Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ungefär risken att få sparken kontra byta jobb. I mitt fall var ju uppsägningstiden negativt även vid uppsägningen
Åter igen, var fick du sifffan ifrån?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Åter igen, var fick du sifffan ifrån?
Den är uppskattad kan vara 1/500 också
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den är uppskattad kan vara 1/500 också
Dragen ur röven alltså?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Kan ni inte säga vad som är så bra med att vara med i facket istället för att tjafsa om nån påhittad siffra?

Är det att man kan få jobb på en industri, butik eller liknande och få lön enligt avtal, tillsvidareanställning efter ett tag och pension (om man inte är ung då) eller vad är det som gör det värt att vara med i facket enligt er?
 
M mlb88 skrev:
Kan ni inte säga vad som är så bra med att vara med i facket istället för att tjafsa om nån påhittad siffra?

Är det att man kan få jobb på en industri, butik eller liknande och få lön enligt avtal, tillsvidareanställning efter ett tag och pension (om man inte är ung då) eller vad är det som gör det värt att vara med i facket enligt er?
Det tycker det är bra för de kan få högre lön än de förtjänar medan någon annan stackare får mindre än vad de förtjänar
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det tycker det är bra för de kan få högre lön än de förtjänar medan någon annan stackare får mindre än vad de förtjänar
Vad händer när du får mer än du förtjänar då?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den är uppskattad kan vara 1/500 också
Vadå kan vara?
Du påstår något som du bara hittat på?
 
Nissens
M mlb88 skrev:
Kan ni inte säga vad som är så bra med att vara med i facket istället för att tjafsa om nån påhittad siffra?

Är det att man kan få jobb på en industri, butik eller liknande och få lön enligt avtal, tillsvidareanställning efter ett tag och pension (om man inte är ung då) eller vad är det som gör det värt att vara med i facket enligt er?
Man skall lyfta blicken tycker jag. Facket är en del av ett system. Jag som arbetsgivare har alltid sett facket som en tillgång. Speciellt vid personalneddragningar är det bra att få en granskning av de bedömningar man gjort.

Men annars handlar det om kollektivavtal och en trygghet för de anställda och att de mår bra så att de har förutsättningar att göra ett bra jobb. Att de regler som finns följs.
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
O
Nu är detta en debattartikel men när LO sprider lögner om sina politiska motståndare hoppas jag att fler säger upp sitt medlemskap i facket:

Citat:
Många som har åkt buss de senaste veckorna, har fått ta del av det här valårets kanske sjukaste påståenden. ”Sjuka jagades till att se självmord som enda utväg”. Och ”Ulf Kristersson vill stoppa sjukförsäkring till cancersjuka”. Så lyder delar av LO:s kampanj mot Moderaterna

Källa: https://www.gp.se/debatt/jag-hade-betalt-för-att-ljuga-om-moderaterna-1.80339492
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
M
perra i skogen perra i skogen skrev:
Har inte orkar löst igenom hela tråden, men personligen så anser jag det är värt att vara med i facket (ifmetall).
Har själv haft hjälp av facket känner även andra som fått bra hjälp av dom.
Men i slutändan är det ju ett personligt val, vad man tror på och vilken hjälp man tror att man kan behöva.
Jag dissar på intet sätt den som väljer att vara med, sedan är det ju lite beroende på branch, kostnad, boendeort osv. På företaget jag arbetar sedan 25 år följer man slaviskt sist in-först ut och man är livrädd för att bli dragen i skiten (media) så man har under alla mina år kört exakt enligt boken. 7200kr/år för att enbart vara med i facket tycker jag är en ganska stor summa. Frugan betalar 225kr/mån och tjänar nästan samma som mig.

Sedan jobbar jag inom en bransch som just nu täljer guld med kniv, som f-skattare kan man utan vidare få 500kr/tim, vet inte vad det motsvarar i månadslön, 58-60,000kr efter sociala avgifter? Så just nu upplever jag snarare att "Va fan händer inget med våra löner för!". Vi tappade ett års höjning pga. pandemien och sedan blev det de klassiska "märket" samtidigt som mina kollegor med f-skattsedel tjänar +20,000 mer i månaden.
Så facket borde kunna sätta in lite krav tycker jag!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tänker du bara på löner eller allt annat som facken förhandlat fram?

Allt kunde ju vara lagstadgat men någonstans betalas det för det. Om lagstiftare och politiker ska ordna lagar som passar varje bransch så blir det ganska mycket skattepengar som går till det.
Nu gör facken det för dom pengar som medlemmarna betalar.

