Status
Tråden går ej att kommentera.
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
Långfarare och 154 till
  • Laddar…
Det är dags att flytta till skogen och leva av naturen.
Dom gröna har fått som dom vill.

Jag börjar nästan fundera om man måste beväpna sig mer.
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 37 till
  • Laddar…
Jag tror de flesta hoppas att nån politiker ska "lösa" det... Jag är orolig, jag håller med om ovan. Jag vet fler som är riktigt oroliga, men många som är rätt obrydda.
 
  • Gilla
Österlenskan och 9 till
  • Laddar…
Ca 50% av befolkning bor i lägenhet och är inte direkt drabbade, just nu, och kanske därför duckar problemet. Av resterande 50% som bor i småhus kanske en stor del sitter på ett bekvämt fast elpris ett år till och inte heller behöver bry sig i nuläget.

Själv är jag i samma situation som TS. Villa med rörligt elpris, vi kommer klara elräkningen men dra ner till minimum på alla annan konsumtion.
 
  • Gilla
redep och 12 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Ca 50% av befolkning bor i lägenhet och är inte direkt drabbade, just nu, och kanske därför duckar problemet. Av resterande 50% som bor i småhus kanske en stor del sitter på ett bekvämt fast elpris ett år till och inte heller behöver bry sig i nuläget.

Själv är jag i samma situation som TS. Villa med rörligt elpris, vi kommer klara elräkningen men dra ner till minimum på alla annan konsumtion.
images
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Wow
LizaT och 85 till
  • Laddar…
Jag suckade djupt när jag band vår el till 140öre/kw i 3 år i augusti, vi gick från 64öre/kw.

Just nu känns det som ett ändå rätt bra beslut med tanke på vart vi verkar vara på väg kostnadsmässigt.

Har kollegor som just nu ligger så på gränsen att dom behöver jaga 2 extra 12h arbetspass i månaden för att få det att gå ihop och då har det inte ens hunnit bli kallt ännu.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Alex Hallberg och 16 till
  • Laddar…
harry73
Vi förbereder oss på en tuff vinter. Och visst kan det bli en ekonomisk kris. Fördelen med den blir då att energiförbrukningen går ner och därmed även elpriset.

Fick precis augusti elräkning 4200kr för 774 kWh det blir ingen rolig vinter.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Peter@berg och 6 till
  • Laddar…
Håller helt med dig, och även jag tror att många familjer i radhus/villor inte har insett vad som kan komma i vinter!! Ser jag inom min bekantskapskrets så så är inte de i närheten av att tänka så, och då är dessa just folk som bor i villor med rörligt elpris.

Tycker dina tre förslag "slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak på elpriset" är precis det politikerna behöver göra för att rädda folket, tillsammans med att revidera energipolitiken (däribland ökad kärnkraft samt minska exporten)
 
  • Gilla
redep och 13 till
  • Laddar…
Ts, kunde varit min trådstart lika gärna, vi verkar ha liknande "förhållanden", förutom att jag bor i en skokartong på endast 170 kvm. ;) Vi försöker se över var vi kan dra ner på såväl elen som övriga omkostnader, men som du säger så försvinner ju all typ av "lyx", vilket låter banalt och ytligt, men har man jobbat sig upp till en ekonomisk standard som brukar tillåta en viss nivå av lyx så vill man kunna ha kvar den... :oops: Jag är dock en sån person som hoppas och tror att storebror håller oss om ryggen och att staten kan gå in och hjälpa de som behöver det, även om jag vet att många suckar högt över det. :seenoevil:
 
  • Gilla
jani84 och 16 till
  • Laddar…
Jag är också djupt oroad. Helt för egen del skulle vi nog kunna slå av huvudströmmen i kåken och klara oss med lite modifieringar på det värmesystem som idag kräver el för att fungera, men samhället i övrigt lär rasa och då blir livet svårt. Har ved så det räcker.
Jag tankade upp både bensin och diesel igår utifall att det blir brist framöver. Då fick jag kommentarer som " Varför då? Det är som dyrast nu, kan inte bli högre!"
Jo, det kan bli riktigt mycket värre.
Jaja...nu finns det till några resor i alla fall.

