DennisCA DennisCA skrev:
Att få nosslarna att hålla vet jag inte om det måste vara så svårt, injektorn håller ju och den är ganska utsatt. Annars förstod jag att DFI tillät man kunde använda EGR systemet utan att få de vanliga problemen med sot. Högre bränsleförbrukning har jag inte läst om dock, förstod tvärtom att bränslemängden som sprutas in kunde reduceras då mixingen blev bättre.

Jag är undrar om man kunde använda principen i en äldre motor med förkammare. Typ en nossel i förkammaren för ännu bättre blandining.
Det var nån SAErapport som talade om något minskad verkningsgrad.
Injektorerna kyls ändå av bränsle och har en relativt liten yta mot förbränningsrummet.
De här nosslarna har stor yta och kan nog få svårt med kylning. Kylningen i sig minskar verkningsgraden.
Men med nog häftiga material kanske det går?
 
Jag tror också att ska man experimentera med en äldre motor så ska man söka info i redan utförda experiment med förkammare och luftinsprutning som har gjorts i alla möjliga former och färger. Iden med bättre blandning som sådan är inte ny. Det är nog mer kombinationen med högt bränsletryck och luftblandning som är det nya. Förr var det ett sätt att slippa högt bränsletryck.

Nu låter jag väldigt negativ... jag tror dessa forskare vet fullt ut vad de håller på med men de säger själva att det är en bit kvar att utveckla. Och jag har själv haft drömmar om att modifiera förkammare och experimentera hemma i garaget... jag drömmer fortfarande.
 
Isakare Isakare skrev:
Här kommer båten. Tyvärr blev det kylvattenhaveri när vi kom ut på frifartsvatten, så jag fick bogsera den tillbaka (2 ton)
Det i sin tur tömde tanken på min båt, så jag fick paddla de sista 20 meterna till bryggan hemma.
[bild] [video]
Åkte lite ribb med ett eventföretag förra veckan. Passade på att fråga hur det såg ut på sjön med de bränslepriserna vi har nu. Han konstaterade att de större motorbåtarna fortfarande var ute och åkte, men de åkte 8 knop istället för 20.....
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Nu låter jag väldigt negativ... jag tror dessa forskare vet fullt ut vad de håller på med men de säger själva att det är en bit kvar att utveckla. Och jag har själv haft drömmar om att modifiera förkammare och experimentera hemma i garaget... jag drömmer fortfarande.
Jag menade snarare jag hoppades nån med utrustning och resurser skulle göra sådan forskning. Så fick man köpa en produkt sen om det blir till nåt.
 
Mysigt ljud i skogen + luffar AC:cool:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Mysigt ljud i skogen + luffar AC:cool:
[video]
Var kördes det där ??
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Åkte lite ribb med ett eventföretag förra veckan. Passade på att fråga hur det såg ut på sjön med de bränslepriserna vi har nu. Han konstaterade att de större motorbåtarna fortfarande var ute och åkte, men de åkte 8 knop istället för 20.....
Märk det jag med. Förut fick man stup i kvarten slå av farten i min lilla jolle för att ta vågorna från 30-50 fots båtar i 25 knop. Nu får jag åka slalom runt de.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Här kommer båten. Tyvärr blev det kylvattenhaveri när vi kom ut på frifartsvatten, så jag fick bogsera den tillbaka (2 ton)
Det i sin tur tömde tanken på min båt, så jag fick paddla de sista 20 meterna till bryggan hemma.
[bild] [video]
Låter gött , vad är det för motor ?

Tokslut Tokslut skrev:
Mysigt ljud i skogen + luffar AC:cool:
[video]
Fy fasen , detta var rått (y)(y)(y) finns det mer att se ?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Båten på filmen har bara 120 liters tank, big block var inte orginal i den.
Blir spännande o se hur långt den kommer i lite fart.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Låter gött , vad är det för motor ?
Mercusier 7,4. Motorn är från 2015, men det har väl inte hänt nått avgörande de senaste 70 åren hur de är konstruerade ??
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
G
Isakare Isakare skrev:
Mercusier 7,4. Motorn är från 2015, men det har väl inte hänt nått avgörande de senaste 70 åren hur de är konstruerade ??
Skulle väl vara att förgasarna är ersatta med insprutning och att tändningen är elektronisk.
 
H
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Micke bor väl i Sunne.
Skrot som han kallas.

sen är det väl populärt att köra med jänkare här.

[länk]

tjej kompis till mig är med å kör med sin cheva där.
Åkte den vägen med vanlig bil för nån månad sen, måste vara skitkul att dåna upp där med nått gammalt järn :)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Skulle väl vara att förgasarna är ersatta med insprutning och att tändningen är elektronisk.
Ja, den hade inga brytarspetsar, men vad som satt under fyrkanten till luftburk vet jag inte.
Men då man fick pumpa 3 ggr med gasen för att få igång den, gissar jag att det just var en förgasare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.