Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
N Niq skrev:
Du har ännu inte svarat på min fråga om vem här i tråden som tycker att dom som missköter sig och gör dåliga jobb ska ha lika bra lön som dom som gör bra arbete.
Men det är ju detta facket står för! Sist in först ut gör att dom slapprövarna som inte tillför något öht. får jobba kvar och man skickar dom unga starka 30-åringarna som är framtiden för bolaget.

Ja det kanske är skillnad på situation hos er pappersvändare och alla som har ett hitte-på-jobb, vi har mängder av såna på kontoret. Men ute i produktion så hade dom flesta av oss som arbetar gärna sett en annan fördelningspolitik av både ersättningar och turordningsregler. Men det sätter facket effektivt stopp för.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På pappret kanske det finns fri lönesättning på ett anslutet bolag. Men i praktiken kommer lönerna gå mot mitten på ett sådant bolag medan det är mer variation på ett icke anslutet bolag.

Hade jag varit på ett anslutet bolag där under 2008 så hade jag aldrig fått 15 procent ökning på ett år samtidigt som 20 procent av styrkan inte fick nån ökning alls eller tom lönesänkning
Har du aldrig hört talas om löneglidning?
Antagligen var det inte aktuellt för dig, men de viktigaste medarbetarna får del av det. Utanför potten…
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Men det är ju detta facket står för! Sist in först ut gör att dom slapprövarna som inte tillför något öht. får jobba kvar och man skickar dom unga starka 30-åringarna som är framtiden för bolaget.

Ja det kanske är skillnad på situation hos er pappersvändare och alla som har ett hitte-på-jobb, vi har mängder av såna på kontoret. Men ute i produktion så hade dom flesta av oss som arbetar gärna sett en annan fördelningspolitik av både ersättningar och turordningsregler. Men det sätter facket effektivt stopp för.
Vet inte vem du kallar pappersvändare med hitte på jobb? Är det mig så är det långt från sanningen.

En snabb sökning på nätet om först in sist ut gav den här länken https://arbetet.se/2020/09/28/sant-och-falskt-om-las-da-galler-sist-in-forst-ut/ . Vilken säger att först in sist ut bara gäller vid uppsägningar pga arbetsbrist och om man inte kommer överens om annat med facket.

Så det är en förhandlingsfråga och eftersom alla företagare är så duktiga på att förhandla kan det ju inte vara ett problem.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du ha ökning utanför de vanliga procenten så räcker det inte vara duktig
Jag har sett flera exempel på där det räcker, men det finns också exempel på där det inte räcker. Det man av det kan konstatera är att det inte kan kategoriskt avrådas från att vara med i facket, eller att jobba på ett fackanslutet företag. Inte heller kan man säga att det alltid är bäst. Det beror helt enkelt på.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På pappret kanske det finns fri lönesättning på ett anslutet bolag. Men i praktiken kommer lönerna gå mot mitten på ett sådant bolag medan det är mer variation på ett icke anslutet bolag.

Hade jag varit på ett anslutet bolag där under 2008 så hade jag aldrig fått 15 procent ökning på ett år samtidigt som 20 procent av styrkan inte fick nån ökning alls eller tom lönesänkning
Sådana löneökningar tillhör verkligen inte ovanligheten. Under årliga lönerevisionen förekommer de oftast inte, men under året görs sådana justeringar ofta.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om du har två som utför samma arbete en gör det bättre så kommer inte chefen automatiskt ge den bättre speciellt mycket högre lön. Man måste argumentera för det.
Nej, inte automatiskt. Då måste ha en bra chef också.
Din argumentation och dina exempel tyder på att du har arbetat på ett dåligt företag. Det i sig är inte något argument mot att vara fackmedlem, snarare att man inte ska jobba på det företaget.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Nej, inte automatiskt. Då måste ha en bra chef också.
Din argumentation och dina exempel tyder på att du har arbetat på ett dåligt företag. Det i sig är inte något argument mot att vara fackmedlem, snarare att man inte ska jobba på det företaget.
15 procent löneökning på ett år vanligt? Inte direkt va.