Något som också oroar mig är att många focuserar på enskilda politiker i sin jakt på problem. Jag tror inte det är så enkelt att man byter ut Magda mot Jimmy och vips så kostar elen 40öre och bränslet 12kr igen.
Visst tas tokiga politiska beslut och så kommer det alltid vara oavsett vilken politisk färg man sätter på platsen. Det är för mycket politiskt käbbel och hat och för lite lösningsorienterat sammarbete.
 
  • Gilla
  • Älska
KB-U och 50 till
  • Laddar…
Artikelrubrik som annonserar att Riksdagen beslutat att Ringhals kärnkraftverk ska läggas ner, datum och omröstningsresultat syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man blir förbannad när Politikerna står och ljuger och säger att det är marknaden som är ansvariga för stängningen av Ringhals 1 och 2 när dom själva har röstat för att lägga ner dom.
Med dom kvar hade det inte varit lika illa som det är nu.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
Frida Källgren och 74 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Jag är också djupt oroad. Helt för egen del skulle vi nog kunna slå av huvudströmmen i kåken och klara oss med lite modifieringar på det värmesystem som idag kräver el för att fungera, men samhället i övrigt lär rasa och då blir livet svårt. Har ved så det räcker.
Jag tankade upp både bensin och diesel igår utifall att det blir brist framöver. Då fick jag kommentarer som " Varför då? Det är som dyrast nu, kan inte bli högre!"
Jo, det kan bli riktigt mycket värre.
Jaja...nu finns det till några resor i alla fall.

Något som också oroar mig är att många focuserar på enskilda politiker i sin jakt på problem. Jag tror inte det är så enkelt att man byter ut Magda mot Jimmy och vips så kostar elen 40öre och bränslet 12kr igen.
Visst tas tokiga politiska beslut och så kommer det alltid vara oavsett vilken politisk färg man sätter på platsen. Det är för mycket politiskt käbbel och hat och för lite lösningsorienterat sammarbete.
Problemet med Magda är att vänstersidan kommer med obstruerande bagge i form av Miljöpartiet och Centern - vilka varken vill investera i ny planerbar kraft (i klartext kärnkraft) eller ge omedelbara subventioner.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 13 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ts, kunde varit min trådstart lika gärna, vi verkar ha liknande "förhållanden", förutom att jag bor i en skokartong på endast 170 kvm. ;) Vi försöker se över var vi kan dra ner på såväl elen som övriga omkostnader, men som du säger så försvinner ju all typ av "lyx", vilket låter banalt och ytligt, men har man jobbat sig upp till en ekonomisk standard som brukar tillåta en viss nivå av lyx så vill man kunna ha kvar den... :oops: Jag är dock en sån person som hoppas och tror att storebror håller oss om ryggen och att staten kan gå in och hjälpa de som behöver det, även om jag vet att många suckar högt över det. :seenoevil:
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag är dock en sån person som hoppas och tror att storebror håller oss om ryggen och att staten kan gå in och hjälpa de som behöver det, även om jag vet att många suckar högt över det. :seenoevil:
Jag tänker nästan likadant fast ännu värre enligt somliga. Min hjärna har slutat bry sig om el-ändet och det enda som hörs är "this too shall pass" :seenoevil:
och faktum är det mesta i livet har löst sig, kanske inte alltid som jag tänkt mig men ändå ordnat sig.
 
  • Gilla
Anne1515 och 9 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Jag tänker nästan likadant fast ännu värre enligt somliga. Min hjärna har slutat bry sig om el-ändet och det enda som hörs är "this too shall pass" :seenoevil:
och faktum är det mesta i livet har löst sig, kanske inte alltid som jag tänkt mig men ändå ordnat sig.
Då måste jag erkänna att min make tagit det ett steg längre och gick från panik till att plötsligt "se fram emot" utmaningen som är att vänta. Bara att kavla upp ärmarna liksom. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Tobias Norlin och 42 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Då måste jag erkänna att min make tagit det ett steg längre och gick från panik till att plötsligt "se fram emot" utmaningen som är att vänta. Bara att kavla upp ärmarna liksom. :crysmile:
Hahaha, vilken fantastisk klok man du har! :rofl:
Det är precis så man tacklar motgångar i livet (y)
 
  • Gilla
AndersPS och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.