N nmeden skrev:
En vvb är bara en värmare, ett spabad innehåller massa elektronik som inte mår bra av att stängas av. Man vill dessutom köra cirkulation konstant för reningens skull, även om man inte vill värma. Du bör inte utan vidare bara bryta all ström till det.
Aha. Jo shelly 3em har en brytare också, men blir dyrt relä om man inte vill ha mätningen.
Delar uppfattning om körning av spabad
Hade jag haft ett hade jag själv sålt snarast

Såg att elterminer säljs för januari nu, med priser som landar runt 20 krkwh
Blir inte snyggt detta
 
  • Gilla
Crank
  • Laddar…
L
Jag bestämde mig för att tömma mitt spabad. Ringde tillverkaren och han hade någon kund som gjort det men såg inga större problem. Kopplade loss värmare samt öppnade ventilerna längst ner på mina pumpar för att tömma på vatten.

sedan tog jag en mindre pump med smala slangar, tryckte ner i alla hål jag kunde hitta för att få ut så mycket vatten som möjligt. Slutligen fyllde jag på med spolarvätska där det rinner ner i de större rören.

hoppas detta skall minska risken för frysskador
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Jag bestämde mig för att tömma mitt spabad. Ringde tillverkaren och han hade någon kund som gjort det men såg inga större problem. Kopplade loss värmare samt öppnade ventilerna längst ner på mina pumpar för att tömma på vatten.

sedan tog jag en mindre pump med smala slangar, tryckte ner i alla hål jag kunde hitta för att få ut så mycket vatten som möjligt. Slutligen fyllde jag på med spolarvätska där det rinner ner i de större rören.

hoppas detta skall minska risken för frysskador
Såg att ett företag i Skåne tar 5000 för en vinterstångning av spabad.
Kan vara värt att leta upp deras sida om man bor i söder kanske?
 
L Lewdis skrev:
Jag bestämde mig för att tömma mitt spabad. Ringde tillverkaren och han hade någon kund som gjort det men såg inga större problem. Kopplade loss värmare samt öppnade ventilerna längst ner på mina pumpar för att tömma på vatten.

sedan tog jag en mindre pump med smala slangar, tryckte ner i alla hål jag kunde hitta för att få ut så mycket vatten som möjligt. Slutligen fyllde jag på med spolarvätska där det rinner ner i de större rören.

hoppas detta skall minska risken för frysskador
Har inte följt all diskussion om detta men rekommenderar att kika lite på "rest mode". Jag fick min att funka efter lite trixande. Den värmer bara när filtrering går och min filtrering går 02-05 på natten. Så länge elpriscyklerna är vad de är och man har timpris funkar det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Stängde av och tömde vårt spabad idag, tömning med hjälp av grovdamsugare ikombination med tryckluft från kompressorn så tror jag att 99%av vattnet är borta.

Får bli en solsemester för familjen om vi får utomhusbads abstinens ;)
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
L
H henlin431 skrev:
Har inte följt all diskussion om detta men rekommenderar att kika lite på "rest mode". Jag fick min att funka efter lite trixande. Den värmer bara när filtrering går och min filtrering går 02-05 på natten. Så länge elpriscyklerna är vad de är och man har timpris funkar det.
Är rätt säker på att mitt bad inte har någon sådan funktion men känns skönt att ha förberett sig så bra man kan med tanke på vad som väntar.
 
H henlin431 skrev:
Har inte följt all diskussion om detta men rekommenderar att kika lite på "rest mode". Jag fick min att funka efter lite trixande. Den värmer bara när filtrering går och min filtrering går 02-05 på natten. Så länge elpriscyklerna är vad de är och man har timpris funkar det.
H henlin431 skrev:
Har inte följt all diskussion om detta men rekommenderar att kika lite på "rest mode". Jag fick min att funka efter lite trixande. Den värmer bara när filtrering går och min filtrering går 02-05 på natten. Så länge elpriscyklerna är vad de är och man har timpris funkar det.
Jag funderar på en lösning med någon smart styrning till värmaren som på mitt spa går bara på en fas.
Badar mest på helgen.
https://www.viskanspa.se/wp-content/uploads/2022/08/Minska-elförbrukningen_low-1.pdf
 
  • En Plejd-enhet för smart styrning av spa-värmare med tydliga anslutningar och blått ljust gränssnitt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lars f l Lars f l skrev:
Jag funderar på en lösning med någon smart styrning till värmaren som på mitt spa går bara på en fas.
Badar mest på helgen.
[länk]
Gjort liknande lösning nyss. Kändes osäkert att låta all ström till värmaren gå via relät. Så pucken får styra kontaktor. Även inkopplad tempsensor för att kunna fjärrövervaka.