När jag fick det då 2008 var det iallafall så högt att Computer Sweden nämnde mig som det årets högsta löneökning i IT branschen (procentuellt självfallet).
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
15 procent löneökning på ett år vanligt? Inte direkt va
Nej, nu var jag nog lite snabb på att svara. Jag tänkte på löneökningar som går utanför det avtalade i lönerevisionen. 15% ökning är inte vanligt, men det händer. Det är iofs inte många ställen där 15% hör till vanligheterna överhuvudtaget. Skulle det vara väldigt vanligt så skulle jag säga att det är dålig lönesättning från första början.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
15 procent löneökning på ett år vanligt? Inte direkt va
Om du inte tror att det är vanligt så beror det på att de flesta som får så hög löneökning är kloka nog att inte sprida det till sina kollegor. Vet många både kollegor och vänner som fått högre löneökning än så. Oftast de som gått in med lite för låg lön, presterar bra och sedan hotar med att byta jobb.

Finns inte en chans att 15% var den högsta löneökning i branschen 2008.....

/Krille
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det tror jag nog. Många arbetsgivare inser att nöjda medarbetare presterar bättre. Dessutom premierar man hellre högpresterande än låpresterande då de som premieras tenderar att stanna i företaget.
Det här tankesättet kan fungera i heta brancher som går bra och där det finns ett underskott av folk att anställa. Men ser vi lite historiskt på det hela så växte inte fackrörelsen fram under 1800- och 1900-talen för att begränsa de anställdas möjligheter och ersättningar i en arbetsmarknad där företagarna hade stor makt och gjorde sitt yttersta för att tjäna mer på de anställdas bekostnad.

De som haft usla upplevelser av fackets engagemang är tråkigt att läsa om och det finns tyvärr altid folk på fel plats precis som vi kan se i många trådar om folk som fått elstötar när en elektriker kopplat in något eller en vattenläcka efter rörmokaren. Jag tycker även att det är fritt upp till var och en att själv välja fack eller ej.

Efter att ha bidragit med lite fakta om vissa missuppfattningar (kan säkert tolkas som röd kommunistpropaganda utan att känna till min politiska ståndpunkt) lämnar jag diskussionen som bitvis känns mer ideologisk än saklig.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sebbu skrev:
Nej. Facken är som så mycket annat i civilsamhället socialdemokratiska lobbyorganisationer från en svunnen tid. Särskilt de mer traditionella facken är ju inget annat än organiserad maffiaverksamhet.
Det får stå för dig och andra SD:are....
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
haha, i mitt bolag är det precis tvärt om. Folk som kan akronym och enbart akronym ser vi igenom på två röda. Men det betyder inte man automatiskt höjer de duktigas lön med 15 procent varje år.

Det här jobbade vi med igår. Skriver egen nätkod, det är lite på en annan nivå än er blåställare

[media]
Det där är lek och trams inte arbete.
Vet du hur patetisk du låter när du som håller på med sånt där ser ned på en yrkeskunnig timmerman eller svetsare eller sjuksköterska eller brobyggnadsingenjör som alla fyra måste ha mångdubbelt mer kunskap på sitt område för att klara av arbetet att producera sådant som verkligen behövs.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där är lek och trams inte arbete.
Vet du hur patetisk du låter när du som håller på med sånt där ser ned på en yrkeskunnig timmerman eller svetsare eller sjuksköterska eller brobyggnadsingenjör som alla fyra måste ha mångdubbelt mer kunskap på sitt område för att klara av arbetet att producera sådant som verkligen behövs.
Du, nätkod är ett av de mest komplexa problem du kan stöta på inom mjukvara.

Extra avancerat med ett fysikdrivet spel som vårt

 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan alltid förhandla dig ännu lite till
Gäller det alla eller bara de skickliga?

Är det därför du har en ganska låg timkostnad för att vara IT-konsult? Om du hade varit duktig hade du ju kunnat få lite till... och nästa vecka lite till... och sen lite till när julkaviaren ska köpas in.
 
kashieda kashieda skrev:
Gäller det alla eller bara de skickliga?

Är det därför du har en ganska låg timkostnad för att vara IT-konsult? Om du hade varit duktig hade du ju kunnat få lite till... och nästa vecka lite till... och sen lite till när julkaviaren ska köpas in.
Jag har inte speciellt lågt arvode för att vara systemarkitekt. Dessutom ingen mäklare så alla pengar till mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.