Status
Inte öppen för fler kommentarer.
H heimlaga skrev:
Som sagt. Vem den här Anders än är så har han aldrig haft något riktigt arbete det är säkert.
Vad är riktigt arbete?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Du har uppenbarligen inte läst några olika kollektivavtal. Det är rätt mycket olika regleringar i dem, allt från Verkstadsindustrins detaljregleringar till Fremias mycket tunnare.
Att arbetstagare organiserat sig och förhandlat fram bättre villkor än lag, ofta genom att avstå löneutrymmem, är vl inget som går att lagstifta bort om vi vill behålla föreningsfriheten.
Sedan begriper jag inte snacket om "fackpampar", jag får ersättning för förlorad arbetsinkomst plus 1000kr brutto per mötesdag. Visst har jag stort inflytande, men ingen hög ersättning och medlemsavgifterna bestäms av de ombud medlemmarna valt.
Att några vill ta ansvar för att förvalta medlemmarnas pengar på bästa sätt är vl en bra sak?
Sedan är jag minst lika kritisk som alla andra mot avarter som dildoinköp, nattklubbsprojekt och bostadsmygel.

Ett exempel på lagstiftning är arbetstidslagen som säger att ingen får jobba mer än 200h övertid per år. Vid kollektivavtal så får dock lokalt fack ge dispens i två steg, mellan 150-225 timmar (ganska vanlig) och 226-300 timmar (rätt ovanligt)
Arbetsgivare med kollektivavtal kan alltså pressa ur fler arbetstimmar ur några synnerligen viktiga arbetstagare.
I princip varje område inom arbetsrätten är reglerat i lag, dock inte lönenivåer. Kollektivavtalen kompletterar, men det är endast facken som kontrollerar att dessa lagar och avtal följs på arbetsplatsen.
Då är du uppenbarligen ingen fackpamp ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Uppsagd kan man bli av diverse olika anledningar:
- elpriset går upp såpass mycket att produktionen blir olönsam
- bolaget säljs till en konkurrent som lägger ner
- man blir långtidssjukskriven efter att ha blivit påkörd av en elsparkcykel nära Stureplan
...utöver ovanstående kan man bli uppsagd utan saklig grund, eller som det heter efter årets förändringar av LAS sakliga skäl.
Det är en risk 1/1000 att bli uppsagt kontra man vill byta jobb. Att ha lång uppsägningstid gör att du blir låst på anställningen.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vad är riktigt arbete?
Man måste tugga snus och ha blåställ? :)
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men uppsagd blir man aldrig. Men byta jobb kan man vilja göra
Jag har sagt upp personal, så där har du fel igen…
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har sagt upp personal, så där har du fel igen…
Det var riktiga stjärnor förstås? För normalbegåvade människor är uppsägningstid något dåligt
 
C
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
I inget fall blev det kortare uppsägningstid än lagen som sätter miniminivån.
Min poäng här är att lagen i en rad avseenden alltså inte sätter miniminivån för kollektivavtalet och att det även i realiteten förekommer villkor i kollektivavtalen som är sämre än LAS ur arbetstagarens synvinkel.

Givetvis är det ett resultat av kohandel i förhandlingarna, det jag tycker är lite udda är just det att t.ex. LAS inte sätter en absolut miniminivå.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var riktiga stjärnor förstås? För normalbegåvade människor är uppsägningstid något dåligt
I din värld kanske. Jag gjorde så att jag betalade lönen under uppsägningstiden, men hen var arbetsbefriad. I min värld mår en uppsagd person inte så bra och presterar inte på topp. Kan också sänka stämningen på arbetsplatsen.

Så jag håller inte alls med dig om att uppsägningstid enbart är bra för arbetsgivaren. Det stämmer inte alls med mina erfarenheter från den riktiga verkligheten.

Kan tillägga att vi självklart hade kollektivavtal och följde alla regler, det gick geschwint.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I din värld kanske. Jag gjorde så att jag betalade lönen under uppsägningstiden, men hen var arbetsbefriad. I min värld mår en uppsagd person inte så bra och presterar inte på topp. Kan också sänka stämningen på arbetsplatsen.

Så jag håller inte alls med dig om att uppsägningstid enbart är bra för arbetsgivaren. Det stämmer inte alls med mina erfarenheter från den riktiga verkligheten.

Kan tillägga att vi självklart hade kollektivavtal och följde alla regler, det gick geschwint.
Som sagt en på tusen att man blir uppsagd kontra att man vill byta jobb. Så uppsägningstid gagnar arbetsgivaren 999 av 1000
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Som sagt en på tusen att man blir uppsagd kontra att man vill byta jobb. Så uppsägningstid gagnar arbetsgivaren 999 av 1000
Det där är rent hittepå. Du verkar helt befriad från någon förmåga att ta till dig av andras erfarenheter.
Du verkar inte ha egna erfarenheter heller, så frågan är varifrån du får alla idéer….
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där är rent hittepå. Du verkar helt befriad från någon förmåga att ta till dig av andras erfarenheter.
Du verkar inte ha egna erfarenheter heller, så frågan är varifrån du får alla idéer….
Jag blev varslad under IT bubblan. Hade 3 månaders uppsägningstid. Var många som hoppade av för de behövde folk nu. I retrospektiv var det ju bra då jag istället sökte in på KTH och vidareutbildade mig.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag blev varslad under IT bubblan. Hade 3 månaders uppsägningstid. Var många som hoppade av för de behövde folk nu. I retrospektiv var det ju bra då jag istället sökte in på KTH och vidareutbildade mig.
Så du var en på tusen som blev uppsagd? Var det för att du var den ende som inte lyckades hitta ett nytt jobb själv?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du var en på tusen som blev uppsagd? Var det för att du var den ende som inte lyckades hitta ett nytt jobb själv?
Jag var 19 år 1999 när jag gick ut gymnasiet fick jobb direkt på Cap med över 30k i månadslön som 19-åring. Blev varslad 2001 med i stort sett hela bolagets styrka. Folk som var dubbelt så gammal eller mer än mig blev varslade. IT Bubblan, googla det.

Edit: blev nog varslad 2002 btw för jag mins jag satt ute på IBM vid 9/11
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag var 19 år 1999 när jag gick ut gymnasiet fick jobb direkt på Cap med över 30k i månadslön som 19-åring. Blev varslad 2001 med i stort sett hela bolagets styrka. Folk som var dubbelt så gammal eller mer än mig blev varslade. IT Bubblan, googla det.
Så varifrån fick du siffran en på tusen???
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så varifrån fick du siffran en på tusen???
Det är ungefär risken att få sparken kontra byta jobb. I mitt fall var ju uppsägningstiden negativt även vid uppsägningen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.