Dock verkar cirkpumpen gå lite mycket. Gissar den vill gå när den värmer, och den tror ju att den värmer hela tiden, typ.
 
  • Elkomponenter på träyta inklusive kontaktor, relä, och temperatursensor för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Lars f l Lars f l skrev:
Jag funderar på en lösning med någon smart styrning till värmaren som på mitt spa går bara på en fas.
Badar mest på helgen.
[länk]
Utmaningen som är redan nu är att man i princip bara kan värma på natten. Om man då badar på kvällarna blir det svala bad. Jag har 6 kW värmare i min badkopp och det går rätt fort att få upp några grader. Men det finns ingen lämplig tid att värma.

Har man extremt bra isolering kan det givetvis fungera.

Plejd funkar säkert men man bör ändå fundera på ovanstående. Rent logiskt lär vi fortsätta ha lägre pris på natten är på dagen men gissningsvis rör det sig om flera kronor eller mer även på natten när kylan dyker upp här snart.

Varför kan du inte köra en relativt enkel wifi-adapter (några hundra kronor). Möjligt du har fast installation men det går väl att sätta vanligt uttag. Möjligt att det inte är poppis enligt manualen. Finns ju wifiadaptrar som klarar 16A.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
haha jobbigt när jag ställer svåra frågor men ack så viktiga frågor. Tydligt att svaren inte finns.. hur ska du då kunna övertyga folket?
Putin? Var kom han in i bilden gällande överkonsumtion? Fast han är kanske ett bra exempel. han köper vapen i massor. det är inte bra för miljön.
Nu börjar du svamla runt.
Det är inte så konstigt att saker som påverkar miljön negativt inte är nyttigt.
men ett tips om du ska kunna övertyga folk om att det är farligt för miljön att shoppa, ha svar på frågorna som ställs och det viktigaste tona ned vänster tjafset.
Du ställer inga svåra frågor, däremot fel frågor.
"Om vi sänker vår konsumtion som du verkar vilja så är frågan hur bra Sverige skulle må? Hur stor skulle arbetslösheten vara?"
Det är 2 skilda frågeställningar.
Och shoppa, kolla Ullared, är det bra för miljön, större och mer deprimerande ställe finns knappt......
Dock måste jag påstå att denna lilla pajkastning åtminstone är hyffsat ekologisk gentemot riktig hårdvara;-)
 
J jawen skrev:
Man får en betalningsanmärkning när man INTE kan betala tillbaks sina skulder!
( om vi inte talar om dom som bara är väldigt väldigt sena, och inte betalar små räkningar trotts 3 påminnelser, men dom är en liten skara totalt sett)
Kronofogden går då in och tvång säljer allt du äger, ditt hem, din bil, din tavla på väggen o.s.v.

OCH kan du inte ens betala efter det, så får du löneutmätning tills HELA din skuld PLUS alla löpande räntor är FULLT betald.
Ca 30% av alla hos Kronofogden har inte blivit av med sin skuld trotts utmätning av alla tillgångar, och ALLA dessa får löneutmätning....Många resten av livet pga räntorna som läggs på!
104 000 personer i Sverige lever med löneutmätning lågt räknat då statistiken släpar ca 18 månader.
Dessa har i snitt 2 barn, d.v.s ca 350.000 människors liv påverkas av situationen om vi räknar bort fruar, sambos, övriga familjen så garanterat också påverkas.


Tydligen ett så stort problem att regeringen gjorde en lagrådsremiss förra året som trädde ikraft nu 1 juni.
Och en sådan gör man inte om det inte är många med problemet ( blir ett samhällsproblem)

[länk]

Här en i mängden av alla verkliga "stories" om en ensamstående mamma med 1 dotter som endast får behålla 4000 kr/mån, trotts att hon tjänar 40.000 kr/mån och är inne på 12:e skuldåret!

