Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske. Men varför gör inte chefernas motpart, dvs facket, någonting åt det då? På arbetsplatser jag har jobbat på där man inte haft kollektivavtal har jag aldrig hört samma argument.
på en arbetsplats utan fack o avtal så kan ju gubbarna gå på dagen el strejka därför är det lättare att få mer.
Men jag är faktist förvånad att det inte tjänas betydligt mer på arbetsplatser utan avtal jag tycker de är jävligt fega sällan en sådan arbetsplats blir övergiven
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kanske. Men varför gör inte chefernas motpart, dvs facket, någonting åt det då? På arbetsplatser jag har jobbat på där man inte haft kollektivavtal har jag aldrig hört samma argument.
Det är vad de gjort i förhandlingen. Om man hårdrar det lite till vill företagen helst sänka lönerna medan facken vill motsatsen. Överenkommelsen är mötespunkten som båda parterna kan sträcka sig till. Detta är den centrala förhandlingen och inte något som görs per företag. Vill ett företag ge mer så får de.
Sedan finns en nationalekonomi också där för stora löneökningar ger inflation och minskad konkurrenskraft internationellt
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Förlåt men vad pratar du om? Ta från dina arbetskamrater? Men det är ju just det ett tak innebär, dvs att det finns en fastställd pott som kan fördelas.
Jag tyckte jag skrev det finns och har ALDRIG funnits något tak det finns en pot att dela på. Om din arbetsgivare tycker du är värd mer så får han ge dig det. Det har jag varit med om många ggr
 
  • Gilla
mattias1343 och 3 till
  • Laddar…
G gunric skrev:
Det är vad de gjort i förhandlingen. Om man hårdrar det lite till vill företagen helst sänka lönerna medan facken vill motsatsen. Överenkommelsen är mötespunkten som båda parterna kan sträcka sig till. Detta är den centrala förhandlingen och inte något som görs per företag. Vill ett företag ge mer så får de.
Sedan finns en nationalekonomi också där för stora löneökningar ger inflation och minskad konkurrenskraft internationellt
Nu halkar du in på det där jävla märket ett jävulens påfund för låginkomsttagarna som aldrig kommer ifatt.
Facklig vänster:strong:
 
J Johan.Andersson.81 skrev:
Fast om man läser de inlägg du svarat på och vad du svarat, så låter det onekligen som att det viktiga är hur bra man är på att argumentera för sin lön och inte för hur väl arbetet utförs.

Sen kan man ju också argumentera för att den som har en lön i nivå med prestation är nöjdare och då är mer benägen att stanna kvar i företaget än den som har en låg lön.
Jag skulle hävda att det inte alltid går veta om en person är duktig om han inte kan tala för sig. I stora team kan den prestationen gå under radarn som team effort
 
K kortis skrev:
Nu halkar du in på det där jävla märket ett jävulens påfund för låginkomsttagarna som aldrig kommer ifatt.
Facklig vänster:strong:
Vänster eller höger har nog en mindre betydelse. Fick arbetsgivaresidan bestämma fritt hade löneförändringarna knappast varit till större fördel för oss som inte äger företag.
 
  • Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag tyckte jag skrev det finns och har ALDRIG funnits något tak det finns en pot att dela på. Om din arbetsgivare tycker du är värd mer så får han ge dig det. Det har jag varit med om många ggr
Du skriver ju samtidigt så länge han inte tar från sina arbetskamrater. Det är just det som sker på icke anslutna bolag.

Ett exempel, jag fick 15 procent löneökning under förra finanskrisen, vissa fick lönesänkning. Man finansierade mao min ökning med andras löneökning.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag skulle hävda att det inte alltid går veta om en person är duktig om han inte kan tala för sig. I stora team kan den prestationen gå under radarn som team effort
Lätt är det inte, men genom god kommunikation med teammedlemmar så känner jag att det går att få en bra bild av det. Åtminstone en bättre bild än att bara lyssna på hur den enskilde själv beskriver sin prestation. Jag tror nog att en kombination av kommunikation med flera parter ger den bästa bilden när det kommer till arbeten där prestation inte är enkelt kvantifierbar.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Lätt är det inte, men genom god kommunikation med teammedlemmar så känner jag att det går att få en bra bild av det. Åtminstone en bättre bild än att bara lyssna på hur den enskilde själv beskriver sin prestation. Jag tror nog att en kombination av kommunikation med flera parter ger den bästa bilden när det kommer till arbeten där prestation inte är enkelt kvantifierbar.
Absolut men på slutet av dagen räcker det inte vara duktig utan du måste kunna tala för varför du ska ha högre lön än alla andra. Och detta gör ingen bättre än du själv. Speciellt inte en fackodugling.
 
G gunric skrev:
Vänster eller höger har nog en mindre betydelse. Fick arbetsgivaresidan bestämma fritt hade löneförändringarna knappast varit till större fördel för oss som inte äger företag.
Vänsteridioti. Företagen vill tjäna pengar. De tjänar inte pengar genom att ha mediokra tröttna människor som jobbar för dem. Mao högst viktigt för arbetsgivare att erbjuda konkurrenskraftiga löner
 
Düsseldorff
Jag ber om ursäkt men svaren på mina inlägg är så svamliga och motsägelsefulla att jag helt enkelt inte orkar svara. Jag förstår att ni vill förfäkta er ideologiska tro men detta håller inte. Ni måste höja argumentationsnivån.
 
  • Gilla
gunric och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Absolut men på slutet av dagen räcker det inte vara duktig utan du måste kunna tala för varför du ska ha högre lön än alla andra. Och detta gör ingen bättre än du själv. Speciellt inte en fackodugling.
Jo, men det är ju mer av ett konstaterande av hur det ser ut på många arbetsplatser. Det är ju något som man kan jobba för att förändra om man anser att god prestation ska belönas. Det är inte heller något som man kategoriskt kan koppla till facket anser jag.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du skriver ju samtidigt så länge han inte tar från sina arbetskamrater. Det är just det som sker på icke anslutna bolag.

Ett exempel, jag fick 15 procent löneökning under förra finanskrisen, vissa fick lönesänkning. Man finansierade mao min ökning med andras löneökning.

"Potten" finns ju i alla bolag oavsett kollektivavtal eller ej. Ekonomichefen, VD och ofta också styrelsen bestämmer hur mycket bolaget är villigt att avsätta till löneökningar. Det fackliga avtalet är grunden, men bolaget kan ju bestämma som de vill beroende på företagets ekonomiska status. Betalar man mindre så riskerar man facklig konflikt. Betalar man mer kommer branschkollegorna att bråka.
Efter att potten är beslutad gäller det att fördela den så att anställda fortsätter att göra ett bra jobb.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
G gunric skrev:
Vänster eller höger har nog en mindre betydelse. Fick arbetsgivaresidan bestämma fritt hade löneförändringarna knappast varit till större fördel för oss som inte äger företag.
Det tror jag nog. Många arbetsgivare inser att nöjda medarbetare presterar bättre. Dessutom premierar man hellre högpresterande än låpresterande då de som premieras tenderar att stanna i företaget.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nej jag är inte med i själva facket,har inte behövt att vara med i de på flera år.... inte haft några problem att stå utanför de
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.