C Cjnilsson2 skrev:
Ett tips är att endast beställa från sidor som man kan betala med Klarna på. Det gör alltid jag och då väljer jag faktura så att jag kan betala efter att grejerna har kommit hem.
Det går bra att betala med kort via Klarna med, och ha samma skydd. Pengarna dras som regel inte förrän leveransen är framme. Med kort är du skyddad av banken/Visa. Swish verkar vansinnigt. Det betalar jag med på lokala idrottklubbens fika.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Det går bra att betala med kort via Klarna med, och ha samma skydd. Pengarna dras som regel inte förrän leveransen är framme. Med kort är du skyddad av banken/Visa. Swish verkar vansinnigt. Det betalar jag med på lokala idrottklubbens fika.
Jag har köpt bil via swish. Det krävde tillfälligt högsta belopp hos banken. Ändå blev jag tvungen att skicka två swish för att betala bilen.

Det var VW som rekommendera det.
De lämnade fram A4 papper på olika bankers högsta belopp. Men gissa att jag dubblekollade.

Betalar även parkeringar med swish. Då jag inte vill ha konton knutna till vissa appar. Men äldre skulle verkligen behöva automatiskt vara spärrade för högre belopp. Om de inte skriver på till banken. Då många bedrägerier går via swish.

Jag får och ger swish några gånger i veckan. På mellan 5 kr och 3-400 kr. Då vi köper åt varandra etc.
 
Redigerat:
T TEKILA skrev:
När det står ”lager” är risken stor att man avser leverantörens / tillverkarens lager, inte shopens.
det gör det inte rätt jag vet med att företag gör så men det är inte rätt
 
Redigerat:
C
elpaco elpaco skrev:
Med kort är du skyddad av banken/Visa.
Värt att notera dock är att det är en avsevärd skillnad mellan kreditkort och betalkort.
Du kan så klart alltid reklamera en direkt felaktig transaktion till banken, men med betalkort åtnjuter du inte samma frikostiga reklamationsrätt enligt konsumentkreditlagen som du gör när du använder kreditkort.
 
när man läser igenom deras google reviews och på trustpilot blir man ju inte direkt förvanad dom verkar ha blåst en massa folk
 
Vet inte om BH brukar göra så, men eftersom det handlar om ett företag som är känt vid namn, och så många har samma dåliga erfarenhet, så kanske redaktionen @Marlen Eskilsson @Per Eskilsson skulle kontakta Sandbergs och låta dom yttra sig?
 
M MagHam skrev:
Vet inte om BH brukar göra så, men eftersom det handlar om ett företag som är känt vid namn, och så många har samma dåliga erfarenhet, så kanske redaktionen @Marlen Eskilsson @Per Eskilsson skulle kontakta Sandbergs och låta dom yttra sig?
Skulle ägaren vilja yttra sig om varför dom ligger oss kronofogden för att dom har behållit kundernas pengar och inte betalt räkningar har jag svårt att se speciellt när han går på fina restauranger och åker på fina utomlands resor på sociala medier när dom inte ens betalar tillbaka sina kunder
 
C cpalm skrev:
Värt att notera dock är att det är en avsevärd skillnad mellan kreditkort och betalkort.
Du kan så klart alltid reklamera en direkt felaktig transaktion till banken, men med betalkort åtnjuter du inte samma frikostiga reklamationsrätt enligt konsumentkreditlagen som du gör när du använder kreditkort.
Betalkort har man för sina barn/ungdomar. Det är extremt fördelaktigt att ha månadsfaktura utan ränta. Men jag håller annars med.
 
S slurppe99 skrev:
Jag har köpt bil via swish. Det krävde tillfälligt högsta belopp hos banken. Ändå blev jag tvungen att skicka två swish för att betala bilen.

Det var VW som rekommendera det.
De lämnade fram A4 papper på olika bankers högsta belopp. Men gissa att jag dubblekollade.

Betalar även parkeringar med swish. Då jag inte vill ha konton knutna till vissa appar. Men äldre skulle verkligen behöva automatiskt vara spärrade för högre belopp. Om de inte skriver på till banken. Då många bedrägerier går via swish.

