Hej!

Vi ska precis börja göra om vår köksträdgård som idag mest bara består av ogräs och har en massa frågor som jag hoppas ni ska kunna hjälpa oss med.

Som ni ser på bilden har vi idag odlingar rakt på marken. Vi vill snygga till detta, göra en tydligare avgränsning mellan gräsmatta och grus med en träkant eller liknande, samt få upp alla odlingar i pallkragar. Så här kommer massa frågor. Svara gärna på det du kan, dvs du behöver inte svara på allt om du inte har tid och ork :)

1. Måste vi ta bort en massa grus/jord m.m. på nuvarande eller kan vi bara kratta ut allt vi har när vi tagit bort de stora stenarna som ramar in landen. Kan vi då lägga på markduk och stenar/ grus direkt på det gamla? Eller måste man gräva djupare eller förbereda marken på annat sätt?

2. Vi vill ha ljusa/ljusgråa stenar mellan allt och ser massa fina bilder online men förstår inte om folk använt sig av, makadam, singel eller dekorsten. Vad är bäst? Är det nåt annat underlag som man rekommenderas ha istället för grus?

3. Vi (JAG) vill helst inte köpa färdiga pallkragar utan göra egna då jag tycker det är mycket finare och dessutom kan vi då själva bestämma måtten på pallkragarna. Tips inför detta? Tänkte göra alla höga 65-80cm på höjden, 100 breda och 130 på längden.

4. Vilket material är mest hållbart och bäst för just pallkragar? Gran? Lärk? Nåt annat?

5. Vi vill måla pallkragarna med svart färg. Vad ska vi måla med utan att det vi odlar på något sätt får gifter i sig?

6. Vi ska försöka flytta på lite av nuvarande jorden för att kunna använda i botten av de nya pallkragarna. Är det dumt då det troligtvis blir svårt att få bort all växtlighet och ogräs från jorden?

7. Vi har mkt harar och rådjur på tomten. Behöver vi ha takskydd/burliknande skydd på alla pallkragar eller vad bör vi göra för att skydda det från alla djur?

8. Som avdelare mellan grus och gräs tänkte jag ev om man har en träbrädor av samma trä och färg som vi bygger pallkragarna med. Men är gärna öppen för andra smarta alternativ som passar för en trädgård med robotgräsklippare.

9. Vi tänkte beställa hem ett stort lass med jord för att fylla pallkragarna men kommer ju gå åt en himla massa då vi kommer ha ca 5 pallkragar på ca ca 70-80cm djup. . Vilken jord ska man köpa? Tips på leverantör?

Vy över övervuxen köksträdgård med ogräs och personer som arbetar i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av planerad köksträdgård med måttangivelser för pallkragar och trädgårdens layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


STORT TACK PÅ FÖRHAND!
 
Ett par tips. Lägg 3 kragar på betongplattor i hörnen och sen ett golv, sen en krage till, då går det år 200 liter jord ca per odlingslåda. ingen vits att fylla hela. Jag plastade innan jord med svarta sopsäckar med dräneringshål mellan glesa brädor.

jag sågade ur en sparktröskel på undre lådan och använde dessa för att dölja gångjärnen.
Målade med falu rödfärgs svarta utvändigt, blir kanon, matt svart.

snacka med en pallkragetillverkare så får du vilka mått du vill.
De håller 3-4 år beroende på fuktighet.

sök på pallkrageklubben på odla.nu
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
1. Det är ju bara jorden i lådan som saker skall växa i. Vad som finns under spelar ingen roll.

4. Pallkragarna kommer att ha en begränsad livslängd oavsett träslag. Jag har just grävt ur några av mina första pallkragar som stått sedan 2012. De var skapligt ruttna men hade inte fallit samman än. Jag har sett andra som satt platonmatta på insidan av odlingslådor. Det borde betydligt öka livslängden.

6. Du får bedöma hur mycket rötter det finns i och om dessa är besvärliga att få bort. Jag återanvände jorden och försökte gräva ur med små tag och ta bort alla rötter. Det återstår att se hur bra det gick.

7. Kommer rådjuren åt att äta så kommer de att göra det. Det behövs staket i så fall.

Angående att fylla hela lådan eller inte som @Petteri Koste skriver om så beror det ju på vad man skall odla och hur ofta man kan vattna. en del saker växer bättre om de har ett djupare lager jord. Och mer jord håller mer vatten. 80 cm jord kanske är onödigt. Men 20 cm är i minsta laget många gånger.
 
