D Dayangel skrev:
För att hålla koll på vinterns elräkningar.. högst rudimentär i revision 1 men den verkar göra sitt jobb :p
Haha, älskar bilden du slängt med i kalkylen! :rofl::rofl::rofl:

Läskig figur ler i mörkret bakom en dörr, textbubbla säger "Här kommer elräkningen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Davidor och 7 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Haha, älskar bilden du slängt med i kalkylen! :rofl::rofl::rofl:

[bild]
Riktigt jävla otäck.. den återkommer i mina mardrömmar.
 
  • Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gör det.
Hur vill du förklara den obefintliga skillnaden mellan Norge och Tyskland då?
https://euenergy.live/
 
D Daniel 109 skrev:
Det låter mycket. Har du någon källa till den uppgiften?
U uplj skrev:
Det var stora siffror, har du någon fakta som visar på dessa??

Edit: 2:a på bollen....
Jan Blomgren, professor i kärnfysik sa det i nått klipp häromdagen. Han är ju populär nu så han finns lite överallt och jag kommer faktiskt inte ihåg vart, kan ha varit:


Edit: får pudla, det var Carl-Oska Bohlin, Moderaternas energipolitiske talesperson som tog upp Per Bolunds nya 600mila-stammnät till "hans" vindsnurror som bara behövde byggas till en konstand på 1-2.000.000.000.000kr. strax innan 50 minuters strecket tror jag de var vid
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur vill du förklara den obefintliga skillnaden mellan Norge och Tyskland då?
[länk]
Stora prisskillnader mellan två områden uppstår bara när kablarna mellan dem är mättade eller åtskruvade. Finns det kapacitet kvar i en kabel och priset i den ena änden är mycket högre än i den andra så kommer strömmen i kabeln öka till priserna är utjämnade (minus kostnaden för överföringen) eller tills kabeln är full.

Fast i verkligheten bestäms priserna dagen innan av Nordpool, men principen är ungefär densamma om man följer regelverket. Man ska inte komma fram till väsentligt olika priser i två områden om det samtidigt finns outnyttjad överföringskapacitet mellan områdena.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jan Blomgren, professor i kärnfysik sa det i nått klipp häromdagen. Han är ju populär nu så han finns lite överallt och jag kommer faktiskt inte ihåg vart, kan ha varit:

[media]
Edit: får pudla, det var Carl-Oska Bohlin, Moderaternas energipolitiske talesperson som tog upp Per Bolunds nya 600mila-stammnät till "hans" vindsnurror som bara behövde byggas till en konstand på 1-2.000.000.000.000kr. strax innan 50 minuters strecket tror jag de var vid
OK, en politiker i en valrörelse är din källa. Dvs en politiker skarvar aldrig med sanningen nu???
 
  • Gilla
Hullken och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Stora prisskillnader mellan två områden uppstår bara när kablarna mellan dem är mättade eller åtskruvade. Finns det kapacitet kvar i en kabel och priset i den ena änden är mycket högre än i den andra så kommer strömmen i kabeln öka till priserna är utjämnade (minus kostnaden för överföringen) eller tills kabeln är full.

Fast i verkligheten bestäms priserna dagen innan av Nordpool, men principen är ungefär densamma om man följer regelverket. Man ska inte komma fram till väsentligt olika priser i två områden om det samtidigt finns outnyttjad överföringskapacitet mellan områdena.
Kablarna är åtskruvade också från Sverige. Men jag vet att vi inte fyller dem just nu.
Men om det lades en överföringsavgift som räknades av på det pris som exporterande elområde såg så skulle det inte vara samma priser i denna situation.
 
K karlmb skrev:
Kablarna är åtskruvade också från Sverige. Men jag vet att vi inte fyller dem just nu.
Men om det lades en överföringsavgift som räknades av på det pris som exporterande elområde såg så skulle det inte vara samma priser i denna situation.
Om kablarna är åtskruvade är det inte konstigt att priserna skiljer i var ände.

Jag trodde att det redan fanns överföringsavgift. Menar du att det är gratis att använda kablarna?

Principen kan slå fel om verkligheten inte lyder planeringen dagen innan.
 
C cbrolin skrev:
Om kablarna är åtskruvade är det inte konstigt att priserna skiljer i var ände.

Jag trodde att det redan fanns överföringsavgift. Menar du att det är gratis att använda kablarna?

Principen kan slå fel om verkligheten inte lyder planeringen dagen innan.
Den gällande överföringsavgiften kan ju inte vara stor om det exporteras men priserna samtidigt är lika i båda ändar.
 
U uplj skrev:
OK, en politiker i en valrörelse är din källa. Dvs en politiker skarvar aldrig med sanningen nu???
Vad har Per Bolund för nytta av att skarva priset på nytt stammnät? + de 3 i programmet verkade ju iaf. eniga om priset på 100.000kr/metern för enbart kabeln
 
Tokslut Tokslut skrev:
Vad har Per Bolund för nytta av att skarva priset på nytt stammnät? + de 3 i programmet verkade ju iaf. eniga om priset på 100.000kr/metern för enbart kabeln
Jag har aldrig använt Per Bolund som referens. Har du?
 
K karlmb skrev:
Den gällande överföringsavgiften kan ju inte vara stor om det exporteras men priserna samtidigt är lika i båda ändar.
Jo, om det var planerat att inte använda ledningen den timmen. I verkligheten kan den dock behövas ändå.
 
Redigerat:
Tokslut Tokslut skrev:
Vad har Per Bolund för nytta av att skarva priset på nytt stammnät? + de 3 i programmet verkade ju iaf. eniga om priset på 100.000kr/metern för enbart kabeln
Jag bara googlar lite snabbt och hittar (jag vet att Sverige är extra dyrt..om inte annat så för vår lönenivå) dessa siffror:

$285.000 / mile luftledning (2.000 kr/m)
$1.500.000 / mile nedgrävd (9930 kr/m)
$2.700.000.000 / 350 km 500/220kV luft (83000 kr/m) (obs. detta inklusive allt, transformatorstationer,MVAr osv)

Tja, det kanske inte är så omöjliga siffor som jag först kände...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S sandos skrev:
Jag bara googlar lite snabbt och hittar (jag vet att Sverige är extra dyrt..om inte annat så för vår lönenivå) dessa siffror:

$285.000 / mile luftledning (2.000 kr/m)
$1.500.000 / mile nedgrävd (9930 kr/m)
$2.700.000.000 / 350 km 500/220kV luft (83000
kr/m) (obs. detta inklusive allt, transformatorstationer,MVAr osv)

Tja, det kanske inte är så omöjliga siffor som jag först kände...
Låt mig gissa att ovanstående siffror kommer från USA. Det är välkänt (i branschen) att kabelkostnader och framförallt installationskostnaderna är minst dubbelt (installation mer än dubbelt) så dyrt i USA jämfört med Europa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.