Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har inte speciellt lågt arvode för att vara systemarkitekt. Dessutom ingen mäklare så alla pengar till mig
Men du kan ju alltid förhandla till dig mer, så varför gör du inte det?
 
kashieda kashieda skrev:
Men du kan ju alltid förhandla till dig mer, så varför gör du inte det?
Ja det är dags för det här i höst faktiskt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det är dags för det här i höst faktiskt.
Varför vänta? Prata med kunden redan imorgon!

Har du råd att missa veckans höjning?
 
  • Gilla
peteds01 och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Varför vänta? Prata med kunden redan imorgon!

Har du råd att missa veckans höjning?
Har ni lönesamtal varje vecka med fackpampen?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ni lönesamtal varje vecka med fackpampen?
Nope, men du kan ju alltid förhandla upp det lite till.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du, nätkod är ett av de mest komplexa problem du kan stöta på inom mjukvara.

Extra avancerat med ett fysikdrivet spel som vårt

[media]
På vilket sätt är det mer avancerat än att tex svetsa syrafasta rör?
 
  • Haha
  • Gilla
peteds01 och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
På vilket sätt är det mer avancerat än att tex svetsa syrafasta rör?
Är det lönenivåer ni pratar om så ligger nog inte erfaren svetsare med lämpliga licenser lägre än random kodapa.

För övrigt är det inte överdrivet svårt att svetsa rostfritt, jag TIG-svetsade ihop mina första konstruktioner i materialet som 11-åring..
 
  • Gilla
peteds01
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det lönenivåer ni pratar om så ligger nog inte erfaren svetsare med lämpliga licenser lägre än random kodapa.

För övrigt är det inte överdrivet svårt att svetsa rostfritt, jag TIG-svetsade ihop mina första konstruktioner i materialet som 11-åring..
Konsten är att få bra genomsvetsning i ett tryckrör utan att det blir klumpar som stör flödet på insidan där man inte ser vad man gör. I synnerhet när röret är vågrätt och svåråtkomligt så man måste svetsa baksidan utan att se ordentligt vad man gör. Det finns svetsare som klarar sådant och till och med ännu svårare saker och då talar vi om avancerad yrkeskunskap.
 
  • Gilla
peteds01
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
Konsten är att få bra genomsvetsning i ett tryckrör utan att det blir klumpar som stör flödet på insidan där man inte ser vad man gör. I synnerhet när röret är vågrätt och svåråtkomligt så man måste svetsa baksidan utan att se ordentligt vad man gör. Det finns svetsare som klarar sådant och till och med ännu svårare saker och då talar vi om avancerad yrkeskunskap.
Är just sådan kunskap jag menar att det är viktigare att praktiskt visa vad man kan än att kunna tala en massa. Om du har en tekniskt begåvad chef som kan bedöma dig och ditt arbete korrekt vill säga. Är inte fel att kunna tala för sig men det väger inte alltid tyngst
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är det lönenivåer ni pratar om så ligger nog inte erfaren svetsare med lämpliga licenser lägre än random kodapa.

För övrigt är det inte överdrivet svårt att svetsa rostfritt, jag TIG-svetsade ihop mina första konstruktioner i materialet som 11-åring..
Nej jag är på riktigt nyfiken varför det är mer avancerat att skriva något på en dator än att tex svetsa ett syrafast rör så det klarar röntgen godkännande med högsta betyg.

Men jag antar att Anders inte tänker svara på den frågan.

Är ju ganska stor skillnad att svetsa enklare konstruktioner som jag gissar var det du gjorde som 11 åring? Mot att svetsa ihop delar till en kärnkraftreaktor iförd strålningsskydd.
 
  • Gilla
peteds01 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej jag är på riktigt nyfiken varför det är mer avancerat att skriva något på en dator än att tex svetsa ett syrafast rör så det klarar röntgen godkännande med högsta betyg.

Men jag antar att Anders inte tänker svara på den frågan.

Är ju ganska stor skillnad att svetsa enklare konstruktioner som jag gissar var det du gjorde som 11 åring? Mot att svetsa ihop delar till en kärnkraftreaktor iförd strålningsskydd.
När du lärt dig svetsa är lösningen på alla problem den samma. (Yttre faktorer som undervattensvettning osv påverkar ju lite). Inom mjukvarutveckling stöter du på nya utmaningar konstant. Du måste vara anpassningsbar. Stora komplexa system med många utvecklare i teamet skapar också utmaningar i form av underhållbarhet.

Hade det varit svårt vara svetsare hade inte Löfven klarat av det, kanske därför han blev fackpamp :crysmile:
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Nej jag är på riktigt nyfiken varför det är mer avancerat att skriva något på en dator än att tex svetsa ett syrafast rör så det klarar röntgen godkännande med högsta betyg.

Men jag antar att Anders inte tänker svara på den frågan.

Är ju ganska stor skillnad att svetsa enklare konstruktioner som jag gissar var det du gjorde som 11 åring? Mot att svetsa ihop delar till en kärnkraftreaktor iförd strålningsskydd.
Tja, nu är jag varken licenssvetsare eller programmerare (även om jag fuskat inom båda områdena), men jag skulle börja med att fundera lite kring ordet "avancerat". Vad menar du (eller Anders) med ordet? Svårighetsgrad? En uppgift längre ifrån neandertalare? Mer eftertraktat?
 
Tycker ni inte att utbildningsgrad/längd för att klara olika yrken är en bra indikation på hur "avancerat" det är? Eller är det andelen man misslyckas inom yrket som gör det avancerat?
Vad menar ni med "avancerad"?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tycker ni inte att utbildningsgrad/längd för att klara olika yrken är en bra indikation på hur "avancerat" det är? Eller är det andelen man misslyckas inom yrket som gör det avancerat?
Vad menar ni med "avancerad"?
Exakt, kräver det inte eftergymnasial utbildning så är det ju i princip icke kvalificerat arbete. Och nej krav på körkort räknas inte som kvalificerat arbete :crysmile:
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur ska man omplacera dem på ett litet bolag.
Jag har varit inblandad i flera större varsel, säkert över 8st totalt, detta på företag med site-storlek på 120-2000 personer ungefär.Utöver det säkerligen dubbel så många fall till där det handlat om att få bort en specifik individ. Det där med först in- sist ut både rundar och löser företagen på tjänstemannanivå på smidiga sätt och det kostar förhållandevis lite, ofta är det helt otroligt prisvärt med tanke på hur stark den lagen faktiskt är.

Nu är det också, med det nya reglerna där företagen har rätt att undanta 3 personer ytterst lätt i normalfallet att få bort en belastning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.