  • Gilla
Auusi och 1 till
  • Laddar…
Thomas59 Thomas59 skrev:
Byggde odlingsbänkar för ett antal år sedan, samt några av pallkragar. Du hittar svar på alla dina frågor i tråden: [länk]
Tack snälla! Det var mkt intressant att läsa ditt inlägg där jag lärt mig ett och annat nu.
 
A Avemo skrev:
1. Det är ju bara jorden i lådan som saker skall växa i. Vad som finns under spelar ingen roll.

4. Pallkragarna kommer att ha en begränsad livslängd oavsett träslag. Jag har just grävt ur några av mina första pallkragar som stått sedan 2012. De var skapligt ruttna men hade inte fallit samman än. Jag har sett andra som satt platonmatta på insidan av odlingslådor. Det borde betydligt öka livslängden.

6. Du får bedöma hur mycket rötter det finns i och om dessa är besvärliga att få bort. Jag återanvände jorden och försökte gräva ur med små tag och ta bort alla rötter. Det återstår att se hur bra det gick.

7. Kommer rådjuren åt att äta så kommer de att göra det. Det behövs staket i så fall.

Angående att fylla hela lådan eller inte som @Petteri Koste skriver om så beror det ju på vad man skall odla och hur ofta man kan vattna. en del saker växer bättre om de har ett djupare lager jord. Och mer jord håller mer vatten. 80 cm jord kanske är onödigt. Men 20 cm är i minsta laget många gånger.
Stort tack för dina svar.

4. Nu blir det troligen så att vi bygger pallkragar av lite tjockare reglar och med störta sannolikhet platonmatta som du föreslog.

7. Vi får nog bygga nån form av tak till dom i sommar eller så fort det går annars får vi nog inget för oss själva :).

Tack återigen!
 
P Petteri Koste skrev:
Ett par tips. Lägg 3 kragar på betongplattor i hörnen och sen ett golv, sen en krage till, då går det år 200 liter jord ca per odlingslåda. ingen vits att fylla hela. Jag plastade innan jord med svarta sopsäckar med dräneringshål mellan glesa brädor.

jag sågade ur en sparktröskel på undre lådan och använde dessa för att dölja gångjärnen.
Målade med falu rödfärgs svarta utvändigt, blir kanon, matt svart.

snacka med en pallkragetillverkare så får du vilka mått du vill.
De håller 3-4 år beroende på fuktighet.

sök på pallkrageklubben på odla.nu
Tack för dina tips! Ska kolla in gruppen direkt!

Kul också att det blev bra med svart falu rödfärg. Blir med största sannolikhet det för oss med nu.

Tack!
 
  • Gilla
Petteri Koste
  • Laddar…
A Auusi skrev:
Hej!

Vi ska precis börja göra om vår köksträdgård som idag mest bara består av ogräs och har en massa frågor som jag hoppas ni ska kunna hjälpa oss med.

Som ni ser på bilden har vi idag odlingar rakt på marken. Vi vill snygga till detta, göra en tydligare avgränsning mellan gräsmatta och grus med en träkant eller liknande, samt få upp alla odlingar i pallkragar. Så här kommer massa frågor. Svara gärna på det du kan, dvs du behöver inte svara på allt om du inte har tid och ork :)

1. Måste vi ta bort en massa grus/jord m.m. på nuvarande eller kan vi bara kratta ut allt vi har när vi tagit bort de stora stenarna som ramar in landen. Kan vi då lägga på markduk och stenar/ grus direkt på det gamla? Eller måste man gräva djupare eller förbereda marken på annat sätt?

2. Vi vill ha ljusa/ljusgråa stenar mellan allt och ser massa fina bilder online men förstår inte om folk använt sig av, makadam, singel eller dekorsten. Vad är bäst? Är det nåt annat underlag som man rekommenderas ha istället för grus?

3. Vi (JAG) vill helst inte köpa färdiga pallkragar utan göra egna då jag tycker det är mycket finare och dessutom kan vi då själva bestämma måtten på pallkragarna. Tips inför detta? Tänkte göra alla höga 65-80cm på höjden, 100 breda och 130 på längden.

4. Vilket material är mest hållbart och bäst för just pallkragar? Gran? Lärk? Nåt annat?

5. Vi vill måla pallkragarna med svart färg. Vad ska vi måla med utan att det vi odlar på något sätt får gifter i sig?

6. Vi ska försöka flytta på lite av nuvarande jorden för att kunna använda i botten av de nya pallkragarna. Är det dumt då det troligtvis blir svårt att få bort all växtlighet och ogräs från jorden?