Kronofogden själva går ut och vill ha en lagändring, då 104 000 personer i Sverige lever med löneutmätning enligt Kronofogden.

[länk]

Drabbad Pensionär

[länk]

Från 2012

[länk]

o.sv, o.sv, det finns 100.000-tal´s fall som dessa!

Nu senaste åren har också äldre personers skulder ökat, och Kronofogden skriver:

I slutet av 2018 hade drygt 40 000 pensionärer skulder hos Kronofogden. En ny analys visar att en majoritet i gruppen 65 plus har varit registrerade hos myndigheten i mer än 20 år. En annan oroande utveckling är att allt fler pensionärer över 80 år får sin första skuld hos Kronofogden.

Skrämmande läsning & en hemsk verklighet idag i Sverige

Orkar heller inte argumentera med dig längre, då jag tycker du står alldeles för långt ifrån verkligheten.
Troligen för att du aldrig har brytt dig om att vara lyhörd och lära dig om saker i livet allmänt.

/Jawen
Hmmm… menar du att mer än 50% av de som är över 65 år har funnits hos KFM i över 20 år? Det låter inte rimligt Skulle varannan pensionär ha obetalda skulder/betalningsanmärkningar?
 
Helena Lillarve Helena Lillarve skrev:
Hmmm… menar du att mer än 50% av de som är över 65 år har funnits hos KFM i över 20 år? Det låter inte rimligt Skulle varannan pensionär ha obetalda skulder/betalningsanmärkningar?
Du måste läsa det jag skriver korrekt, jag skriver inte 50% av alla pensionärer i Sverige.
Jag skriver:

I slutet av 2018 hade drygt 40 000 pensionärer skulder hos Kronofogden.

Vidare skriver jag:


En ny analys visar att en majoritet i gruppen 65 plus har varit registrerade hos myndigheten i mer än 20 år.

D.v.s att en majoritet AV DOM 40.000 pensionärer som FINNS registrerade hos Kronofogden, har funnits där mer än 20 år.

/Jawen
 
Oki - förstår hur du menar. Dock blir det syftesfel att tolka din text på det viset. Men jag förstår poängen - drygt 20 000 av svenskarna i åldern 65+ har funnits med i KFM:s register i över 20 år.

J jawen skrev:
Du måste läsa det jag skriver korrekt, jag skriver inte 50% av alla pensionärer i Sverige.
Jag skriver:

I slutet av 2018 hade drygt 40 000 pensionärer skulder hos Kronofogden.

Vidare skriver jag:


En ny analys visar att en majoritet i gruppen 65 plus har varit registrerade hos myndigheten i mer än 20 år.

D.v.s att en majoritet AV DOM 40.000 pensionärer som FINNS registrerade hos Kronofogden, har funnits där mer än 20 år.

/Jawen
 
H henlin431 skrev:
Visst är det så. Jag förespråkar alla energitekniker och även kärnkraft. Jag förespråkar även timpris, rörligt och fast pris.

Även jag har noterat att solen och vinden inte ger speciellt mycket energi när de inte existerar. Jag har även noterat att jag senaste 15 dagarna dragit in över 3000 kr på solkraft. Under dagtid. Givetvis. Jag levererar dagligen nära 100kWh till folk som behöver det för svinhöga summor som jag inte bestämt själv. Total solkraft i sverige under ett år syns knappt i statistikstaplarna. Jag tror inte ens vi kommer upp i mer än nån procent.

Det lustiga med kärnkraften är att vi inte äger kärnkraftverken själva. Det gäller även andra energislag i Sverige. Tryggheten med kärnkraft är inte alltid nödvändigtvis att svenskar har första tjing på all el som skapas, trots att den produceras dygnet runt. Så enkel är nämligen inte den här nöten att knäcka. Men många tror att det är så enkelt.

De dagar det blåser rejält består Sveriges totala enegikapactitet till mer än 40% av vindkraft. De dagarna är också just de dagar där spotpriser kommer nära 0 öre för oss konsumenter. Det skrivs/gnälls väldigt lite på dessa forum när det sker. De där 0-öringarna lär man aldrig få se om vi bara kör kärnkraft.

Om vindkraft och solkraft är en dålig energiform så är den lika dålig när den ger oss nära 0 öre i kostnad som när den inte finns tillgänglig och vi ramlar upp på 500 öre per kWh.

