Jag försöker gardera mig om det blir ett långvarigt strömbortfall i framtiden. Min tanke är att med enkla medel ändra min pelletspanna (Nibe Pellex 100) så att vedeldning är möjligt. Det som behövs är att ett roster insätts i eldstaden samt att ersätta brännaren med en plåt med ett luftspjäll. Jag undrar om detta kommer att fungera?
Om detta är möjligt tänker jag anskaffa ett batteri, 125 Ah, med växelomformare för att driva cirkulationspumpen. Frågan är om det även behövs en fläkt för att få rökgaserna upp i skorsten, speciellt vid tändning och start.
Jag undrar om någon har erfarenhet eller kunskap av detta.
 
M
Ja det stämmer jag har en Pellux 100 pelletspanna.
M Markarbetaren skrev:
Är det Pellux 100 du avser?
Untitled (nibe.eu)
M Markarbetaren skrev:
Är det Pellux 100 du avser?
Untitled (nibe.eu)
 
M
Tror inte det är möjligt att elda ved i den.
 
Back in the days, 80-90-tal, fanns det förugnar att ställa framför en oljepanna att elda ved i, om du får tag på en sån?
Vet inte om det finns fortfarande, har ingen sett på 20 år.
 
  • Gilla
Vdklyven
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Back in the days, 80-90-tal, fanns det förugnar att ställa framför en oljepanna att elda ved i, om du får tag på en sån?
Vet inte om det finns fortfarande, har ingen sett på 20 år.
Ja,förugn e nog som gäller,undra om inte kenjonugnen fortfarande säljs :thinking::thinking:
 
M Markarbetaren skrev:
Tror inte det är möjligt att elda ved i den.
Det är klart att det går, men det går definitivt inte bra.
 
mitt tips är att prata med sotaren innan byte av bränsleslag.
de kan ha synpunkter och kanske kan komma med tips...

tråkigt om huset brinner ner eller om pannan börjar koka
 
M
D Daniel 109 skrev:
Det är klart att det går, men det går definitivt inte bra.
Är det ett ironiskt svar i stil med ”ja man kan elda på parkettgolvet i vardagsrummet men det är inte bra”?:D

Om jag tittar på TS panna jämfört med hur min vedpanna ser ut, dom jag känner som har vedpanna, så fattas det luckor, dragregulator osv. Jag har urtag för pellets/olja i min panna, en plåt som jag skruvar bort och stoppar in brännaren i, vid sidan om vedeldstaden. Men att elda ved i det hålet istället har jag svårt att se hur det skulle gå till. Om syftet är att Pellux skulle fungera för vedeldning så är jag 100% säker att Nibe skulle saluföra tillbehörsutrustning för ändamålet.
 
M Markarbetaren skrev:
Tror inte det är möjligt att elda ved i den.
Varför är det inte möjligt?
 
Tomture61
En vedkamin brukar ha en rökgång med 150 mm diameter .
Pelletskaminer klarar sig med mindre rökgång , 80 mm diameter .
Vet du vad du har för skorsten ?

Hittade denna anvisning : Skorsten
Det är viktigt att rökkanalen har en sådan diameter och
höjd att övertryck ej uppstår i panna och rökkanal.
PELLUX 100 TOUCH har rökrörsanslutning uppåt med
en invändig diameter på Ø 125 mm och är avsedd för
anslutning till skorsten med en minsta invändig diameter
på Ø 160 mm. Rekommenderad minsta skorstenshöjd
för denna diameter är 7 m vid 16 – 20 kW uttagen effekt.
Skorstensdraget är av stor vikt och bör vara 15 – 25 Pa.
 
Redigerat:
M Markarbetaren skrev:
Är det ett ironiskt svar i stil med ”ja man kan elda på parkettgolvet i vardagsrummet men det är inte bra”?:D

Om jag tittar på TS panna jämfört med hur min vedpanna ser ut, dom jag känner som har vedpanna, så fattas det luckor, dragregulator osv. Jag har urtag för pellets/olja i min panna, en plåt som jag skruvar bort och stoppar in brännaren i, vid sidan om vedeldstaden. Men att elda ved i det hålet istället har jag svårt att se hur det skulle gå till. Om syftet är att Pellux skulle fungera för vedeldning så är jag 100% säker att Nibe skulle saluföra tillbehörsutrustning för ändamålet.
M Markarbetaren skrev:
Är det ett ironiskt svar i stil med ”ja man kan elda på parkettgolvet i vardagsrummet men det är inte bra”?:D

Om jag tittar på TS panna jämfört med hur min vedpanna ser ut, dom jag känner som har vedpanna, så fattas det luckor, dragregulator osv. Jag har urtag för pellets/olja i min panna, en plåt som jag skruvar bort och stoppar in brännaren i, vid sidan om vedeldstaden. Men att elda ved i det hålet istället har jag svårt att se hur det skulle gå till. Om syftet är att Pellux skulle fungera för vedeldning så är jag 100% säker att Nibe skulle saluföra tillbehörsutrustning för ändamålet.
Svar från Zanda:
Jag skickar en principskiss på min panna Nibe Pellux 100. I eldstaden ser man att det finns fyra "knaggar" som ett roster kan vila på och där man lägger veden. Stor lucka finns för att lägga in ved. Tar man bort själva brännaren så kan en draglucka sättas dit istället. Jag har en acctank på 500 liter kopplat till en Laddomat 21.
Pellux 100 är en s.k. ladd-panna som bara laddar varmvatten till acc-tanken. Det blir ingen skillnad i systemet om brännaren ger värma alternativt att veden ger värme.
Vad kan gå fel?
Illustration av Nibe Pellux 100 pannan öppen med synliga knaggar för rost och vedinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Principskiss av Nibe Pellux 100 panna med öppen lucka och synlig eldstad och rostret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Vdklyven
  • Laddar…
skulle det inte gå med flis istället
 
M
Det är inte så enkelt att bara plocka bort brännaren och sätta dit en draglucka. Det måste lira med drag i skorstenen och såna grejor. I pricip alla vedpannor arbetar med principen underförbränning vilket innebär att veden brinner kontrollerat nedifrån, rökgaserna sugs nedåt igenom rostret för att man ska erhålla rätt effekt. Jag har flera gånger fått dåligt drag i pannan vilket gjort att veden börjat brinna uppåt istället med följd att det bildats gengas och höga smällar genom dragluckan och pannrummet helt rökfyllt.

Så det är inte bara och bara att plocka bort pelletsbrännaren och ersätta med något annat. Din pelletsbrännare matas enligt en bestämd rutin med små mängder pellets, sedan har du väl en fläkt som blåser på lågan osv? Att fylla eldstaden med ved som brinner med högre effekt än vad pannan klarar kan få otrevliga följder.

Jag tror inte att det kommer att fungera men jag är ödmjuk och hittar du nån som lyckats så är jag första att erkänna att jag har fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.