el till onödiga konsumenter. Serverhallarna tycker jag är en bra början. Dom har ingen riktig samhällsfunktion som andra industrier iom att dom nästan inte har några anställda och jag har nog ingen lust att scrolla runt facebook med näsan när det är för kallt att ta av sig vantarna inomhus liksom…

Fick fram nån siffra (från 2020) på att dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme? Det är ju inte klokt i så fall…

Finns säkert gott om andra industrier som skulle kunna vara vilande eller på sparlåga en tid. Mot ersättning så klart. Hellre de än hushållen?!
Om man ska komma med förslag på hur energikrisen ska läsas är det nog en bra ide att lära sig skillnaden på energi och effekt först.
 
  • Gilla
  • Haha
spånhyvel och 15 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Håller med, men elbil är jättebra trots att vi ska spara el :thinking:
Jag tycker det är jättebra att vi alla ser över vår förbrukning, byter till värmepump osv.

Elbil gör vårt beroende till "skurkstater" mycket mindre på längre sikt.

Jag vill inte vara beroende av Putin eller arabstaterna. Väldigt många vi köper olja och gas från är odemokratiska länder som kan använda bränslet för att sätta press på den fria världen. Vi behöver dessutom dra ned CO2 för att rädda klimatet.

I sig är det inte dåligt att snåla med el, börja köra elbil, resa mindre osv. Det är nödvändigt. Det är synd att det sker på det sätt som det sker, ett haveri i det att man stängt bra kärnkraft, köpt billig gas från bla Putin, blivit beroende av gasen och nu blivit utan den.

Felet är inte elbilen eller kärnkraftverket. Det är att vi inte introducerat den snabbt nog och inte byggt ut kärnkraften snabbt nog. Sen är det ett problem att ämnena i batterier och kärnbränsle inte är jämnt fördelat över klotet, så även där kan man hamna i att länder med dessa material kan sätta press på övriga.
 
  • Gilla
Marianne Nilsson1 och 10 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om man ska komma med förslag på hur energikrisen ska läsas är det nog en bra ide att lära sig skillnaden på energi och effekt först.
För att förstå hur nätet funkar, ja.

Men oavsett om de över året förbrukat mycket energi, eller har en hög effekt hänger det oftast ihop, så kommentaren är bra oavsett.

Om man har en industri som kan ta sin el när det finns ett överskott och annars vila så är det stor skillnad på dessa mått, men i fallet serverhall eller smältverk så tror jag inget av dem kommer slå av och på sina "processer" utan effekten kommer nog att vara antingen jämn eller repetitivt fördelad, vilket innebär att effekten och den totala energin de tar ändå har ett hyfsat linjärt beroende.

Däremot kan vi nog kräva att tex våra ministrar lär sig skilja på detta.
 
  • Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.