Maktgalna fackpampar borde sägas upp. Facken borde definitivt vara mycket självkritiska.
Att det finns problem i bland inom fackliga organisationer som i all annan verksamhet är beklagligt men en avgörande skillnad är faktiskt att facklig ledare väljs av arbetskamrater eller fackliga företrädare.
Arbetsmarknadslagarna är ju till för att skydda löntagarna men många är disponibla för att varje bransch ska ha möjlighet att ändra så det passar dem, dock så finns det oftast en stupstock hit men inte längre
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Kan ni inte säga vad som är så bra med att vara med i facket istället för att tjafsa om nån påhittad siffra?

Är det att man kan få jobb på en industri, butik eller liknande och få lön enligt avtal, tillsvidareanställning efter ett tag och pension (om man inte är ung då) eller vad är det som gör det värt att vara med i facket enligt er?
Utan medlemmar inget fack. Om det inte finns något fack så sjunker nog löner och förmåner som en sten.
Och då finns inga kollektivavtal och då försvinner tjänstepensionen åtminstone för arbetarkollektivet som jag har ganska god pejling på.
Är du inte med i facket förhandlar du själ om allt om nu företaget vill förhandla.
Det finns som sagt lagar men du får själv el med ombud driva dina frågor.
Jag har skrivit det förut, där jag arbetade var en del inte med och de tjänade sämre betydligt sämre generellt.
Vid uppsägningsförhandlingar sade vi honom gör ni som ni vill med
 
  • Gilla
  • Haha
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag dissar på intet sätt den som väljer att vara med, sedan är det ju lite beroende på branch, kostnad, boendeort osv. På företaget jag arbetar sedan 25 år följer man slaviskt sist in-först ut och man är livrädd för att bli dragen i skiten (media) så man har under alla mina år kört exakt enligt boken. 7200kr/år för att enbart vara med i facket tycker jag är en ganska stor summa. Frugan betalar 225kr/mån och tjänar nästan samma som mig.

Sedan jobbar jag inom en bransch som just nu täljer guld med kniv, som f-skattare kan man utan vidare få 500kr/tim, vet inte vad det motsvarar i månadslön, 58-60,000kr efter sociala avgifter? Så just nu upplever jag snarare att "Va fan händer inget med våra löner för!". Vi tappade ett års höjning pga. pandemien och sedan blev det de klassiska "märket" samtidigt som mina kollegor med f-skattsedel tjänar +20,000 mer i månaden.
Så facket borde kunna sätta in lite krav tycker jag!
Det där jävla märket har förstört mycket.
Gå med i facklig vänster vetja
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
O och en till skrev:
Nu är detta en debattartikel men när LO sprider lögner om sina politiska motståndare hoppas jag att fler säger upp sitt medlemskap i facket:

Citat:
Många som har åkt buss de senaste veckorna, har fått ta del av det här valårets kanske sjukaste påståenden. ”Sjuka jagades till att se självmord som enda utväg”. Och ”Ulf Kristersson vill stoppa sjukförsäkring till cancersjuka”. Så lyder delar av LO:s kampanj mot Moderaterna

Källa: [länk]
Att jagade sjukskrivna begått självmord är ingen lögn utan en realitet.
Att FifflaUffeinte bara ville utan hans regler stoppade sjukförsäkringen för cancersjuka och många andra kan väl inte komma som någon överraskning då det skrevs metervis i tidningarna och många inslag i TV. Han var ju försäkringsminister i Reinfeldt o Borgs regering
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Man skall lyfta blicken tycker jag. Facket är en del av ett system. Jag som arbetsgivare har alltid sett facket som en tillgång. Speciellt vid personalneddragningar är det bra att få en granskning av de bedömningar man gjort.

Men annars handlar det om kollektivavtal och en trygghet för de anställda och att de mår bra så att de har förutsättningar att göra ett bra jobb. Att de regler som finns följs.
Kollektivavtal bidrar till rättvis konkurrens mellan företag. Har man inga kollektivavtal har det företaget bäst konkurrenskraft som har grövst hot att lägga fram i löneförhandlingarna. Vinnande företag i upphandlingarna blir det företag där de anställda inser (eller tror sig inse) att de riskerar att bli mördade eller helt enkelt "försvinna" spårlöst ifall de inte betalar pengar åt arbetsgivaren. Raka motsatsen till lön.
Jag har vissa egna erfarenheter av ett sådant företag...........

Sedan kan ni andra företagare försöka vinna anbudstävlingar mot ett dylikt företag.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.