Hej, har ni några tips om hur ni får ner elkostnaden ni som har direktverkande el, förra vintern var inte så rolig och nu i vinter kommer ju bli skapligt mycket värre i elkostnader så skulle uppskatta om ni kunde dela med er av några tips och trix mvh.
 
Om du inte bor väldigt långt norrut, köp en luftvärmepump direkt, om du kan få tag i en. Betalar sig redan första vintermånaden i år....
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du inte bor väldigt långt norrut, köp en luftvärmepump direkt, om du kan få tag i en. Betalar sig redan första vintermånaden i år....
ja en sådan har vi redan. Tycker den funkar hyfsat men ger inte så mycket spridd värme som jag skulle vilja ha. Kamin har vi också men två meter från luftvärmepumpen
 
Stäng av alla elförbrukare som du absolut inte kan undvara. Skit i julgransbelysning, adventsljustakar och annan onödig belysning. Kallstarta bilen. Strunta i motor- och kupevärmare om dessa går på el.

Duscha lite kallare och inte lika ofta som du gjort hittills. Eller duscha på jobbet om du har möjlighet. Ha inte varmare än 18 grader inomhus. Använd raggsockor och långkalsonger inomhus om du inte redan har det på vintern i vanliga fall.

Fyll tvättmaskinen till max innan du tvättar på 30-40 grader. Torka tvätten utomhus. Så länge det inte regnar eller snöar så går det ganska bra, även om det skulle vara minusgrader. Diska i kallt vatten.

Vill du lägga ut lite pengar innan vintern så införskaffa en luftluftvärmepump som ger mer värme per kWh än elelement. Den kostnaden har du tjänat in på några år, jämfört med att bara använda elelement.
 
Bor du i söder så stäng elelement helt, och elda istället om det är möjligt.

Så gör mina föräldrar. De har inte varit igång på säkert 10 år sen de satte in en kamin. Men det krävs ju att ni har möjlighet att kunna elda.
 
  • Gilla
Ingemar O och 2 till
  • Laddar…
A aback967 skrev:
ja en sådan har vi redan. Tycker den funkar hyfsat men ger inte så mycket spridd värme som jag skulle vilja ha. Kamin har vi också men två meter från luftvärmepumpen
Elda i kaminen och sätt värmepumpen i fläktläge, så kommer den hjälpa till att sprida den goa värmen. Eftersom en LLVP inte tar in någon luft utifrån, sabbar den inte draget i kaminen heller.

Ett otippat energispartips är att diska med maskin, det drar mindre (varm)vatten än att handdiska samma mängd disk.
 
  • Gilla
aback967
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Bor du i söder så stäng elelement helt, och elda istället om det är möjligt.

Så gör mina föräldrar. De har inte varit igång på säkert 10 år sen de satte in en kamin. Men det krävs ju att ni har möjlighet att kunna elda.
ja tanken är att elda mycket och sen ja så få element på som möjligt. Halva övervåningen kan man stänga av iallfall och garaget och förråd tex
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Elda i kaminen och sätt värmepumpen i fläktläge, så kommer den hjälpa till att sprida den goa värmen. Eftersom en LLVP inte tar in någon luft utifrån, sabbar den inte draget i kaminen heller.

Ett otippat energispartips är att diska med maskin, det drar mindre (varm)vatten än att handdiska samma mängd disk.
Ah okej. Då blir det fläktläge
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A aback967 skrev:
ja en sådan har vi redan. Tycker den funkar hyfsat men ger inte så mycket spridd värme som jag skulle vilja ha. Kamin har vi också men två meter från luftvärmepumpen
Beroende på planlösning kanske det går att hjälpa till att flytta runt luften med någon fläkt.
 
