Hej! Har bott i min lägenhet i snart ett år utan taklampor. Nu när mörkret är på väg tänkte jag till slut sätta upp en i sovrummet, men har direkt stött på patrull. Ur taket kommer 3 kablar enligt bild, där 2 av dem är kopplade till ett (vad jag antar) är ett gammalt kronuttag. Den tredje jordade är helt lös. På väggen sitter en sån där dimmerknapp.

Sökte runt på forumet och läste att man skulle vara försiktig att koppla den jordade eftersom en gulgrön kan om man har otur vara kopplad som tändtråd i ett annat rum.

Jag har en lampskärm som jag ska köpa ett upphäng till, så frågan är om jag bara kan köpa en lamphållare, kabel och ett ojordat uttag och koppla in i det befintliga eller om jag även borde byta uttaget till någon form av jordat?

Tack på förhand.
Hand som håller en vit elektrisk stickkontakt med lösa trådar framför en takrosett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit strömbrytare på en grå vägg med synlig kabel och kabelklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Är vägguttagen jordade eller ojordade i det rummet?
Har du något mätinstrument som kan avgöra om jordtråden i taket är på ett eller annat sätt hopkopplad med jorden i vägguttagen?

Har lampan som ska hängas upp skyddsjordsanslutning, är det dubbelisolerad dvs. har en märkning med två fyrkanter i varandra, eller gammal som borde skyddsjordas men inte är det?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack! Vägguttagen är ojordade (har dock en jordfelsbrytare!). Äger inget mätinstrument.

Lampan är inte köpt än, så det är delvis det jag undrar vad för kontakt som lämpar sig bäst här, så köper jag det :)
 
BirgitS
När vägguttagen är ojordade ska det vara ojordat i taket också och om lampan har jord får den jorden inte anslutas till den där gröngula tråden du har i taket.

Det är lampan i sig som bestämmer vilken sorts propp den ska ha eftersom det är meningen att lampan inklusive propp ska kunna flyttas till godtyckligt rum.

Den här tråden innehåller mycket information: https://www.byggahus.se/forum/threads/hjaelp-kan-jag-inte-goera-sahaer.465149
Den här är nog egentligen samma fråga som du har: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-veta-om-lamputtag-aer-jordat.466690/
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra information. Ska se till att söka runt lite mer nästa gång.

Om jag förstått det hela rätt så är kan jag låta den jordade kabeln hänga löst, och sen kvittar det i detta rum om jag köper en jordad eller ojordad kontakt+kabel till lampan. Sen om jag ska flytta lampan till ett rum med jordade uttag måste lampan vara jordad (och därför är det kanske smartast att redan nu köpa lampupphänget jordat).
 
Fairlane
G Gorbi skrev:
Sökte runt på forumet och läste att man skulle vara försiktig att koppla den jordade eftersom en gulgrön kan om man har otur vara kopplad som tändtråd i ett annat rum.
Man kan aldrig lita på färger, men jag hoppas verkligen inte någon har varit så dum så de kopplat så illa.
Den som har kopplat in ditt uttag undrar jag varför de gjort som den gjort. Blandade färger och varför inte koppla uttaget direkt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Det är inte så lätt att hitta bra info om man inte känner till forumet :) och i det här fallet kom jag ihåg att jag hade sett den andra tråden om samma sak någon av de senaste dagarna.

Man ska alltid köpa en propp som är rätt för lampan.
 
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Den som har kopplat in ditt uttag undrar jag varför de gjort som den gjort. Blandade färger och varför inte koppla uttaget direkt?
Någon som inte kan så mycket och råkade ha ett uttag med två kabelbitar liggande och tyckte det var enklare att använda wago än att öppna uttaget?
 
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Någon som inte kan så mycket och råkade ha ett uttag med två kabelbitar liggande och tyckte det var enklare att använda wago än att öppna uttaget?
Ja, det är inte otroligt, men desto större anledning att kolla hur det egentligen ligger till. Någon satt med ett uttag där.det var kopplat två bruna (?) Kablar och tyckte att det blir bra att ansluta till befintliga sladdar med en Wago. Jag hade inte litat på detta gör fem öre.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, det är inte otroligt, men desto större anledning att kolla hur det egentligen ligger till. Någon satt med ett uttag där.det var kopplat två bruna (?) Kablar och tyckte att det blir bra att ansluta till befintliga sladdar med en Wago. Jag hade inte litat på detta gör fem öre.
Tänkte ta bort ”förlängningen” och montera uttaget direkt i de ursprungliga kablarna istället när jag väl hänger upp det hela.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.