klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Man kan dock konstatera att även lädner som Norge och Storbrittannien är kopplade till Europas elnät...detta är inte en EU-fråga utan en fråga om handel i allmänhet där el, liksom bröd eller bilar, säljs internationellt
Nja, EU kräver att vi säljer en viss andel av vår el på EU-marknaden.
 
T Troberg skrev:
Nja, EU kräver att vi säljer en viss andel av vår el på EU-marknaden.
Det stämmer förvisso
(https://www.svk.se/press-och-nyhete...elpriser/den-gemensamma-elmarknaden-i-europa/)

Men det är ju ingen skillnad från andra varor och tjänster där vi inte heller får införa handelshinder.
Om tex Bröd bli jättedyrt i Sverige och Tyskarna därmed exporterar mer vilket driver upp priserna på bröd även där så får dom inte reglera det hur som helst eftersom det är en av grundtankarna med EU - att vi har en gemensam inre marknad

Men internationell handel, även utanför EU, lyder också under avtal. Och skuller tex Norge begränsa elexporten till Sverige så kanske vi begränsar tillgången på Smör osv (nu är Norge i EES - vilket är lite mer omfattande, men som princip)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det stämmer förvisso
([länk])

Men det är ju ingen skillnad från andra varor och tjänster där vi inte heller får införa handelshinder.
Om tex Bröd bli jättedyrt i Sverige och Tyskarna därmed exporterar mer vilket driver upp priserna på bröd även där så får dom inte reglera det hur som helst eftersom det är en av grundtankarna med EU - att vi har en gemensam inre marknad

Men internationell handel, även utanför EU, lyder också under avtal. Och skuller tex Norge begränsa elexporten till Sverige så kanske vi begränsar tillgången på Smör osv (nu är Norge i EES - vilket är lite mer omfattande, men som princip)
Visst, men någonstans så måste vi ju fundera på när det är dyrare för oss att vara med i EU än att inte vara med. Jag har inte koll på matematiken, men i den här situationen så tror jag att vi börjar närma oss brytpunkten.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Handlar väl inte om att jag behöver eller inte. Dock gör jag ju det då solceller inte ger något på vintern.
J jonzon jonzon skrev:
Förra årets bidrag hjälpte ju mest de som inte bryt sig. Jag som har monterat solceller, solfångare och isolerat extra etc etc de senaste åren fick minst i bidrag...
Så om solcellerna inte gett något på vintern så borde väl även du fått elbidrag i vintras. Bidraget var väl en typ av trappa efter förbrukning?
 
Lill72 Lill72 skrev:
Så om solcellerna inte gett något på vintern så borde väl även du fått elbidrag i vintras. Bidraget var väl en typ av trappa efter förbrukning?
Har jag sagt något annat? Fick väldigt lite bidrag någon månad och inget en annan. Men inte pga av solceller. Men pga att jag har isolerat och mycket andra små saker. Sitter inte och väntar på bidrag som vissa vill göra.
 
sunnis
F Finndjävel skrev:
Detta är den enda lösningen att få folk att spara. Bort med alla bundna avtal. Problemet är medelklassen/övre medelklassen. Finns inte en chans att dom kommer att minska förbrukningen om dom har ett äldre förmånligt avtal.

Skrotar man de bundna avtalen så behövs plötsligt inga miljarder för att rädda elbolagen heller.
det är ju självreglerande, det är inte många som binder avtal idag. Det finns alltid en begränsad mängd bundna elavtal hos elleverantören. Alla konsumenter kan inte binda samtidigt, finns inget elhandelsbolag som skulle vilja ha 100% bundna avtal hos sina kunder.

