MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska dra in på sin vanliga elförbrukning utan att livskvaliteten påverkas för mycket. Ta lampor tex. Vi har enbart lågenergilampor eller liknande i huset. Jag är allergisk mot mörka rum på kvällen, vill gärna tända en liten lampa i fönstren osv. Är det idiotiskt att dra in på såna småsaker? Vi snackar 4w-lampor, kanske 5-7 stycken. Sen behöver inte hela huset vara upplyst till max dygnet runt, det fattar jag, men några lampor ett par timmar på kvällen.
Tittar man på DI:s lista (quizet här på BH) så ser det inte ut som att nånting drar speciellt mycket el, förutom kanske torktumlaren...

UPPVÄRMNING. Det är det enda som spelar roll? Har jag rätt?
Energianvändningsmätare som visar LED-belysningens effektförbrukning i olika rum i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut hos mig med lite mysbelysning på i nästan alla rum. Alla lampor är LED.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du fryser vatten till is så extraherar frysen den värme som måste bort för att frysa vattnet. Så du får ut mer värme från frysen än du stoppar in el. Tar du in is till kylen så kyler du ner huset med den isen.
Så om man har elvärme är det en besparing att frysa in is och slänga ut, inte tvärtom. Har man värmepump försvinner vinsten. Men det är tveksamt om det lönar sig att ta in is till kylen.
Riktigt spännande! Det har varit mycket att lära sista tiden, en hel del som inte varit så självklart.

Vi har bergvärme så har nog ingen vinst av att putta in vatten i frysen. Får hålla vakt på värmepåverkan av att plocka in is i kylen. Kylen står lite inbyggt, och köket är inget vi prioriterar att hålla varmt. Kommer nog att testa ändå, men det är bra att hålla koll på det du sagt och se totaleffekt.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Ni pratar om filtar och värmeljus. Är jag helt ute och cyklar om mina tankar dras åt att köpa upp ett smärre lager engångsartiklar (papptallrikar osv) och fler underkläder, så man slipper köra disk och tvätt lika ofta?! :thinking:
Det är en hedge mot extrema priser, vilket inte är helt fel. Det är heller inte helt fel om det är något man kan använda för att diska mer sällan, eller bara under lågpris (med timdebitering).

Men än så länge är det bättre för den med rörligt att diska sitt porslin i diskmaskinen. Så länge man inte kan köpa extremt billiga papptallrikar, eller har en väldigt seg diskmaskin.
 
Varför monterar man inte kyl/frys mot en yttervägg och öppnar upp en ventil eller nåt så kall luft utifrån kan strömma in i kylen? På vintern hade man nog då knappt behövt ha framföralt kylen igång.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
T
Installera Home Assistan/motsvarande smarta hem, då kan ni spara ordentligt med el (och då pratar jag inte på belysning), istället för att hålla på med frysklampar etc…
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Installera Home Assistan/motsvarande smarta hem, då kan ni spara ordentligt med el (och då pratar jag inte på belysning), istället för att hålla på med frysklampar etc…
Vad tänker du att man gör med det mer konkret?
 
T
P pennybridge skrev:
Vad tänker du att man gör med det mer konkret?
Allt!

Stänger av/sänker värmen i förråd/garage/kontor när man inte är där, skapar automationer för motorvärmare så den bara köra under viss temperatur ute och bara viss tid. LLV stängs av när du lämnar hemmet, slås på igen när du är på väg hem, stänger av tv, lampor etc som ej nyttjas, diskamaskinen startar automatiskt vid lägsta elpriset på natten. Etc etc etc. Man behöver inte bry sig, Home Assistant sköter allt det där åt dig.

Det som gör enorm skillnad är det man sparar på att inte värma upp ytor man inte vistas i, för att sedan värmas upp i förväg när man skall vara där.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Ja frågan är ju vad det kan vara för betydelsefulla elförbrukare som är lönt att styra och hur pass ”intelligent” styrningen behöver vara. Detta skiljer ju enormt från fall till fall, För vissa kan enkla klockströmbrytare funka fint, finns inga ”silver bullets” som fixar alla möjliga fall så kostnadseffektivt som möjligt,
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
T
H Harald Blåtumme skrev:
Ja frågan är ju vad det kan vara för betydelsefulla elförbrukare som är lönt att styra och hur pass ”intelligent” styrningen behöver vara. Detta skiljer ju enormt från fall till fall, För vissa kan enkla klockströmbrytare funka fint, finns inga ”silver bullets” som fixar alla möjliga fall så kostnadseffektivt som möjligt,

Jag anar att du inte använder HA själv?
 
T Thomas' skrev:
Jag anar att du inte använder HA själv?
Korrekt. Jag använder andra styrningar bla manuella. Berätta gärna mer om vad som krävs för att implementera det system du förordar, då kan var och en se om det kanske kan vara aktuellt i det specifika fallet.
 
T
H Harald Blåtumme skrev:
Korrekt. Jag använder andra styrningar bla manuella. Berätta gärna mer om vad som krävs för att implementera det system du förordar, då kan var och en se om det kanske kan vara aktuellt i det specifika fallet.
Det går inte att sammanfatta i ett inlägg. Jag skrev ovan vad som är möjligt. Sedan får var och en undersöka själv, det är en brant i lärningskurva, men sedan har du dina ”silver bullets”!

Ovan inlägg visade på förbrukning för lampor. Även det är HA… Som sagt, ingenting är omöjligt att skapa i HA, det är ljusår från din timer du kör med.
 
T
P pennybridge skrev:
Vad tänker du att man gör med det mer konkret?
Du kör ju själv HA, du om någon borde veta.
 
T Thomas' skrev:
Allt!

Stänger av/sänker värmen i förråd/garage/kontor när man inte är där, skapar automationer för motorvärmare så den bara köra under viss temperatur ute och bara viss tid. LLV stängs av när du lämnar hemmet, slås på igen när du är på väg hem, stänger av tv, lampor etc som ej nyttjas, diskamaskinen startar automatiskt vid lägsta elpriset på natten. Etc etc etc. Man behöver inte bry sig, Home Assistant sköter allt det där åt dig.

Det som gör enorm skillnad är det man sparar på att inte värma upp ytor man inte vistas i, för att sedan värmas upp i förväg när man skall vara där.
Hur vet Home Assistant att du ska ut i förrådet om en stund så den kan värma upp i förväg?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Du kör ju själv HA, du om någon borde veta.
Konstigt inlägg.
Jag kör HA själv ja. Jag har inte någon koll på hur just du använder HA för att förminska elförbrukning och därför var jag intresserad.

Jag stänger av alla onödiga förbrukare när sista personen lämnat hemmet sedan 5 min, jag styr andra saker för komfort och för att underlätta vardagen osv. Men i övrigt så kan inte HA göra så mycket. Min panna är väldigt effektiv, jag behöver ingen LLVP osv...

Men då vet jag. Då var det inga nya spännande idéer
 
Och för er som är intresserade av Home Assistant eller hemautomation så är det inte så brant inlärningskurva. Det finns väldigt enkla guider etc.

Som ny inom hemautomation så kan jag även rekommendera Homey.

HA

Homey
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.