Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Facken i sin nuvrande form är inget man vill gå med i. DE är tex för kopplade till vänsterblocket.
Det är väl därför du ska gå med! Du har ju chansen att påverka!
Och kanske lära dig nåt om livet. Det finns fler sidor än du har erfarit.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kanske är så på pappret. Men vi har ju i tråden redan belyst flera fall där facket sätter sig på tvären vid individuell löneförhandling.

Hur många fall? 3 kanske av alla som svarat i tråden.

Du har ännu inte svarat på min fråga om vem här i tråden som tycker att dom som missköter sig och gör dåliga jobb ska ha lika bra lön som dom som gör bra arbete.
 
N Niq skrev:
Hur många fall? 3 kanske av alla som svarat i tråden.

Du har ännu inte svarat på min fråga om vem här i tråden som tycker att dom som missköter sig och gör dåliga jobb ska ha lika bra lön som dom som gör bra arbete.
Effekten av hur facken jobbar blir ju så.
Ta janne som exempel i tråden. Han hade duktiga unga på sitt bolag som blev eftersatta pga tröttna gubbar
 
S Strontus skrev:
Så ens lön ska alltså bero på ens förmåga att visa framfötterna, och inte hur väl man utför sina arbetsuppgifter?
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja självfallet. Det är ditt ansvar
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej? Någon som är bra på sitt och och kan lägga fram varför han ska ha en högre lön.
Fast om man läser de inlägg du svarat på och vad du svarat, så låter det onekligen som att det viktiga är hur bra man är på att argumentera för sin lön och inte för hur väl arbetet utförs.

Sen kan man ju också argumentera för att den som har en lön i nivå med prestation är nöjdare och då är mer benägen att stanna kvar i företaget än den som har en låg lön.
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur många fall? 3 kanske av alla som svarat i tråden.

Du har ännu inte svarat på min fråga om vem här i tråden som tycker att dom som missköter sig och gör dåliga jobb ska ha lika bra lön som dom som gör bra arbete.
Det går att tillämpa individuell lönesättning även när företaget har fackligt avtal, så det ena utesluter inte det andra.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man kan få flytta långt och ofta...... och på varje arbetsplats man lämnar medan man letar så lämnar man lönen efter sig. Vi har inte alla råd att flytta kring Europa på det viset i 10-15 år tills man hittar en bra arbetsgivare.
Du hade tur helt enkelt
Tur handlar det nog inte om. Snarare om begåvning.

Så som du uttrycker dig kan jag förstå att facket behöver hjälpa dig för att du inte skall åka ut med huvudet före.

"Vill du verkligen ha ett samhälle där sådana som jag rutinmässigt slår in skallen på sådana som du med yxa eller hammare? Det är tyvärr den intressebevakning som står till buds i den samhällsmodellen som du förespråkar.
Jag kan slå in skallen på sådana som du. Där finns inget hinder. Frågan är bara om vi vill ha en sådan samhällsmodell. Jag vill inte ha det."
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
J Johan.Andersson.81 skrev:
Det går att tillämpa individuell lönesättning även när företaget har fackligt avtal, så det ena utesluter inte det andra.
Kollektivavtal utesluter i princip individuell lönesättning eftersom taket blir så förtvivlat lågt. Jag skulle aldrig acceptera kollektivavtalade löneförhöjningar mer än något enstaka år. Jag anser min kompetens vara värd mer än så.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kollektivavtal utesluter i princip individuell lönesättning eftersom taket blir så förtvivlat lågt. Jag skulle aldrig acceptera kollektivavtalade löneförhöjningar mer än något enstaka år. Jag anser min kompetens vara värd mer än så.
Kollektivavtalet anger golvet inte taket! Något annat kan bara företagssidan säga för att hålla nere löneökningarna med pengar som företaget vill behålla.
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G gunric skrev:
Kollektivavtalet anger golvet inte taket! Något annat kan bara företagssidan säga.
Nej, eftersom facket förhandlar fram taket i varje lönerunda. Och eftersom de är så hopplöst urusla på att förhandla så blir taket därefter.
 
  • Arg
kashieda
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Kollektivavtal utesluter i princip individuell lönesättning eftersom taket blir så förtvivlat lågt. Jag skulle aldrig acceptera kollektivavtalade löneförhöjningar mer än något enstaka år. Jag anser min kompetens vara värd mer än så.
För egen del har jag kunnat förhandla min lön själv även om facket förhandlat vid lönerevisionen. Sen upplever jag inte att de arbetsplatser jag har insikt i och saknar kollektivavtal har högre löneläge. Löneläget korrelerar mer med vilka förmåner som finns på arbetsplatsen vad jag ser.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sebbu skrev:
Nej. Facken är som så mycket annat i civilsamhället socialdemokratiska lobbyorganisationer från en svunnen tid. Särskilt de mer traditionella facken är ju inget annat än organiserad maffiaverksamhet.
Du tänker på oxå på Sveriges största lobyingorganisationer som Svenskt Näringsliv ex som bla är SD`s största bidragsgivare industriföretagarna och andra liknande.
Genom fackliga påtryckningar så har du o vi fått lagar om semester veckovila arbetstid tjänstepension Lagen om anställningsskydd Medbestämmande. Men va fan du vill väl arbeta 60 tim i veckan med en veckas semester gå när arbetsgivaren blir sur. Den som är så urbota dum att han tar detta för givet borde nog ta sig en riktig funderare. Men kanske en del får ett uppvaknande om ett par veckor när våra FÖRSÄKRINGAR försämras.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, eftersom facket förhandlar fram taket i varje lönerunda. Och eftersom de är så hopplöst urusla på att förhandla så blir taket därefter.
Det är en vanlig missuppfattning som är fel och sprids av alla chefer vid lönesamtal. "Jag har tyvärr bara 2% att sprida i snitt". För mer ville inte företaget släppa till. Vill de så får de!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
G gunric skrev:
Det är en vanlig missuppfattning som är fel och sprids av alla chefer vid lönesamtal. "Jag har tyvärr bara 2% att sprida i snitt". För mer ville inte företaget släppa till. Vill de så får de!
Kanske. Men varför gör inte chefernas motpart, dvs facket, någonting åt det då? På arbetsplatser jag har jobbat på där man inte haft kollektivavtal har jag aldrig hört samma argument.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, eftersom facket förhandlar fram taket i varje lönerunda. Och eftersom de är så hopplöst urusla på att förhandla så blir taket därefter.
Det finns i dag och har aldrig funnits något tak för något allra minst för lön o löneförhöjning så länge du inte tycker att du ska ta från dina arbetskamrater. jo jag vet jag är alltid bäst och arbetar mest just jag alltid jag.
 
Düsseldorff
K kortis skrev:
Det finns i dag och har aldrig funnits något tak för något allra minst för lön o löneförhöjning så länge du inte tycker att du ska ta från dina arbetskamrater. jo jag vet jag är alltid bäst och arbetar mest just jag alltid jag.
Förlåt men vad pratar du om? Ta från dina arbetskamrater? Men det är ju just det ett tak innebär, dvs att det finns en fastställd pott som kan fördelas.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.