Är det någon som öppnat en förgasare och sett dessa avlagringar? Aluminiumoxid har jag sett i förgasare. Det borde snarast komma av vatten. I förgasare till tvåtaktsmotorer har jag sett "pluggar" av olja som hindrat motorn att starta. Det kommer sig av att motorn stått stilla länge med bensin i. Givetvis kan det komma in skräp när man öppnar locket till tanken där det ligger fullt av damm och gräsklipp. Men detta med avlagringar från bensinen har jag svårt att tro på. Och om det verkligen skulle bli avlagringar i förgasaren av bensinen så är det ju bara en tidsfråga innan den går illa i alla händelser. Alkylatbensinen är lite annorlunda så att man ibland måste justera om förgasaren för att motorn skall gå bra. Det är något helt annat än att motorn far illa av bensinen.
 
hsd
Alkylatbensin
http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin
akrylat är färg ;)
aspen är bara ett märke det finns andra tex. OK, men aspen har blivit vedertaget eller synonymt med miljöbränsle
speedway kör på alkylatbensin, dock har de ett högre oktantal än den som vi kör gräsklipparen på
 
hsd skrev:
akrylat är färg ;)
Försöker man köra gräsklipparen på akrylat lär det bli både avlagringar och startproblem. Kan det vara därifrån missförståndet kommer?
 
  • Haha
Klabbis 3000
  • Laddar…
Har precis beställt en ny Rider 214TC efter att min gamla 850 mer eller mindre lagt av. Tänkte jag skulle vara så snäll som möjligt mot den för att ge den ett långt och lyckligt liv. Vad rekommenderar ni? Ska man köra på 95 redan från start. Tänker på reduktionsplikt och sådan skit, 95 är väl inte vad den var en gång i tiden. Ska man satsa på 98? Eller helt enkelt enbart köra på Aspen alkylat redan från start? Ekonomiskt gör det ingen jätteskillnad för mig, jag vill bara få en bra livslängd på klipparen. Kan det vara så att alkylat faktiskt skadar motorn mer än t.ex. 95/98?
 
Provade att köra min Stiga Park på e85 men då misstände den men med 50/50 bensin och e85 funkar den fint
 
Vem har fått för sig att akylatbensin är sämre?
Den både håller bättre och är renare avgaser.

Sen behöver man inte köpa aspen, det är väll det dyraste.
Finns på Biltema tex
 
  • Gilla
Renhorn
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Vem har fått för sig att akylatbensin är sämre?
Den både håller bättre och är renare avgaser.

Sen behöver man inte köpa aspen, det är väll det dyraste.
Finns på Biltema tex
Har läst på diverse forum att den är ”för ren” och även skadar slangar med mera. Man ska ju inte tro allt man läser på Internet, så därför jag undrar :).
 
I irrbloss skrev:
Har läst på diverse forum att den är ”för ren” och även skadar slangar med mera. Man ska ju inte tro allt man läser på Internet, så därför jag undrar :).
Ok, jag kan inte svara på om det stämmer eller inte.
Jag har en 12år gammal gräsklippare hemma som jag enbart kört med akylatbensin.
 
hsd
I irrbloss skrev:
Har precis beställt en ny Rider 214TC efter att min gamla 850 mer eller mindre lagt av. Tänkte jag skulle vara så snäll som möjligt mot den för att ge den ett långt och lyckligt liv. Vad rekommenderar ni? Ska man köra på 95 redan från start. Tänker på reduktionsplikt och sådan skit, 95 är väl inte vad den var en gång i tiden. Ska man satsa på 98? Eller helt enkelt enbart köra på Aspen alkylat redan från start? Ekonomiskt gör det ingen jätteskillnad för mig, jag vill bara få en bra livslängd på klipparen. Kan det vara så att alkylat faktiskt skadar motorn mer än t.ex. 95/98?
Aspen (eller motsvarande annat märke) rekomenderas alla dagar i veckan
 
Ett annat alternativ verkar vara 95 + Briggs & Strattons bränslestabilisator Fuel Fit. Man missar hälso- och miljöfördelarna med alkylatbensin, men i övrigt verkar det vara ungefär samma fördelar (bränslet stabilt i upp till 3 år osv).
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
hsd
I irrbloss skrev:
Har läst på diverse forum att den är ”för ren” och även skadar slangar med mera. Man ska ju inte tro allt man läser på Internet, så därför jag undrar :).
Skadar inte slangar , det som kan ske är om man börjar köra alkylat i en maskin som gått länge på vanlig 95 att diverse avlagringar löses och täpper till
 
C
I irrbloss skrev:
Ekonomiskt gör det ingen jätteskillnad för mig, jag vill bara få en bra livslängd på klipparen.
Kör på alkylat om du inte tycker pengarna spelar någon roll. Knappast någon nackdel utöver priset.
 
Jag kör mina två Klippa varav den ena är en Excellent med Hondamotor och den andra är en Comet med B&S motor på enbart Alkylatbensin. Köper antingen Aspen "på tapp" eller Biltema på 1-liters flaskor. Har aldrig haft några problem med alkylatbensin. Tänker både på klipparmotorernas funktion och minst lika mycket på min egna hälsa eftersom alkylatbensin släpper ut betydligt mindre för människan skadliga luftföroreningar.

Visst, alkylatsoppan kostar lite mer än vanlig 95 oktan men i gengäld slipper jag bensin som är utspädd med alkohol. Som bekant är alkylatbensin ETANOLFRI!
 
  • Gilla
Renhorn och 2 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Visst, alkylatsoppan kostar lite mer än vanlig 95 oktan men i gengäld slipper jag bensin som är utspädd med alkohol. Som bekant är alkylatbensin ETANOLFRI!
Exakt. 95 är ju numera även benämnd E10 dvs 10% etanol och det är inget man vill ha i tanken över vintern då den drar till sig vatten och rostar tank mm. Jag kör på Alkylat från lågprismärken eller 98 från pump. Bäst livslängd och arbetsmiljö.
 
Kör Stiga Park på ca E50 blandning och inga problem med att ha stående i tanken över vintern. Ser till att den är fulltankad när den ställs av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.