Status
Tråden går ej att kommentera.
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag sa inte att de var problematiska. Jag sa att de var invasiva. Det har inget med om de är problematiska eller inte att göra.

Det var du som sa att dina mäklarkontakter uppgivit att invasiva växter måste nämnas.
Tycker du skall gå o lägga dig nu Daniel nu för du skall väl till skolan imorgon? Jag jobbar skift o släcker nu iaf. Skall upp kl. 10. Sov sött o dröm vackert!
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Mitt åt. Är väl endast jag i helatråden som erkänner när jag dkrivit något fel...?! Gick lite för fort i allt svarande här i tråden... Håll ändå med om att jag gör ett bra jobb med ATT svara även om vi verkar vara oense i det mesta i livet. Parkslide gäller det iaf. O det var väl det tråden handlade från början om ifall jag minns rätt? Läs tex länken o mäklaren ovan o den andra som finns i detta forum. Ring mäklarsamfundet oxå. Vet man om PS så måste man ta upp det. Eller tolkar jag/vi dessa länkar fel?
Om jag minns rätt har du ett flertal gånger påpekat att tråden inte gäller parkslide utan nån hög på grannens tomt med trädgårdsavfall.
 
  • Gilla
Ulf2121 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Instämmer! Googlade 1 minut för er skull. Jag bryr mig inte om andra uppgörelser. Har nog med mitt. La 1 minut till o se vad som fanns framför din näsa tex...
[länk]
Jadu, det där var ju ingen substans i den länken. Bara spekulationer i ett forum… precis som i denna tråden.
Parkslide förstör inga byggnader och är hanterbar. Det är sanningen.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens
U Ulf2121 skrev:
Sa inte att dessa var invasiva. Lade bara till på den list som du skrev om problematiska arter för fastighetsägare. Men påskliljor...? En lökväxt ju. Du har väldig otur när du tänker grabben...
Så lökväxter kan inte vara invasiva?
 
P Peken skrev:
”Kommer från hans tomt”… så köper jag en fastighet så slås arvsynden på med automatik och jag blir ansvarig för samtliga föregående ägares tokigheter, inklusive ett i skriften angivet handgemäng på torget 1853?
Nä de reglerna gäller bara för älgjakt....
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z z_bumbi skrev:
Nä de reglerna gäller bara för älgjakt....
Men det är ett rätt vanligt missförstånd som dyker upp på forumet regelbundet, att man är ansvarig för vad föregående ägare av den fastighet man nu äger har gjort utanför fastigheten. Så bra att det lyfts igen i denna underliga tråd så kan vi tillsammans folkupplysa och få folk i gemen att justera sin felaktiga rättsuppfattning.

(Jag tror detta tankesätt kommer från vår auktoritära närhistoria när man som individ inte betydde ett skit och hörde ihop med byn och senare efter skiftet gården eller som statare, godset. Samma tänk som ibland dyker upp i illa fungerande samfälligheter och bostadsrättsföreningar, att man är underställ det lokala kollektivets privaträttsliga jurisdiktion.)
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Klippt från
https://www.lansstyrelsen.se/downlo...0d75982b36033b784e01ba91a492ab3a70259ab1db0bc

Parkslide är en art som gynnas av varmare klimat. Den kommer ur- sprungligen från Asien. Nära släkt med parkslide är jätteslide, Reynoutria sachalinensis, också det en svårbekämpad främmande art som sprider sig i länet. Parkslide och jätteslide kan korsa sig och ge upphov till hybridslide.
Förhindra att sprida parkslide
• Plantera inte parkslide i din trädgård.

• Slå inte med hackande redskap, små delar av stammen kan
slå rot och ge upphov till nya plantor.

• Flytta inte jordmassor där park slide finns eller har funnits.

• Kompostera inte rötter eller växtdelar. Bränn på plats eller lämna till förbränning på åter vinningscentral.

• Minsta lilla rotbit som hamnar i naturen kan bilda ett nytt
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Man kan definitivt slå och kompostera parkslide. Men man ska inte flytta på växtmaterial eller massor.
 
Claes Sörmland
Ett tips för rotogräs för denna typ är att lägga det i rejäla svarta sopsäckar. Sen låter man de stå och röta ett antal veckor. Ut kommer en stinkande död sörja.
 
U Ulf2121 skrev:
Mögelsvamp måste ju redovisas?!
Vad menar du? Är det en fråga eller ett påstående? Och vad har mögel med denna tråds frågor att göra?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Är det en fråga eller ett påstående? Och vad har mögel med denna tråds frågor att göra?
TS är ett troll
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du? Är det en fråga eller ett påstående? Och vad har mögel med denna tråds frågor att göra?
Svamp är en växt... långsynt men hela dilogen är ju totalcrazy...
 
F fribygg skrev:
TS är ett troll
"Är det den lilla Bocken Bruse som klampar på min bro? - Buuuu! O bocken sket ner sig..." :crysmile:
 
Nissens Nissens skrev:
Så lökväxter kan inte vara invasiva?
Berätta du
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.