  • Gilla
Granström2 och 3 till
  • Laddar…
galento
MathiasS MathiasS skrev:
Beroende på planlösning kanske det går att hjälpa till att flytta runt luften med någon fläkt.
Vi klarar oss länge på höst och vår med vedspisen och kanalfläkten som cirkulerar
varmluften från vedspisen. Fungerar bra , har haft detta i 20 år. Annars har vi llvp
och elelement med elektroniska termostater som vi stöder till med när det är kallare.
 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Beroende på planlösning kanske det går att hjälpa till att flytta runt luften med någon fläkt.
Detta är ett bra tips, vi satte in en takfläkt i vintras och fick en hel annan värme i huset och bättre spridning givetvis, nästa så man hade golvvärme i huset.
 
  • Gilla
Hemlängtan och 2 till
  • Laddar…
Sitter själv på 1 1/2 plans villa på 160m2 i Skåne, med direktverkande el och llvp. Har även kamin som vi eldar i någon gång i veckan. Mitt tipps är att sänk alla element så mycket som möjligt och ställ llvpn på så hög luftflöde som ni står ut med, vi kör tillexempel på näst högsta fläktläget. Håll alla innerdörrar öppna. Ge alla i familjen en tidig julklapp i form av raggsockor och tjocktröja.
Vår årsförbrukning ligger på ca 11MWh, men då har vi ganska kallt, 18-20 grader (och säkert kallare i rum längst bort från pumpen.
 
  • Gilla
Noun och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Stäng av alla elförbrukare som du absolut inte kan undvara. Skit i julgransbelysning, adventsljustakar och annan onödig belysning. Kallstarta bilen. Strunta i motor- och kupevärmare om dessa går på el.

Duscha lite kallare och inte lika ofta som du gjort hittills. Eller duscha på jobbet om du har möjlighet. Ha inte varmare än 18 grader inomhus. Använd raggsockor och långkalsonger inomhus om du inte redan har det på vintern i vanliga fall.

Fyll tvättmaskinen till max innan du tvättar på 30-40 grader. Torka tvätten utomhus. Så länge det inte regnar eller snöar så går det ganska bra, även om det skulle vara minusgrader. Diska i kallt vatten.

Vill du lägga ut lite pengar innan vintern så införskaffa en luftluftvärmepump som ger mer värme per kWh än elelement. Den kostnaden har du tjänat in på några år, jämfört med att bara använda elelement.
Drar verkligen julgransbelysning och adventsljusstakar såpass mycket att det är värt att strunta i sån "onödig" belysning (högst nödvändig om du frågar mig... :oops:). Jag förstår principen om många bäckar små, men pratar vi 1 kr i veckan/ljusstake så är det lätt värt för mig...
 
MathiasS MathiasS skrev:
Beroende på planlösning kanske det går att hjälpa till att flytta runt luften med någon fläkt.
ja det ska ja prova, förra ägaren hade en fläkt uppsatt som han tog ner. Flyttade in i huset förra november
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Drar verkligen julgransbelysning och adventsljusstakar såpass mycket att det är värt att strunta i sån "onödig" belysning (högst nödvändig om du frågar mig... :oops:). Jag förstår principen om många bäckar små, men pratar vi 1 kr i veckan/ljusstake så är det lätt värt för mig...
Låt oss göra ett räkneexempel. Jag brukar sätta upp tre stycken ljusslingor med 480 ljus i varje (https://www.clasohlson.com/se/Ljusslinga-utomhus---inomhus-LED-svart-kabel,-Northlight/p/36-6673). En slinga drar 6W, så totalt 18W eller 0.018kW. Säg nu att vi har den tänd 16 timmar om dagen i 90 dagar (förmodligen rejält överdrivet, men alla plockar ju inte ner sitt pynt vid 20e knut..). Låt oss sedan räkna med högt elpris, säg 10 kr/kWh. Om vi slår ihop detta får vi 0.016*16*90*10= 230kr för belysning 16 timmar om dagen i tre månader. Labba med fördel själv igenom att ändra siffrorna ovan utifrån vilken effekt dina prylar drar, hur länge de är tända och rimligt elpris...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.