Nej absolut. Håller helt med. Men vi köpte hus i våras och ”fick” en 2021 Jacuzzi på köpet.
Just som ny husägare med rörlig elpris i SE3 känns det ingen bra. Har egentligen inte superkoll på spabadet och stänger av den då jag tror att den drar massor el. (Det kanske inte ens stämmer).

men är nog skitsvårt att sälja spabadet just nu då den är stor, inbyggd och ingen vettig person går o köper ett spabad nu tänker jag :crysmile:

men hade elpriset varit som vanligt hade jag nog gärna haft den på hela året :rolleyes:

så förhoppningsvis löser det sig med elen eller löser det med solceller (y)
 
Daghall Daghall skrev:
Jag har också tömt och kopplat ur mitt SPA-bad. Med hjälp av Frankenslangs monster på våtdammsugaren fick jag ur över åtta liter vatten. Dammsög alla munstycken och hål där det förekom vatten.

Vi får se om det räcker.

[bild] [bild]
Borde finnas mer än 8 liter i, minst 15 även om du har ett relativt litet, har du blåst genom Rören också?
 
Sjöben Sjöben skrev:
Kollade med en kompis som isolerat, han gick ner från 550-600kWh/månad till ca 400 genom att isolera 10cm invändigt på skalet.

Det blev tömning för min del, hittade 50L vatten i gömmorna efter tömning av badet, finns säkert 5-10L kvar någonstans
Wow! Otroligt bra om du fick ut så mycket ju! Men du kanske har ett stort kar.
Daghall Daghall skrev:
Jag har också tömt och kopplat ur mitt SPA-bad. Med hjälp av Frankenslangs monster på våtdammsugaren fick jag ur över åtta liter vatten. Dammsög alla munstycken och hål där det förekom vatten.

Vi får se om det räcker.

[bild] [bild]
 
Goshark Goshark skrev:
Wow! Otroligt bra om du fick ut så mycket ju! Men du kanske har ett stort kar.
Det går i nästan 2 kubik i det så det är lite större än standard.
Jobbar på en ”frankenslang” jag med för att få ur det allra sista
 
  • Gilla
Michael Meulenberg
  • Laddar…
Varför inte tömma spat och sätta in ett s.k Bevakningselement i kabinetten som ser till att ca 5C hålls därinnne?
Kanske ett nollsummespel men låter som en lägre elkostnad än att hålla 15-26C i hela spat?
Någon som har erfarenhet?
 
  • Gilla
Måke och 1 till
  • Laddar…
  1. Varför tömma och riskera att frysa sönder komponenter. Skruva ned termostatet till lägsta möjliga, några få plusgrader.
    Jag gjorde det två månader i fjol och har en mätare på och förbrukningen blir ca 1/20 av att hålla det på 35 grader.

 
  • Gilla
dkhansson och 3 till
  • Laddar…
Mitt går som lägst ner till 26 det tror jag ger ganska lite..
 
  • Gilla
Michael Meulenberg
  • Laddar…
Vårt går ner till 15C men kommer inte att användas på hela vintern…
 
  • Gilla
Carl-Johan Tjellander
  • Laddar…
Digitala termostatdisplayer visar dubbla temperaturintervaller med symboler för högt och lågt intervall.
Sjöben Sjöben skrev:
Mitt går som lägst ner till 26 det tror jag ger ganska lite..
Är du säker? Mitt har två temperaturspann. Ett högre från 26-40C och ett lägre från +5-26C
Det finns också en speciell anitifrysfunktion som kickar in om det blir för låg temp och det är ett ganska enkelt Bauhaus bad.
 
  • Gilla
Michael Meulenberg
  • Laddar…
M Martin Ekström skrev:
Är du säker? Mitt har två temperaturspann. Ett högre från 26-40C och ett lägre från +5-26C
Det finns också en speciell anitifrysfunktion som kickar in om det blir för låg temp och det är ett ganska enkelt Bauhaus bad.
Ja det lägre spannet börjar vid 26 ”sommarläge”
 
  • Gilla
Martin Ekström
  • Laddar…
Funderar på det här med att tömma spabadet. Men kan det inte finnas andra risker med det, tänker på packningar m.m. som kan spöka när det ska tas i bruk igen?
 
  • Gilla
Michael Meulenberg
  • Laddar…
Packningar sitter det väl bara vid pumpar och värmare, dom brukar hålla några 2-5år så dom kan man ju byta ändå

Tror jag kommer plocka in elcentralen, displayen och ev pumparna om jag får ur dom enkelt.

Funderade på alternativ uppvärmning med tex en vedpanna och ackumulatortank på 500-1000l, värmeväxlare och vad mer som kan behövas...
Koppla ur värmaren i badet och låta det andra gå som det ska med filtercykler osv

Drar man upp tanken till 80g så borde det väl räcka nån dag om badet är ställt på absolut lägsta temp
 
Komponenter i ett spabads reningsystem med pumpar och rör, fokus på skruven för vattentömning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har som andra tömt spabadet för vintern, öppnat pumpar och sugit med våtdamsugare och slang. Är lite frågande till detaljen på bilden som skall rena vattnet. Kan man öppna skruven på sidan och suga ur vatten. Någon som gjort eller har liknande?
 
nino nino skrev:
Packningar sitter det väl bara vid pumpar och värmare, dom brukar hålla några 2-5år så dom kan man ju byta ändå

Tror jag kommer plocka in elcentralen, displayen och ev pumparna om jag får ur dom enkelt.

Funderade på alternativ uppvärmning med tex en vedpanna och ackumulatortank på 500-1000l, värmeväxlare och vad mer som kan behövas...
Koppla ur värmaren i badet och låta det andra gå som det ska med filtercykler osv

Drar man upp tanken till 80g så borde det väl räcka nån dag om badet är ställt på absolut lägsta temp
Sitter packningar runt varenda jetmunstycke också. Hade vårat spa tömt en sommar och dom packningarna mådde inte bra av att vara torra. Fick byta ett par av dom och det gör jag bara en gång då jetmunstyckerna måste skruvas ur från yttersidan av skalet. Då vårat kar som många andra har skumsprutad isolering så var det inte lätt att komma åt. Kan hända man klarar packningarna bättre på ett nyare kar. Vårat är 10 år gammalt.
Funderar själv på att vintertömma vårat kar men vet inte om jag vågar.
 
Goshark Goshark skrev:
Vi har ett spabad halvt nedgrävd i trädäcket hemma. Förra vintern så var vi tvungna att sänka temperaturen så pass mycket att man inte ens kunde nyttja den på grund av elpriset. I år har jag sagt till sambon att vi måste tömma den och stänga av då det är en direkt pengatjuv. Men undrar om det är andra som har gjort liknande eller som tänker göra det. Hur tömmer man ut hela systemet på vatten så inget fryser sönder ?
tack för alla fina tips vi har tömt och gjort frankenslangen använt vattendammsugare. Vi satte slangar mellan jetsen blev bättre tryck tyckte vi.


hitta en bruksanvisning på nätet. Någon som använt propylenglykol tidigare enligt nedan?

Häll frostkyddsmedel i form av
propylenglykol i filtersugkopplingarna och jetstråleutgångarna. VAR FÖRSIKTIG: Använd endast propylenglykol
som frostskyddsmedel. Den är inte giftig. Använd aldrig bilkylarvätska (etylenglykol) eftersom den är giftig
 
  • Person rengör ett badkar utomhus med en vattendammsugare och slang mellan jetstrålar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PEKristerH och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.