Kärnkraft är vårt enda energislag som är riktigt svårt att räkna verkligt pris på. Vi kan hävda kring 50 öre per kWh men sanningen är en annan.

I över 20 år har våra politiker försökt enats om hur vi skall lagra uttjänt avfall. Lagringen behöver hanteras under enorm tid framåt. Vad har detta kostat och vad kostar det framåt? Inkluderar de där 50 örena att bygga och lägga ner? Inkluderar de där 50 örena kostnaderna och riskerna vid krig? Vid en olycka där garanterat mer än 5 personer lär drabbas, hur sätter vi priset på det? Mångårigt långsiktiga skador, hur sätter vi priset på det? Svenska kärnkraftverk är bland de säkraste i världen. Det är troligtvis lika sant som att Ryska ledare just nu är bland de farligaste i hela världen. Svenska kärnkraftverk må vara säkra men de är knappast rustade för krig eller gåtfulla anfall som någon i slutänden blånekar till att ha genomfört. Om vi krigsrustar våra kärnkraftverk och därtill lägger på kostnaden för lagring av avfallet inklusive kontroller i många generationer, vad kostar en kWh egentligen och mot vilken risk? Knappast 50 öre per kWh.

För en tid sen fick vi drönarbesök över en del av våra svenska (men delvis utlandsägda) kärnkraftverk. Polis och militär lyckades till viss del (efter mycket möda, besvär och gissningar) komma fram till att det lutade åt olaglig verksamhet ovanför några av Sveriges mest besvärliga anläggningar. Vi hade i princip inget skydd. Vi hade inget att sätta emot och vi kunde inte mer än att acceptera läget. Fanns det någon i Sverige som ens reflekterade över elpriset de dagarna eller var vi mer oroliga för någon form av anfall/förstörelse med en stor katastrof som följd? Har vi samma oro om någon flyger drönare över våra vindkraftverk eller vattenkraftverk?

Tvärtemot vad andra säger anser jag själv att styrkan i vårt svenska elnät hittills (det har fungerat rätt bra rätt många år) är just fördelningen av krafttekniker.

Om du tar del av energimyndighetens skrivelser står deras plan där rätt tydligt. De guidar våra politiker med underlag. Det finns också siffror kring andel sol och vindkraft och till viss del hur planen ser ut framåt och vilken mängd solkraft som satsas på och var begränsningen ligger och varför. Planen är långsiktig.

Ibland behöver man inte ta diskussionen längre än att sammanfatta allt såhär:

När solen skiner är solceller det i särklass bästa energivalet
När vattnet finns tillgänglig är vattenkraften det i särklass bästa energivalet
När vinden blåser är vinden det i särklass bästa energivalet
När inga av ovanstående är verksamma är kärnkraft det enda energivalet

Det finns inget logiskt med att välja mellan ovanstående energityper eftersom de samverkar och har gjort det under lång tid och kommer göra det under lång tid. Det finns bra och dåligt med alla energitekniker om man synar dessa separat. Men...de körs inte separat. De samverkar.
Resterna av bränslet från en runda i ett kärnkraftverk borde inte kallas avfall. Det är fortfarande bränsle som OM vi beslutat fortsätta med kärnkraft kunde köra om igen efter behandling. Vi har bara inte kostat på oss detta pga ... nedläggning. Så vi får förvara i urberget. Värdefullt bränsle ... inte avfall.

Politikerna har inte debatterat HUR det ska förvaras, det har ingenjörer i internationellt samarbete löst sedan länge. Och det är en extremt överdrivet säker förvaring, just because. Politikerna tjafsar om processen.

Resterna kapslas in så att de kan i princip lagras på Sergels Torg. Men man säger att metoden i urberget ska klara 100 000 år. Men redan efter 500 år är det farligt bara om du äter upp det.

Då omröstningen gjordes var rädslan för KÄRNvapen så stor att KÄRNkraft kändes otäckt. Antalet som avlider pga de få olyckor som skett är ju en mycket liten bråkdel av vad som dör kontinuerligt pga fossila bränslen, t.o.m. pga olycksfall inom vindkraft.
Det är inte rationellt att vara rädd för kärnkraft eller dess förvaring av överblivet bränsle.
 
  • Gilla
Riverground och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.