Då räcker det väl med fördisk.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Då räcker det väl med fördisk.
Ja blir det bara rent så kvittar det väl egentligen om det är fördisk eller huvuddisk som löser tabletten och får det rent. :)
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens
D Dayangel skrev:
Typ dubbla priset men det kanske det är värt (y)
Om det är billigt men inte funkar så är det klart värt att köpa något lite dyrare som fungerar…:rolleyes:

Och dubbla priset är det inte…
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Om maskinen är ansluten till kallvatten. Många är anslutna till varmvatten, vår exempelvis.
De skall vara inkopplade på kallvatten för att fungera som det är tänkt, det är förhoppningsvis inte många som är inkopplade på varmvatten…
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Otroligt mycket enklare att hälla pulver från en "flaska" än att behöva hantera tabletter. Kletigt och allmänt otrevligt. Föredrar att inte behöva komma i kontakt med diskmedlet.
Tabletter är snustorra, aldrig kletiga…

Däremot skall man tänka på att alltid hantera tabletterna med torra händer. Kommer det fukt på tabletterna i förpackningen så klippar de ihop.
 
Nissens Nissens skrev:
De skall vara inkopplade på kallvatten för att fungera som det är tänkt
Verkar som om Siemens inte håller med.

Skärmdump av inställningsmeny för diskmaskin med alternativ för extra torkning och sensorinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nissens Nissens skrev:
det är förhoppningsvis inte många som är inkopplade på varmvatten…
Mina har i alla fall varit det de senaste 20 åren och fungerat/fungerar utmärkt.

Nissens Nissens skrev:
Tabletter är snustorra, aldrig kletiga…
Jag vill ändå skölja av handen efter att tagit i dem.
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Verkar som om Siemens inte håller med.

[bild]

Mina har i alla fall varit det de senaste 20 åren och fungerat/fungerar utmärkt.

Jag vill ändå skölja av handen efter att tagit i dem.
Frågan är ju då hur de fungerar om man skall diska i 40 grader och varmvattnet håller 55 grader. Kyler den vattnet då? Eftersom du säger att det fungerat så borde du veta det.

Det är väl inte tänkt att man skall använda varmvatten till både sköljning och diskningen heller, låter lite onödigt och oekonomiskt, åtminstone om man har en elektrisk vvb.

Att du vill skölja handen är ju upp till dig, tabletterna är ändå snustorra, vilket det handlade om.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju då hur de fungerar om man skall diska i 40 grader och varmvattnet håller 55 grader. Kyler den vattnet då?
Nej den kyler naturligtvis inte något "aktivt". Dock gissar jag att vattnet som kommer in i en "kall" diskmaskin blir betydligt svalare än 55 när det används så det är knappast några problem i praktiken. Sen diskar i alla fall jag aldrig i så låg temperatur som 40 grader så för mig är det en icke-fråga.

Nissens Nissens skrev:
Eftersom du säger att det fungerat så borde du veta det.
Varför borde jag veta det? Jag är nöjd med att disken alltid blir ren men funderar inte speciellt mycket på varför eller hur diskmaskinen rent tekniskt fungerar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej den kyler naturligtvis inte något "aktivt". Dock gissar jag att vattnet som kommer in i en "kall" diskmaskin blir betydligt svalare än 55 när det används så det är knappast några problem i praktiken. Sen diskar i alla fall jag aldrig i så låg temperatur som 40 grader så för mig är det en icke-fråga.

Varför borde jag veta det? Jag är nöjd med att disken alltid blir ren men funderar inte speciellt mycket på varför eller hur diskmaskinen rent tekniskt fungerar.
En diskmaskin sköljer alltid i kallvatten först eftersom varmt vatten får proteiner att koagulera och fastna vilket gör det svårdiskat. Du kan kolla med vilket storkök som helst hur de gör.

Själva diskprogrammet körs självklart i varmt vatten.
Som sagt, rätt onödigt att använda varmt vatten där det skall vara kallt, av flera skäl.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens
electroluxaren skrev:
Du reagerade så det är ditt problem ingen annan reagerat mer än du. Du måste inse detta då det hjälper läkningen. Finns säkert någon i vit rock annars till din hjälp.
Du får nog skrolla uppåt och se vad du själv skrivit, för det är ingen annan än du som sett något problem. Eftersom du inte vill utveckla vad det handlar om så utgår jag ifrån att det inte fanns. :)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan kolla med vilket storkök som helst hur de gör.
Varför skulle jag göra det? Jag nöjer mig med att min disk blir ren och struntar fullständigt i hur storkök diskar.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Varför skulle jag göra det? Jag nöjer mig med att min disk blir ren och struntar fullständigt i hur storkök diskar.
Ok, trevlig inställning, med den kommer du nog långt. :)
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, trevlig inställning, med den kommer du nog långt. :)
På vilket sätt är mitt totala ointresse för hur storkök diskar otrevligt? :thinking:
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt är mitt totala ointresse för hur storkök diskar otrevligt? :thinking:
Det är klart att du har rätt i detta.
Jag reparerar storköksutrustning, många diskar blir det...
tunnelmaskiner med magasin är riktigt kul.
Det finns för många tyckare i detta forum och de utmärker sig hela tiden med idiotpåståenden.
Det finns ingen anledning att veta hur en storköksmaskin fungerar som diskar på 2 minuter då det skiljer sig diametralt mot en konsumentmaskin, hela flödet och arbetsmetodiken skiljer, inte minst kemikalierna och temperaturerna.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Nissens
electroluxaren skrev:
Det är klart att du har rätt i detta.
Jag reparerar storköksutrustning, många diskar blir det...
tunnelmaskiner med magasin är riktigt kul.
Det finns för många tyckare i detta forum och de utmärker sig hela tiden med idiotpåståenden.
Det finns ingen anledning att veta hur en storköksmaskin fungerar som diskar på 2 minuter då det skiljer sig diametralt mot en konsumentmaskin, hela flödet och arbetsmetodiken skiljer, inte minst kemikalierna och temperaturerna.
Helt rätt, men när man väl sköljer disk i storkök, vad sköljer man med då?
Inte är det varmvatten…
Tror inte att det är någon annan än du som nämnt diskmaskin i storkök…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.