Jag får och ger swish några gånger i veckan. På mellan 5 kr och 3-400 kr. Då vi köper åt varandra etc.
Absolut. Jag har sålt en bil privat med Swish. Absolut säkraste sättet att garanterat få betalt. Och jag delar upp restaurangnotor och köper korv för Swish. Men jag skulle aldrig i livet få för mig att swisha till ett nätföretag …
 
S slurppe99 skrev:
Vad är det du och vissa andra inte förstår. Polisen utreder brott. Inte civilrättsliga tvister. Ingen hos polisen ska utreda sånt. Sedan skriver ni att ingen utredare har tid.
Det ska aldrig utredas överhuvudtaget.

Vänd er till de instanser som är aktuella istället. Kommunens konsumentvägledare. ARN i vissa fall. Men de jobbar inte med för låga summor. Kronofogde etc.

Folk hyr ut sina bostäder. Sedan börjar hyresgästen krångla eller inte betalar. Då ringer man polisen. Och sedan klagar man på att Polisen inte gör något. De gör tillräckligt dåligt på att utreda brott. Istället för att även utreda naiva köp på olika sidor. Där man tror sig kunna tjäna en hacka. Att bli lurad är inte roligt. Men ibland får man skylla sig själv.

Som det inte är TS fall. Utan bara en dålig firma som inte kan sköta sig.
Eh...? Det var ju det jag skrev?
 
1 10_tummar skrev:
Eh...? Det var ju det jag skrev?
Nej inte riktigt. Utan att polisen skulle utreda och åklagare skulle lägga ner etc.
Polisen ska inte ens börja utreda. Då detta är inget brott.
 
S slurppe99 skrev:
Nej inte riktigt. Utan att polisen skulle utreda och åklagare skulle lägga ner etc.
Polisen ska inte ens börja utreda. Då detta är inget brott.
ta betalt för nåt och skita att skicka måste vara bedrägeri


Under 2021 anmäldes 195 902 bedrägeribrott,
 
M maria01 skrev:
ta betalt för nåt och skita att skicka måste vara bedrägeri

Under 2021 anmäldes 195 902 bedrägeribrott,
Då får du ta bort alla anmälningar som det här fallet som inte är bedrägeri. Utan civilrättsligt. Då man enkelt kan säga att det tog slut i lager. Men att man väntar på ny leverans. Eller erkänna att man bara är dåliga på att leverera. Nu som läget är kan man skylla på mycket.

Sedan har du alla naiva anmälningar/bedrägerier som folk gjort på sina försäljningssajter. Att de har blivit lurade på några hundra kr som är lärpengar. Är en vara för billig så är det för att locka dig att tro du kommer att göra ett kap.

Lagen kräver ett uppsåt att lura/vilseleda någon och samtidigt tjäna pengar/få ekonomisk vinning.

En drog sitt exempel där han betalade för en jacka på en försäljningssajt. Men fick ingen jacka. Där kunde man bevisa att personen troligen inte hade någon jacka eller sålt samma jacka till flera personer. Nu fick han pengarna tillbaka, vilket är väldigt ovanligt. Då den som lurar ofta redan är i obestånd och vill tjäna snabba pengar. Där swishkontot går till en kompis etc. Som vid förhör knappt vet om sin egen existens. För det kan ha kommit in mycket pengar. Som snabbt fördelas vidare. För banken kan redan ha stoppat individen att ha konton. Eftersom han gjort så många bedrägerier.
 
S slurppe99 skrev:
Nej inte riktigt. Utan att polisen skulle utreda och åklagare skulle lägga ner etc.
Polisen ska inte ens börja utreda. Då detta är inget brott.
Ja, det var precis det jag skrev. Polisen bryr sig inte, så slösa inte tid eller resurser på en polisanmälan som med 100% sannolikhet blir nerlagd.

Det är rätt vanligt på detta forum att trådskrivare berättar om att de planerar polisanmäla. I de flesta fall så har TS då inte inblick i juridiken.
 
1 10_tummar skrev:
Ja, det var precis det jag skrev. Polisen bryr sig inte, så slösa inte tid eller resurser på en polisanmälan som med 100% sannolikhet blir nerlagd.

Det är rätt vanligt på detta forum att trådskrivare berättar om att de planerar polisanmäla. I de flesta fall så har TS då inte inblick i juridiken.
Nej inte riktigt. Då just ord är ganska viktigt. Så läs andra stycket inlägg 37 igen.

"ingen utredare har tid och änn mindre åklagare."

Det är det dubbla svaret jag reagerar på. Då det överhuvudtaget aldrig ska utredas. Då det inte ens är ett brott. Utan är civilrättsligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.