sunnis
ARJU ARJU skrev:
Att helvetet brakade lös kort efter västvärldens sanktioner sanktioner mot Ryssland är ingen slump, Europa hade ett sårbart system och Putin såg minsann till att de inte var de enda som skulle få lida.

Förminska inte det här problemet till att handla om vilket parti som tar hem ett svenskt val. Det är Rysslands svar på våra sanktioner. För att i te ens blanda in NATO frågan...

EU hade ett energisystem exponerat mot den ryska diktaturen och dessutom en prismodell som såg till att ingen kommer undan. Sverige ligger jäkligt bra till i förhållande till en del andra länder.
Ryssland har sysslat med en hel del påverkansoperationer för att destabilisera EU innan invasionen, gasen började man redan med för 1 år sedan. Det har inget med sanktionerna att göra, vi hade haft det här läget ändå.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ryssland har sysslat med en hel del påverkansoperationer för att destabilisera EU innan invasionen, gasen började man redan med för 1 år sedan. Det har inget med sanktionerna att göra, vi hade haft det här läget ändå.
Ja det verkliga skälet till att vi har en "energikris" är politikernas fulspel med bla MP och Sossarna i spetsen som monterade ner möjligheten för kärnkraften att fortsätta. Dyrt blev det men inte f_n är det de skyldiga som får betala för sitt svek.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Nja. Vi byggde ett samhälle med vissa förutsättningar. Vi slutade sedan lyssna på ingenjörer och började lyssna på outbildade populister, idealister, och dogmatiker. Däri innefattas majoriteten av politiker och de flesta av deras väljare. Och därefter ändrade de förutsättningarna.

Det är otroligt ironiskt och inte förvånande att MPs beslut leder till att vi nu troligtvis kommer elda 200-300 miljoner liter olja fram tills nästa vår.
(Räknar med att verket får gå nära inpå hela tiden fram tills i vår)
MP lever verkligen upp till sin ideologi, i stort sett alla beslut eller förslag som kommer från deras håll ger oåterkalleliga avtryck i naturen och miljön, naturligtvis är det alla vi andra "icke Miljöpartister" som har fel.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Marike
Varför står vindkraftverk stilla när det blåser? För att hålla priset uppe? Dagens spotpris 8,53 kr/kWh.
Jag minns att för länge sedan hällde bönderna ut mjölken av samma skäl.
Vi är nu alla underkastade elhandlarna som sitter som mellanhänder och blir rika på att tillföra inget.
Dagostar hade e lösning, en annan är att staten tar tillbaks initiativet, startar elbolag och säljer el till vad den kostar att framställa. Tillgång och efterfrågan bör inte sätta priset på för samhället nödvändiga tjänster/varor.
Elpriserna skapar misär och det drabbar de fattigaste, oavsett om de bor i lägenhet eller villa.
Eller har sossarna bestämt sig för att arbetare, bidragstagare ska förpassas till vår tids statarlängor?
 
Redigerat:
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Marike
Hög tid att dra igång dieselkraftverket och tjäna 4kr/kW .Det elbolag som ger bäst pris för solel just nu är Mälarenergi, där du får spotpris +20 öre för din överskottsel.
Glöm bara att berätta var elen kommer ifrån.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Ska vi fortsätta på samma spår som senaste 8 åren eller ska vi framtidssäkra vår energiförsörjning med en ny energipolitik?
Nu vet jag inte hur gammal du är, men i min verklighet fanns det styren även innan. Som heller inte gjorde något.
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vi bör även se om vi kan bygga ut elnätet snabbare än vad som görs idag. Det måste bli slut på överklagande.
Det kan jag verkligen hålla med om. Det borde inte ta mer än en vecka att få ett godkännande.
Vad skall vi annars ha regering/riksdag till om inte de får bestämma?
 
M Martin_ skrev:
Det här året drar SVK in 80 miljarder ungefär, kanske mer men beror på vintern. På två år är vi uppe i 160+. Vi kan bygga ut ledningar, men rent teoretiskt räcker pengarna till två nya OL3 efter strax två år, dvs 3200MW.
Nu vill ju partierna använda dessa pengar till att subventionera de priser/kostnader som finns idag, så då blir det inga pengar över.
 
P Peter787 skrev:
Tyskland har helt frivilligt stängt ner fungerande kärnkraftverk, så de kan lösa sitt problem själva.
Problemet är att Tyskland är vårt största (?) exportland. Vi vill inte att de blir alltför fattiga.
 
E Etrompa skrev:
Helt okej då tycker du att det ska kosta 35 000 kr i månaden i vinter för att hålla 20 grader inomhus,
20 grader? Och sedan klaga på att det är dyrt?
 
S SueCia skrev:
Vi behöver ha ström när det inte blåser och är soligt. Att lagra den finns inga alternativ för idag
Det finns en massa alternativ, men kanske inte i Sverige.
Sandbatterier tycker jag är intressant, sand finns i överflöd.
Finns en sådan anläggning i Finland bl.a.
 
M Micke7700 skrev:
tex en kommun vid kusten behöver satsa på vattenbaserad vindkraft
Jag åkte förbi Simrishamn för ett par veckor sedan och de har startat ett projekt under tre år. Skall vara självförsörjande med vind och solel, plus ett litet reservkraftverk.
Vet dock inte hur det går, jag såg bara fyra vindsnurror på land och en solcellspark.
 
Jag undrar hur många det är som klagar på regeringens/riksdagens inkompetens som skaffade ett fastprisavtal för något år sedan?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Idag är det färre än 10% av hushållen som har timdebiterad elhandel. Borde inte mer göras för att alla hushåll skall ha incitament att diska/tvätta/ladda bil på natten?

Slopa t.ex. energiskatten på all förbrukning 00-06 vardagar och hela helgen.

På så vis har vi mer el kvar dagtid att exportera för att tränga undan fossil elproduktion, sammtidigt blir kanske priset lägre dagtid om vi kan få ner mer el från norra sverige hela vägen till se4 (då konsumptionen i se3 kan minskas något dagtid om förbrukning flyttar till natten)
googla effektavgift så får du se vad som väntar i framtiden.
Dvs du kommer inte att få en rabbat om du laddar på natten, du får bara en mindre ”straffavgift” ish
 
A Arne_Planka skrev:
Jag undrar hur många det är som klagar på regeringens/riksdagens inkompetens som skaffade ett fastprisavtal för något år sedan?
Jag är en av dom. Mitt fastprisavtal löper ut om ett par månader.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.