7. Vi har mkt harar och rådjur på tomten. Behöver vi ha takskydd/burliknande skydd på alla pallkragar eller vad bör vi göra för att skydda det från alla djur?

8. Som avdelare mellan grus och gräs tänkte jag ev om man har en träbrädor av samma trä och färg som vi bygger pallkragarna med. Men är gärna öppen för andra smarta alternativ som passar för en trädgård med robotgräsklippare.

9. Vi tänkte beställa hem ett stort lass med jord för att fylla pallkragarna men kommer ju gå åt en himla massa då vi kommer ha ca 5 pallkragar på ca ca 70-80cm djup. . Vilken jord ska man köpa? Tips på leverantör?

[bild] [bild]

STORT TACK PÅ FÖRHAND!
Hej!

Vi är i färd med att göra samma resa, dvs snygga upp ett öppet trädgårdsland fullt av ogräs till ordning och reda med singel och pallkragar. Så min fråga är - hur gick det för er?

Hur gjorde ni med marken runt om pallkragarna? Min tanke har hittills varit att lägga markduk och sen singel rakt på det. Men det behövs kanske större insatser...
 
Hejsan,

Det gick jättebra.

Vi hyrde en paddmaskin och paddade först underlaget så hårt och platt vi kunde. Därefter markduk. Och sedan ett lager med kross eller vad det nu kallas som det rekommenderas att man ska ha under gårdssingel. Därefter paddade vi detta innan vi slutligen fyllde på med gårdssingel runt om pallkragarna vi byggt.

Vi köpte både kross, singel och jord på Molnsätra gård. Botten av alla pallkragar har vi fullt upp med stora stenar vi hade på tomten.

Lägger till lite bilder så ni kan se.
 
  • Trädgård med nyinstallerad vit markduk och pallkragar på beredda underlag inför begravning med gårdssingel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyanlagd grusgång i en trädgård med plattat och paddat underlag, omgiven av gräs och buskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsområde förberett för pallkragar med paddat underlag, markduk och krosssten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som bygger en pallkrage till trädgården på en markduk utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pallkragar för trädgårdsodling på paddat underlag med kross och singel, omgivna av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en trädgård med nyanlagda pallkragar fyllda med jord, omgivna av gårdssingel, och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta pallkragar på ett plattat och paddat underlag med gårdssingel, omgivna av grönt gräs och häckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pallkrage fylld med stora stenar på ett markdukunderlag, förberedelse för gårdssingel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård under arbete med svarta pallkragar fyllda med jord och grusgångar mellan på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med nyanlagda pallkragar, gårdssingel och markduk, med gröna växter och gult hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med komposteringslådor på grusunderlag med gårdssingel och växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med paddat grusunderlag och rad av svarta pallkragar med växthuslock, omgivna av gårdssingel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trädgårdsprojekt med svarta pallkragar och växthusmoduler på en nylagd gårdssingelyta, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Mymica och 36 till
  • Laddar…
Wow, otroligt fint! Vilket lyft!
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Vad är det för material du har till taken / överdelen , förutom trä då .
Är det insektsnät ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är det för material du har till taken / överdelen , förutom trä då .
Är det insektsnät ?
Ja exakt, det är svart insektsnät som vi har häftat fast på insidan. Samt att vi har fäst locken med rostfria gångjärn så det lätt går att öppna på båda sidorna. Alla lock sitter även löst på så att man lätt kan ta av när man behöver komma åt bättre/längre ned i pallkragen.
 
  • Gilla
Tryckeri och 3 till
  • Laddar…
P peveko skrev:
Wow, otroligt fint! Vilket lyft!
Tack snälla!
 
Hej! Vad fint det blev. Hur djupt grävde ni innan ni körde omgång med paddan?
 
  • Gilla
Auusi
  • Laddar…
A ArgPaprika skrev:
Hej! Vad fint det blev. Hur djupt grävde ni innan ni körde omgång med paddan?
Tack snälla! Jag minns tyvärr inte men inte så djupt. Kollar man på bilderna så är ju marknivån innan vi la på stenkross och så kanske 5-10cm under övrig marknivå sen ser det ut att vara ca 10 med stenkrossen som vi paddade. Så gruset innanför ramarna är ju lite högre nivå än gräset men vi tycker det blev bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.