Nu är vi ett läge där troligen några elhandelsbolag kommer gå i konkurs pga att de inte har råd att hålla sin del av el-avtalen. Det finns redan nu artiklar om att de vill häva avtalen med Force Majeure (vilket är i princip omöjligt) men signalen de sänder är att det ekonomiska läget är extremt allvarligt. Så många avtal kan komma upphöra med konkurser.

skulle staten gå in och häva avtal…:crysmile: då har vi ett mycket allvarligt parlamentariskt läge där inte ett enda avtal i Sverige är längre ett avtal. Det finns en ganska djup innerbörd i funktionen av avtal i samhället.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
det är ju självreglerande, det är inte många som binder avtal idag. Det finns alltid en begränsad mängd bundna elavtal hos elleverantören. Alla konsumenter kan inte binda samtidigt, finns inget elhandelsbolag som skulle vilja ha 100% bundna avtal hos sina kunder.

Nu är vi ett läge där troligen några elhandelsbolag kommer gå i konkurs pga att de inte har råd att hålla sin del av el-avtalen. Det finns redan nu artiklar om att de vill häva avtalen med Force Majeure (vilket är i princip omöjligt) men signalen de sänder är att det ekonomiska läget är extremt allvarligt. Så många avtal kan komma upphöra med konkurser.

skulle staten gå in och häva avtal…:crysmile: då har vi ett mycket allvarligt parlamentariskt läge där inte ett enda avtal i Sverige är längre ett avtal. Det finns en ganska djup innerbörd i funktionen av avtal i samhället.
Du tramsar. Det är ett prekärt läge, force majeure kan mycket väl komma att tillämpas. Att du tror att det betyder att alla avtal i världen plötsligt blir värdelösa får stå för dig.

Det handlar om elbolag som bara köper in och säljer vidare el och inte har egen produktion.
Alternativet är att staten går in med en massa dåliga pengar som går upp i rök och nämnda företag ändå alla går under. Och samtliga kunder som bundit med dessa elbolga kommer ändå att stå utan elavtal.
 
  • Haha
SonnyListon
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Sorry, men det är krig i Europa. Det är jobbig med krig, så är det bara.
Elpriserna skenade innan invasionen. Inflationen liksaså. Det är påhitt att den är orsaken. Klassiker i politiska sammanhang att peka finger på yttre faktorer ...

Tyskarna sabbade sin egen elförsörjning och nu köper de upp vår el. Det är inte svårare än så.

Klipp exportkablarna bara så är problemet löst.
 
  • Älska
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Jag tror du starkt missbedömer vad som är lätt i sammanhanget. Det är inte riktigt bara att smälla klubban i bordet och så är det klart.
EU kommer kanske inte riktigt vara nöjda över att ett land går emot en drös lagar och saftiga motåtgärder lär komma som ett brev på posten.
Och...? Länder står på kö för att ta sig ur fascistdiktaturen EU. Låt dom göra vad dom vill, så ansluter vi oss till resten av europas framgångsrika länder. För bövelen, det är väl bara att införa ännu en tillfällig lag om att allt är möjligt.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Handlar väl inte om att jag behöver eller inte. Dock gör jag ju det då solceller inte ger något på vintern.

Det handlar om man ska uppmuntra till att ta ansvar eller uppmuntra att inte ta ansvar.
Det handlar om att lösa problemet istället för att börja ge nya bidrag till folk i all evighet framöver.
Det handlar om att de som inte tar ansvar får flytta ut! Så någon från våran enorma kö av unga personer som kan ta ansvar har möjlighet att flytta in istället.
Men nu får de försöka spara ihop till en enorm kontantinsats istället samtidigt som de ska betala för de ansvarslösas el.
Jag vet inte riktigt vad du menar med att ta ansvar men om det handlar om att investera hundratusingar så känner jag mig träffad då jag väl lagt ett par tusingar på sin höjd sista 10 åren :), jag trivs dock i hus :) och så länge silvertejp existerar har jag ingen plan på att lämna över huset till nästa generation :). Dock sparar jag redan på el genom att minska förbrukningen old school.
 
  • Gilla
Lill72
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Och...? Länder står på kö för att ta sig ur fascistdiktaturen EU. Låt dom göra vad dom vill, så ansluter vi oss till resten av europas framgångsrika länder. För bövelen, det är väl bara att införa ännu en tillfällig lag om att allt är möjligt.
Vilka länder är det som står i kö för att lämna EU?
Vilka framgångsrika länder är det du syftar på? Och hur ser deras handelsavtal ut med EU?

