Förutsättningar:
  • 25m2 attfallshus.
  • Platta på mark.
  • Vattenburen golvvärme
  • Direktverkaden el till vatten för golvvärmen.
  • Rörligt timpris (göteborgsenergi)
  • Bor i Uppsala (elpris region 3)
  • Värmen i attefallshuset styrs av rumstermostat.
Vad tror ni om att styra elpannan som är på 2kw så att man inte värmer mellan 7-9, 11-13 och 17-21. Resten av tiden (när strömmen normalt är billigare) är det OK att pannan snurrar på för fullt.

Normalt gör huset av med ~3000kWh per år.

Tänker att hus och platta väger så mycket så att den inte hinner kallna nämvärt under denna tid. El priset kostar 3-5kr/kWh när den är som dyrast och 0,3kr/kWh på natten när det är som billigast.

Kommer komforten att gå ner nämvärt (dvs tempen åker upp och ner)?

Sett argumentet att om man slår av värmen måste den sedan gå för fullt för att kompensera men det är ju OK om strömmen är 10ggr billigare...

Det blir som att använda betongplattan i huset som värmebatteri.

När man slår på värmen för säsongen så tar det 24h innan plattan blir varm. Borde ju indikera att det borde funka att slå av några timmar.
 
Redigerat:
S
Med så korta avbrott tror jag inte du kommer få några besvär alls av det.
 
Jag hade liknande funderingar och skapade en likande tråd som hittills mest blivit dokumentation för mina funderingar och egna mätningar.
Nu har jag betongbjälklag med källare under så är ju andra förutsättningar men tyckte nog temperaturen sjönk/varierade fortare än väntat.

Jag hade funderat över tiderna, 21 är kanske bra om man vill ha lite varm vid tandborstning men annars brukar det ju vara bättre tillgång och billigare efter midnatt, samtidigt som man kanske kan tänka sig lite svalare på natten då de flesta sover. Kanske bättre att dra igång igen vid 2-4 tiden så det är varmt när man börjar kliva upp och priserna ökar.

Min tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/troeghet-i-golvvaerme-och-smart-styrning.447872/
 
Redigerat:
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
Jag ska koppla in en Zwave brytare med energimätare till golvvärmen. Ska posta igen likt JFrisk gjort när jag ser hur det beter sig.

Bra läsning i den tråden.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
J josa100 skrev:
Jag ska koppla in en Zwave brytare med energimätare till golvvärmen. Ska posta igen likt JFrisk gjort när jag ser hur det beter sig.

Bra läsning i den tråden.
Kul!

Återkoppla gärna när du kopplat och testat. Du är förstås välkommen att posta i min gamla tråd också. Jag skapade den för att få data från andra men fick ingen respons så mätte själv, kan vara värdefullt med olika mätningar och förutsättningar i samma tråd.

Min tim-debitering startade idag så är kanske dags för mig att fundera vidare på hur jag bäst styr värmen. Även om det för mig bara är ett litet badrum på några kvadrat med 300W värme blir det lätt några kWh om dagen och en ganska stor del av förbrukningen i en villa med fjärrvärme.
 
Så här ser det ut när temperaturen dagtid är 20°C medan det är 4°C på natten. Mätt i September.

Det är ingen värmning alls i dessa kurvor. Det hinner falla 3-4°C under natten.

Dvs kör man bara värme på natten kommer det sannolikt hinna falla 3-4°C även på dagen mitt ivintern.
 
  • Skärmdump av temperaturhistorik som visar dagliga variationer mellan 20°C och 4°C under september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick svar av Thermotech som säger:

"Om du stänger av pumpen är risken att elpatronen överhettas mycket hög. Pumpen drar betydligt mindre el än vad elpatronen gör så vill du spara pengar är det bättre att stänga av hela pannan."

Säger de det är det väl så även om jag har svårt att tro det...
 
De säger vidare:

"Problemet är att det är en så liten mängd vatten runt patronen att den hinner överhettas innan termostaten slår av om pumpen inte är igång."
 
Fei. kontrollerade och Uppsala ligger i elregion 3.. Man ska inte lita på allt som folk säger!
 
Satte en shelly på DIN skena i proppskåpet som matar elpatronen. Satte den sedan på schema så patronen inte är på när strömmen är som dyrast. Återkomer med data till vintern om hur stora tempvariationerna blir.
 

Bästa svaret

B
Låter ju lite som termostaten är felplacerad om elpatronen överhettar innan den slår av, om pumpen står still. Men oavsett så är det ju lätt att stänga av patronen med en shelly, och låta pumpen vara igång. Eller stänga av både pump och patronen.

En platta på 25m2 som är 1dm tjock kräver ca 1.7kWh/C om jag grovräknar rätt. Om man låter plattan svänga 5C, så är det ca 8.4kWh. Jag tror att din plan kommer funka ganska bra, tror till och med att du kan ha färre timmar igång på plattan i alla fall under höst och vår.

Jag har en liknande situation i ett komplementshus, men det är vattenburen värme men högre tillgänglig effekt. Där kan jag klara mig med värmen på mellan 22 och 07 på vintern. Det är först om det är ett flertal minusgrader ute som tempen hinner sjunka mer än 2C inne från morgon till kväll. Men jag har murade väggar också, så det är nog mer tröghet I min konstruktion.
 
  • Gilla
josa100
  • Laddar…
Har nu provat ett dygn.

Så här var vädret från det dygn jag provade:
Väderöversikt visar temperatur 11°C/5°C, nederbörd 0 mm, vindhastighet 2,8 m/s, och luftfuktighet 68%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här förbrukades effekten (shellyn stänger av när strömmen är som dyrast.)
Graf som visar förbrukning av elektricitet över ett dygn med toppar och dalar, totalt 5.17kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev temperaturen inne i huset. Det varierar mellan 20-21°C. Mycket små variationer när temperaturen är 11/5°C.
Graf som visar temperaturen inne i ett hus varierande mellan 20 och 21 grader Celsius över ett dygn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Kan bekräfta att temperaturen hinner sjunka 1-1,5°C.

En märklig grej som jag inte får ihop.

Om jag låter elpatronen gå hela tiden blir det 21,5-22°C i huset och förbrukningen går från 5kWh per dygn till 10Kwh/dygn. Alltså 1 grad högre snittemperatur. Det borde väl ge 5% högre förbrukning inte 2x högre?

Återkommer hur det blir mitt i vintern med temperaturvariationerna.
 
Nu är det runt 0:an ute. Fick höja temperaturen på vattnet som matas in i golvet (från 30° till 50°C).

Då varierar temperaturen under ett dygn mellan 17,2 - 18,7 = 1,5°C. Termostaten i huset är ställt på 21°C. Det klarar det inte riktigt av.

Går åt 10-12kWh per dygn för att hålla ett nybyggt hus på 19m2 vid denna temperatur.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.