Såklart att Sverige kan fatta beslut om att helt sonika stänga av kablarna till övriga länder. Det lär ju dock inte bli så poppis de där stunderna i vinter när vi faktiskt vill köpa el själva.
Eller alla de övriga varor vi dagligen importerar typ livsmedel bilar, järn, stål mm?
Hur mycket tror du någon vill sälja till oss om vi inte säljer till dem?
 
S
tveksamt tveksamt skrev:
Vilka länder är det som står i kö för att lämna EU?
Vilka framgångsrika länder är det du syftar på? Och hur ser deras handelsavtal ut med EU?

Såklart att Sverige kan fatta beslut om att helt sonika stänga av kablarna till övriga länder. Det lär ju dock inte bli så poppis de där stunderna i vinter när vi faktiskt vill köpa el själva.
Eller alla de övriga varor vi dagligen importerar typ livsmedel bilar, järn, stål mm?
Hur mycket tror du någon vill sälja till oss om vi inte säljer till dem?
Schweiz, Norge?
Polen är väl kanske inte så positiva till EU, eller?
Och det finns väl inga problem med el i Sverige, världens centrum och kreatör av el? Inga problem alls!?
Vill du ha en dagisfröken som guidar dig har du kommit fel, men jag gav dig en liten knuff i rätt riktning. Kan du nu förklara för mig vilka satanistiska krafter som skulle drabba oss, som MP och S inte redan åsamkat oss? Inklusive MP och S i Tyskland alltså. Se så, upplys oss.
 
Schweiz och Norge är inte med i EU och följaktligen står de heller inte i kö för att lämna.
Polen är inte supernöjda med många beslut från EU, men jag har inte sett något alls om att de är på väg att lämna. Har du någon källa på det?

Elen är skitdyr! Men nej, jag har inte upplevt några problem med leveranser eller liknande.
Jag tillhör de som tycker att nuvarande prismodell fungerat fint i många år, men också tycker att den är skev i en krissituation som denna.

Du har inte knuffat i någon riktning alls, du kommer med helt orimliga/felaktiga påståenden och idéer.
Och verkar tro att allt hade vart guld och gröna skogar (pun intended) om MP (och S) inte funnits.
Du har fel och har inte förstått vad det är som ligger bakom elpriserna.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Finns en hel massa man kan göra:
  • Inför motbok på el, varje vuxen får en viss ranson rättvist uträknad av SCB.
  • Försäkringskassan kan ju ha el-spioner som smyger runt med värmekamera och kollar så man inte har golvvärmen på i badrummet eller för hög inomhustemperatur.
  • Grannar kan rapportera in överbelysning och på det sättet få lite mer tilldelning i sin egna motbok nästa månad.
  • Angivare på arbetsplatserna kan rapportera de som för ofta kommer i rena kläder, typiska tvättskurkar.
Finns säkert en hel massa andra nyttiga och viktiga jobb man kan komma på. Arbetstillfällena lär i alla fall behövas när industrin lägger ner på grund av för höga elkostnader.
:crysmile:(y)
 
M mnils skrev:
Finns en hel massa man kan göra:
  • Inför motbok på el, varje vuxen får en viss ranson rättvist uträknad av SCB.
  • Försäkringskassan kan ju ha el-spioner som smyger runt med värmekamera och kollar så man inte har golvvärmen på i badrummet eller för hög inomhustemperatur.
  • Grannar kan rapportera in överbelysning och på det sättet få lite mer tilldelning i sin egna motbok nästa månad.
  • Angivare på arbetsplatserna kan rapportera de som för ofta kommer i rena kläder, typiska tvättskurkar.
Finns säkert en hel massa andra nyttiga och viktiga jobb man kan komma på. Arbetstillfällena lär i alla fall behövas när industrin lägger ner på grund av för höga elkostnader.
Så himla bra beskrivet av den diktatur Sverige börjar bli.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.